Gå til innhold

Hvorfor VIL du røyke?


Gjest Gjest953

Anbefalte innlegg

Men det der har jo ikke noe med AT du er en røyker å gjøre, det har med at du forpester lufta til andre. JEG må puste inn den røyken du puster ut. Klart jeg må ha lov å si fra om sånt! Akkurat som du kan si ifra dersom jeg brenner røkelse eller fyrer opp en engangsgrill akkurat der du sitter og koser deg i godværet.

Det er en vesensforskjell på å si ifra til noen fordi de gjør noe som fører til fysisk ubehag (i tillegg til å være helseskadelig) for andre, enn det å si fra til noen som har en livsstil man misliker. Og det var DET jeg siktet til i det jeg skrev, det at man sier da ikke mer ifra til røykere enn til andre med usunn livsstil.

Jeez for et ømtåelig samfunn vi lever i! Blir helt satt ut at det er så UTROLIG GRUSOMT om du må lukte litt røyk. Jeg irriterer meg støtt og stadig over folk, om det er svettelukt, folk som må stå INNI melkeskapet mens de prøver å finne ut om de skal ha helmelk eller lettmelk... eller kansje skummamelk. Kommer ann på dagshumør og stressnivå (takk gud for røyken etterpå). Poenget er at de har da sin fulle rett til å gå sakte eller hvanåenn de vil, og jeg tar absolutt hensyn til det. Så at fysjann, du faktisk må leve med at alle ikke løper og gjemmer seg fordi du ikke liker noe har jeg helt ærlig talt ikke noen sympati for, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeez for et ømtåelig samfunn vi lever i! Blir helt satt ut at det er så UTROLIG GRUSOMT om du må lukte litt røyk. Jeg irriterer meg støtt og stadig over folk, om det er svettelukt, folk som må stå INNI melkeskapet mens de prøver å finne ut om de skal ha helmelk eller lettmelk... eller kansje skummamelk. Kommer ann på dagshumør og stressnivå (takk gud for røyken etterpå). Poenget er at de har da sin fulle rett til å gå sakte eller hvanåenn de vil, og jeg tar absolutt hensyn til det. Så at fysjann, du faktisk må leve med at alle ikke løper og gjemmer seg fordi du ikke liker noe har jeg helt ærlig talt ikke noen sympati for, sorry.

Det der er en sånn holdning som får ikke-røykere til å se stygt på røykere. Fordi enkelte røykere (heldigvis ikke alle) er så egoistiske at de ikke klarer å se at røyken deres faktisk PLAGER andre. Det handler ikke om å gå sakte eller annet som kan være irriterende. Det handler om å påtvinge andre å puste inn giftig røyk. Værsågod og røyk hjemme hos deg selv, eller utendørs der andre slipper å gå gjennom røykskyen du lager.

Å sammenligne med folk som svetter blir bare absurd. Å røyke er frivillig, å svette er ufrivillig og en naturlig kroppsfunksjon. Kan absolutt ikke sammenlignes! Du gjør et aktivt valg når du står og røyker og blåser nikotin mot andre. Etterpå stinker du røyk, på samme måte som andre stinker svette. Begge deler er kvalmt, men det får vi leve med. Problemet er selve røykingen, det er den som går utover andre enn deg selv når du gjøre det der andre mennesker oppholder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan noen vise meg en forskningsrapport eller annen pålitelig kilde der det bekreftes at folk faktisk blir syke og får anfall av å passere en røyker på fortauet? Hvor mye rekker man egentlig å inhalere på det halve sekundet det tar å gå forbi noen?

Jeg røyker ikke selv lengre, men er mildt sagt sjokkert over hvor oversensitive mange er. Rart de greier å gå på gaten med asfaltstøv og eksosavgasser og alt som er. Eller er det kanskje ett lite snev av noceboeffekt som slår inn?

Og jeg er mildt sagt sjokkert over hvor egoistiske røykere er som ikke klarer å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Ja, jeg ser at du ikke røyker lenger. Men kanskje du aldri har opplevd det ubehaget som enkelte av oss føler ved å trekke pusten og få lungene fylt av røyk? Jeg blir ikke syk, men det føles svært ubehagelig og jeg begynner å hoste. Jeg har aldri begynt å hoste av asfaltstøv, så det vet jeg ikke noe om.

Er det virkelig for mye å be om at røykere holder seg til avmerkede røykeplasser og ellers i friluft der de ikke trenger å blåse røyken i fjeset på andre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Og jeg er mildt sagt sjokkert over hvor egoistiske røykere er som ikke klarer å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Ja, jeg ser at du ikke røyker lenger. Men kanskje du aldri har opplevd det ubehaget som enkelte av oss føler ved å trekke pusten og få lungene fylt av røyk? Jeg blir ikke syk, men det føles svært ubehagelig og jeg begynner å hoste. Jeg har aldri begynt å hoste av asfaltstøv, så det vet jeg ikke noe om.

Er det virkelig for mye å be om at røykere holder seg til avmerkede røykeplasser og ellers i friluft der de ikke trenger å blåse røyken i fjeset på andre mennesker?

Hvis du får lungene fyllt av røyk av å gå forbi en som røyker må du virkelig gå inn for å fange røykskyen. I friluft forsvinner fort røyken, og blåser det blir det borte med en gang.

Har du virkelig opplevd det at en røyker du ikke kjenner har gått opp i annsiktet ditt og blåst røyk i det?

Røykere er mennesker de også. Og er så lei av hysteriske mennesker som tror det at de er bedre enn alle andre fordi de har tatt andre valg enn de som røyker. Du er ikke bedre enn meg selv om jeg velger å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke bedre enn meg selv om jeg velger å røyke.

Ja, det var jo det som var spørsmålet; Hvorfor velger du å fortsette å røyke? Hva får du ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo det som var spørsmålet; Hvorfor velger du å fortsette å røyke? Hva får du ut av det?

Det er jo sagt om og om igjen i denne tråden. Selvsagt er det ingen som gidder å fortsette å si det når en persons grunner til å røyke - argumenter som gjør at de tar det aktive valget å røyke - blir møtt med "øh, nei, du bare innbiller deg at det er godt, det er egentlig ikke det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo sagt om og om igjen i denne tråden. Selvsagt er det ingen som gidder å fortsette å si det når en persons grunner til å røyke - argumenter som gjør at de tar det aktive valget å røyke - blir møtt med "øh, nei, du bare innbiller deg at det er godt, det er egentlig ikke det".

Ja, og fremdeles sier røykere om og om igjen at de røyker fordi de ønsker det eller velger det... Det er vel en ærlig sak at man røyker fordi man er blitt avhengig, og at man ønsker å slutte, men gruer seg fordi det ikke er det letteste man gjør og man er redd for å ikke klare det. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og fremdeles sier røykere om og om igjen at de røyker fordi de ønsker det eller velger det... Det er vel en ærlig sak at man røyker fordi man er blitt avhengig, og at man ønsker å slutte, men gruer seg fordi det ikke er det letteste man gjør og man er redd for å ikke klare det. :gjeiper:

Hæ? Mener du seriøst at du tror alle røykere egentlig vil slutte, men ikke tørr innrømme det fordi de er redde for å slutte? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hæ? Mener du seriøst at du tror alle røykere egentlig vil slutte, men ikke tørr innrømme det fordi de er redde for å slutte? :D

VIL du virkelig fortsette å røyke hele livet? VIL du ha ødelagte lunger og mangedoblet risk for fæle sykdommer? VIL du bruke tusenvis av kroner hvert år på noe som kun skader kroppen din?

Dersom noen på magisk vis kunne knipse med fingrene sånn at du aldri mer følte røyksug (og dermed slapp unna helseskader og tom lommebok), ville du likevel holdt fast vet at "nei, jeg VIL fortsette å røyke"?

Vil du anbefale dine barn å begynne å røyke? Vil du kjøpe røyk til dem når de er tenåringer og vise dem hvordan de kan lære seg å innhalere? Jeg regner jo med at du vil det, siden du ikke ser noen grunn til å slutte å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis du får lungene fyllt av røyk av å gå forbi en som røyker må du virkelig gå inn for å fange røykskyen. I friluft forsvinner fort røyken, og blåser det blir det borte med en gang.

Har du virkelig opplevd det at en røyker du ikke kjenner har gått opp i annsiktet ditt og blåst røyk i det?

Røykere er mennesker de også. Og er så lei av hysteriske mennesker som tror det at de er bedre enn alle andre fordi de har tatt andre valg enn de som røyker. Du er ikke bedre enn meg selv om jeg velger å røyke.

Jeg er ikke bedre enn deg nei, hvor har du det fra? Men det at jeg ikke er bedre enn deg betyr ikke at det er greit at du skaper ubehag for meg. Du må svært gjerne fortsette å røyke resten av livet ditt, men ikke tving meg til å ta del i røykingen. For det er DET som skjer når man som forbipasserende puster inn røyken.

Jeg HAR opplevd å få lungene fylt av røyk ved å gå forbi røykere. Det er ikke alltid det blåser, så da siver røyken gjerne til sidene, dersom ikke røykeren bøyer hodet bakover og blåser røyken opp i lufta. Røyk som siver rundt røykere puster jeg inn når jeg går forbi. Ikke fem minutter etterpå såklart, men hvis jeg går forbi mens de røyker.

Du som røyker selv merker antakelig ikke at lufta rundt deg er full av røyk. Jeg som aldri har røykt merker det veldig godt. Når jeg skal inn i offentlige bygg (f.eks. rådhus, sykehus eller lignende) så må jeg ofte holde pusten mens jeg går forbi en hel gjeng med røykere som omtrent sperrer inngangspartiet. Og jeg er endatil ikke allergisk mot røyk, jeg bare synes det er særdeles ubehagelig å få det i lungene. Da synes jeg synd på allergikerne.

Det er ganske typisk tenåringsreaksjon (den kan også komme når man er i 20-årene, 30-årene eller når som helst) å sette seg trassig ned med armene i kors og surleppa stukket fram og si "jeg gjør som jeg vil, du må ikke tro du er bedre enn meg, jeg er så lei av sånne hysteriske mennesker som deg". Men da har man misforstått hva det handler om. Jeg som ikke-røyker gir blanke f... i om du røyker, så lenge jeg slipper å puste inn røyken. DERFOR finnes det egne røykeområder. Og man kan tenke seg om og ikke stå og røyke i et busskur, i tettbefolkede gater og foran inngangspartier. Rusler man tur langs en relativt folketom gate kan man vise hensyn når det kommer et annet menneske forbi og passe på at man blåser røyken en annen retning.

Jeg er ingen fanatisk røykemotstander. Samboeren min røyker, og det fører ikke til at jeg tenker noe dårligere om han av den grunn. Men han er da en hensynsfull røyker. Han røyker ikke rundt ikke-røykere, om han står et sted og røyker og noen går forbi så passer han på å snu seg bort og blåse røyken en annen vei osv. Og han bruker friskis eller tyggis for å fjerne røyklukt og røyksmak fra munnen før han kommer inn til meg. Jeg er ikke motstander av røykere, men jeg er motstander av egoister. Dessverre finnes det mange egoister blant røykere, som det finnes ellers. Det er bare det at egoistiske røykere merkes så mye tydeligere enn mange andre egoister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg HAR opplevd å få lungene fylt av røyk ved å gå forbi røykere. Det er ikke alltid det blåser, så da siver røyken gjerne til sidene, dersom ikke røykeren bøyer hodet bakover og blåser røyken opp i lufta. Røyk som siver rundt røykere puster jeg inn når jeg går forbi. Ikke fem minutter etterpå såklart, men hvis jeg går forbi mens de røyker.

Du som røyker selv merker antakelig ikke at lufta rundt deg er full av røyk. Jeg som aldri har røykt merker det veldig godt. Når jeg skal inn i offentlige bygg (f.eks. rådhus, sykehus eller lignende) så må jeg ofte holde pusten mens jeg går forbi en hel gjeng med røykere som omtrent sperrer inngangspartiet. Og jeg er endatil ikke allergisk mot røyk, jeg bare synes det er særdeles ubehagelig å få det i lungene. Da synes jeg synd på allergikerne.

Helt greit at det skal røykes ute, men hvis det også er ubehagelig nå, så sier jeg bare: GÅ EN ANNEN PLASS!!!! Da er du kun ute etter å kverrulere!!!

Inngangene pleier ikke være lange tunneler heller, så jeg vil tro du lett kan komme deg forbi uten særlig ubehag.

Jeg er sikker på at sånne som deg går der det står røykere, selv om du egentlig ikke hadde tenkt å gå der, bare for å ha noe å klage på...

Hva med eksos??? Parfymelukt, svettelukt eller hvis noen har sluppet en fis???

Du burde helst sittet hjemme, mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke selv lengre, men er mildt sagt sjokkert over hvor oversensitive mange er. Rart de greier å gå på gaten med asfaltstøv og eksosavgasser og alt som er. Eller er det kanskje ett lite snev av noceboeffekt som slår inn?

Jeg har det legen kaller for "oversensitive slimhinner", og synes det er veldig ubehagelig med røyk. Hvis noen tenner en røyk inne hos oss (vi bor i en liten leilighet), så er jeg pottetett i nesen før vedkommende er halvferdig med sin første sigarett. Det samme skjer hvis jeg kommer borti mye støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Helt greit at det skal røykes ute, men hvis det også er ubehagelig nå, så sier jeg bare: GÅ EN ANNEN PLASS!!!! Da er du kun ute etter å kverrulere!!!

Inngangene pleier ikke være lange tunneler heller, så jeg vil tro du lett kan komme deg forbi uten særlig ubehag.

Jeg er sikker på at sånne som deg går der det står røykere, selv om du egentlig ikke hadde tenkt å gå der, bare for å ha noe å klage på...

Hva med eksos??? Parfymelukt, svettelukt eller hvis noen har sluppet en fis???

Du burde helst sittet hjemme, mener nå jeg...

Ta skylappene av deg litt da og se deg rundt. Jeg har ofte opplevd at det står røykere rundt inngangspartier på alle kanter, sånn at eneste veien forbi dem er å klatre inn et vindu eller prøve å få kontakt med vaktmesteren for å få komme inn på baksiden. Er det virkelig så vanskelig å gå ti meter (gjerne mer) unna inngangspartier på bygg der det er stor sjanse for at andre skal bruke inngangen?

Jeg er ikke ute etter å kverulere. Jeg er ute etter å få røykere til å forstå at røyk er veldig annerledes enn parfymelukt (med unntak av de som overdriver og dynker seg i parfymen), svettelukt osv.

Eksos er like ille hvis jeg må puste det inn direkte, som hvis en bil står på tomgang rett ved der jeg må forbi. Jeg synes det er en kjempeegoistisk ting å gjøre, det å la biler stå på tomgang. Jeg skjønner ikke hvordan det kan forsvare røykere? Eksos fra biler som kjører på gata tynner seg heldigvis fort ut i lufta. Det er intens eksos/sigarettrøyk som er problemet, "nysluppet" om du vil.

Hvorfor er det sånn at de som sliter med fysiske plager pga røyk skal være nødt til å holde seg hjemme, bare fordi røykere ikke gidder å bruke noen sekunder for å vise hensyn? Det tar ikke mer enn noen ytterst få sekunder for røykere å gå noen meter unna inngangspartier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wacmoc

Jeg er veldig flink til å ta hensyn jeg. Står aldri forran hovedinnganger til bygg, eller under vinduer som står oppe. står det en person litt bortenfor meg til venstre, blåser jeg røyken til høyre. Men jeg flytter meg ikke om jeg sto et sted først og røyka, og det kommer en annen person etter meg. For da er det ikke min feil at personen på død og liv må stå vedsiden av meg og klage over røyklukten. Jeg setter meg heller ikke vedsiden av folk på bussen om jeg ikke må, og gjør jeg det, lener jeg meg alltid mot midtgangen. Står jeg f.eks i en folkemengde og skal se på russetoget e.l røyker jeg heller ikke. Jeg tar hensyn. Er ikke alltid like lett å tenke på det at jeg røyker, og er heller ikke alltid jeg gidder å legge meg til rette for en eller annen hysterisk ikke-røyker.

Er bare dritt lei av folk som tror at jeg er verdens værste person fordi jeg røyker, og at jeg er dum som et brød fordi jeg tok en dum avgjørelse.

Jeg røyker, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er veldig flink til å ta hensyn jeg. Står aldri forran hovedinnganger til bygg, eller under vinduer som står oppe. står det en person litt bortenfor meg til venstre, blåser jeg røyken til høyre. Men jeg flytter meg ikke om jeg sto et sted først og røyka, og det kommer en annen person etter meg. For da er det ikke min feil at personen på død og liv må stå vedsiden av meg og klage over røyklukten. Jeg setter meg heller ikke vedsiden av folk på bussen om jeg ikke må, og gjør jeg det, lener jeg meg alltid mot midtgangen. Står jeg f.eks i en folkemengde og skal se på russetoget e.l røyker jeg heller ikke. Jeg tar hensyn. Er ikke alltid like lett å tenke på det at jeg røyker, og er heller ikke alltid jeg gidder å legge meg til rette for en eller annen hysterisk ikke-røyker.

Er bare dritt lei av folk som tror at jeg er verdens værste person fordi jeg røyker, og at jeg er dum som et brød fordi jeg tok en dum avgjørelse.

Jeg røyker, ferdig med det.

Så flott at du er flink til å ta hensyn! Da har de fleste ikke-røykere et helt avlsappet forhold til røykingen din. Det er jo ikke sånne som deg som er problemet. Det som er ille er de som driter i alle andre fordi "jeg har lov til å røyke, så da så".

Hvis du føler noen mener du er verdens verste person fordi du røyker så er enten du oversensitiv eller så omgås du dårlige mennesker. Begge deler er mulig å slutte med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blyfant
Hvis du får lungene fyllt av røyk av å gå forbi en som røyker må du virkelig gå inn for å fange røykskyen. I friluft forsvinner fort røyken, og blåser det blir det borte med en gang.

Har du virkelig opplevd det at en røyker du ikke kjenner har gått opp i annsiktet ditt og blåst røyk i det?

Ja, i busskuret mitt hver morgen står det ei dame og røyker. Det blir 10 minutter med passiv røyking for meg hver dag. Nå når jeg er gravid blir jeg kvalm av sigarettrøyk. Av og til står jeg ute i regnet for å slippe å puste inn røyken, men hun tar ikke hintet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, i busskuret mitt hver morgen står det ei dame og røyker. Det blir 10 minutter med passiv røyking for meg hver dag. Nå når jeg er gravid blir jeg kvalm av sigarettrøyk. Av og til står jeg ute i regnet for å slippe å puste inn røyken, men hun tar ikke hintet.

Det har hendt at jeg også står ute i regnet fremfor å gå gjennom det ubehaget det er å stå nær en som røyker i et busskur. Men jeg vet ikke om jeg egentlig vil forvente at røykeren skal stille seg i regnet. Busskuret er jo sånn sett for alle. Der heller vel kanskje jeg også til det som andre nevnte tidligere, at man tar hensyn til den som var der først.

På samme måte som det irriterer meg at enkelte røykere forter seg å ta flere trekk rett foran bussdøren når bussen har stoppet, slik at det siste jeg kjenner før jeg går inn i en varm og tett buss er røykelukt. Men jeg forstår jo dem også. Ja, det er irriterende og ubehagelig for meg, men jeg vet ikke om jeg vil forvente at de skal gjøre noe annet heller. På samme måte som høylytte barn også irriterer meg på bussen, men jeg kan ikke akkurat forvente at foreldre ikke ska få lov til å ha barn med seg på bussen. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har du virkelig opplevd det at en røyker du ikke kjenner har gått opp i annsiktet ditt og blåst røyk i det?

Ikke med viten og vilje, men det er jo det som skjer i praksis når røykere blåser ut røyken sin uten å holde øye med omgivelsene og man er så uheldig å enten gå forbi akkurat i det øyeblikket eller man står i f.eks. samme busskur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det har hendt at jeg også står ute i regnet fremfor å gå gjennom det ubehaget det er å stå nær en som røyker i et busskur. Men jeg vet ikke om jeg egentlig vil forvente at røykeren skal stille seg i regnet. Busskuret er jo sånn sett for alle. Der heller vel kanskje jeg også til det som andre nevnte tidligere, at man tar hensyn til den som var der først.

På samme måte som det irriterer meg at enkelte røykere forter seg å ta flere trekk rett foran bussdøren når bussen har stoppet, slik at det siste jeg kjenner før jeg går inn i en varm og tett buss er røykelukt. Men jeg forstår jo dem også. Ja, det er irriterende og ubehagelig for meg, men jeg vet ikke om jeg vil forvente at de skal gjøre noe annet heller. På samme måte som høylytte barn også irriterer meg på bussen, men jeg kan ikke akkurat forvente at foreldre ikke ska få lov til å ha barn med seg på bussen. ;)

Hadde det bare vært irriterende så...

Dine argumenter kunne man jo like gjerne brukt om røyking på kafeer. Hvorfor skal ikke røykerne få lov til å røyke inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært irriterende så...

Dine argumenter kunne man jo like gjerne brukt om røyking på kafeer. Hvorfor skal ikke røykerne få lov til å røyke inne?

Det er litt mer enn irriterende for meg også, siden jeg reagerer på røyk. Men allergikere reagerer selvsagt sterkere enn hva jeg gjør.

Ang. hvorfor de ikke skal få lov til å røyke inne, så kommer det vel an på mengden. Røyk er tettere inne enn ute, så da blir det mer intenst. Det er færre som står og røyker på busstopp og utenfor bygninger enn det ville vært på puber og cafeer. I tillegg er det jo slik at færre og færre røyker etter disse restriksjonene, noe som er kjempeflott for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...