Gå til innhold

Hvorfor VIL du røyke?


Gjest Gjest953

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*

Jeg har slutta å røyke.

Men de gangene jeg savner det, savner jeg den lille "egen-tiden", følelsen av å gjøre noe "rampete" og svimmelheten hvis jeg hadde gått lenge nok uten nikotin.

Når det er sagt kunne jeg skrevet bøker om hva jeg ikke savner, så det er ganske lett å ikke få tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hogwash_*
hvorfor vil man ikke slutte?

For min del er det muligheten for å stikke av litt i sosiale sammenhenger som er utslagsgivende. Alltid likt å ha "en god unnskyldning" for å få ett pusterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Prøvde carr...men funket ikke på meg...

I tillegg synes jeg ikke røykere ser ganske så passive ut...de har ikke den stress edgen som røykere har..når jeg var yngre kjente jeg stort sett ingen som ikke røkte..

Klart det er en avhengighet..skulle gjerne ønske jeg aldri startet...men noen ganger er den røyken super å ha...tror nesten man blir avhengig av å være litt småstressa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hogwash..har det akkurat likedan..og andre røykere har det også slik...så kan hende det er en bieffekt av røykinga..og det stresset vi føler med det...lurer litt på det?

Ikke røykere har vel som oftest ikke det behovet for å ta seg en 5 minutt vekk fra sosiale sammenhenger..?

De sitter som oftest der og virker som de har det helt greit...mens vi røykere synes det er deilig å komme oss ut og vekk, i ro å fred står vi å røyker.." hviler ørene or sjela " hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hogwash_*
så kan hende det er en bieffekt av røykinga..og det stresset vi føler med det...lurer litt på det?

Ikke røykere har vel som oftest ikke det behovet for å ta seg en 5 minutt vekk fra sosiale sammenhenger..?

Kan nok bare snakke for meg selv, men har alltid hatt den rastløsheten i de fleste sosiale sammenhenger (spesiellt familiesammenkomster). Så for min del er det nok heller motsatt, at røykinga er en bieffekt av min rastløshet.

Tror ikke jeg hadde fått "fred og ro" hvis jeg hadde tatt meg røykepause fra konfirmasjonen min f.eks ;-) (som forøvrig var en helt forferdelig dag i mine øyne, tvunget til å være midtpunkt, tomprat hele tiden og klemmer fra folk jeg knapt hadde hørt navnet på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Grunnen til jeg i det hele tatt begynte å røyke var jo teit nok i seg selv. Gutten jeg var forelska i, og alle de "kule eldre gutta" røyka, og følte jeg fikk en unnskyldning til å prate med ham.. Hata det i begynnelsen, men ble ikke så ille etter et par 20pk. Så bare fortsatte jeg. Nå er jeg på en måte "glad" jeg røyker. Er en ufattelig stressa person, kan begynne å stresse fordi jeg "blir forsinket" og må gå 1 minutt til bussen seinere enn jeg pleier, selv om jeg alltid er på plass 5 min før bussen skal gå. Er utrolig deilig for meg da å kunne ta en røyk, da jeg blir roligere av det føler jeg.

Har jo lyst til å slutte, bare ikke enda. Har sagt til meg selv helt siden jeg begynte at dagen jeg blir gravid skal jeg slutte ( eller når jeg skal prøve å bli gravid om det ikke blir "ikke planlagt" for den sags skyld )

Har full forsåelse for de som ikke røyker, men det er ufattelig mange ikke-røykere som er idioter ( eksempeltvis da vi står i røykebua på skolen og røyker, og det kommer noen bort og setter seg på benken som står 2 meter unna og begynner å hoste og kjefte og ber oss om å flytte oss fordi det lukter så jævlig.. :filer: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Dere som mener at røyken roer dere ned vet lite om hvordan nikotin virker på kroppen. Les litt om det, så kanskje dere endrer synspunkt.

Det er faktisk sånn at røyken gjør deg INGENTING godt utenom det mentale som du selv og tobakksindustrien har klart å innbille deg. Trist å være slave av nikotinen. Men det er såklart ditt eget valg, så værsågod. Røyk til du ikke har lunger igjen å puste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Dere som mener at røyken roer dere ned vet lite om hvordan nikotin virker på kroppen. Les litt om det, så kanskje dere endrer synspunkt.

Det er faktisk sånn at røyken gjør deg INGENTING godt utenom det mentale som du selv og tobakksindustrien har klart å innbille deg. Trist å være slave av nikotinen. Men det er såklart ditt eget valg, så værsågod. Røyk til du ikke har lunger igjen å puste med.

Kan helt fint være det er psykisk, men min personelige mening og erfaring er at jeg blir roligere da jeg røyker. La meg nå få tro det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil ikke slutte for da vet jeg at jeg blir fet.

Har ei venninne som sluttet å røyke etter 15 år og hun la på seg 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg har sluttet nå, men hadde mange grunner til å ikke slutte i de 12 årene jeg røykte:

* Deilig med pausene. Både på jobb, skole og i selskapeligheter.

* Det blir som et rituale man er avhengig av. Dere som aldri har røykt kan prøve å forestille dere å slutte med noe dere er glad i og som er en del av hverdagen deres. Morgenkaffen, synge i dusjen eller ta et bad på søndager eller hva som helst..

* Det sosiale. Man blir kjent med de andre som røyker og det danner seg gjerne en egen liten "klikk" med røykere. Når de kommer inn etter en røykapause har de somregel diskutert og delt mye, noe som ikke-røykerne blir holdt utenfor.

* Tanken på å slutte skremmer mange. Man hører "skrekkhistorier" om hvor vanskelig det er. Jeg husker jeg leste en statistikk på at bare 3-5% av de som forsøker å slutte framdeles er røykfrie etter ett år. Det hjelper ikke akkurat på motivasjonen.

* Man takler mange situasjoner med å ta en røyk. Trenger å klarne tankene; ta en røyk, trenger å roe seg ned; ta en røyk, trenger litt trøst; ta en røyk osv. Man vet ikke helt hva man skal ta seg til i disse situasjonene hvis man ikke kan ta en røyk lenger.

* Trass. Overhysteriske, superfanatiske ikke-røykere som maser og maser gjør at man faktisk blir det motsatte av motivert til å slutte. Sånn var det i alle fall for meg. Vil ikke gi de oversensitive tullingene der rett liksom. Heldigvis ingen av de i min omgangskrets lengre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vil røyke fordi jeg liker det, og jeg er ikke motivert til å slutte akkurat for øyeblikket på grunn av personlige årsaker.

Pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vil ikke slutte for da vet jeg at jeg blir fet.

Har ei venninne som sluttet å røyke etter 15 år og hun la på seg 10 kg.

Kanskje hun også var i puberteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De eneste som synes røyking ser tøft ut. Er røykere resten av oss synes det ser idiotisk ut.

Tror ikke røykere synes det ser tøft ut, selv om denne ene personen synes det. Jeg synes ikke det, og jeg er røyker.

Ellers synes jeg det ser idiotisk ut med punktum midt inne i en setning!!

Jeg kan da i det minste skrive, selv om jeg er røyker og dum... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jepp, enig. Det er kun røykere som synes det ser "sexy" ut. Dersom du føler du må ha en røyk for å se sexy ut, bør du ta deg en tur til lege/psykolog og få fikset selvtilliten din.

Driver de med fixing av selvtillit der????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Kan helt fint være det er psykisk, men min personelige mening og erfaring er at jeg blir roligere da jeg røyker. La meg nå få tro det da ;)

Oi, beklager! Dårlig gjort av meg å gjøre deg oppmerksom på at du blir lurt trill rundt til å tro at en dødelig giftpinne kan være godt for deg. Dumme, dumme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Absolutt alle som sier at de liker smaken av røyk lyger.

Alle som sier at de ønsker å røyke lyger også,

Den første røyken om morgenen og den etter sex er akkurat samme røyken man ellers røyker. Den smaker og lukter og har samme effekt som alle andre røyker man røyker, men det er den psykiske forbindelsen man har til de "spesielle" røykene som gjør dem "spesielle". Røyken er den samme.

Alle lyger, bare du som VET hvordan det egentlig er. Bra!!!

Og svar på ditt siste avsnitt: Så klart er det samme røyken og samme smaken, men den psykiske forbindelsen som gjør det spesielt. Sånn er det vel med absolutt alt her i livet. Mat, drikke, opplevelser osv. Alt er det samme, men noen ganger smaker det bedre, noen ganger verre. Ikke noe unormalt med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva er det med røyking som du liker som vi ikke-røykere går glipp av? Hvis du kunne velge å være røyker eller ikke-røyker ved å knipse med fingrene, hva ville du velge?

Ikke-røykere går ikke glipp av det, siden de aldri har opplevd det. Man kan ikke savne noe man aldri har hatt..

Ellers virker dere ikke-røykere her på forumet skikkelig livredde for at dere faktisk går glipp av noe :) morsomt å lese hvor mye dumt dere skriver. Vær glad for å være ikke-røyker, men det er virkelig ikke nødvendig å måtte rakke ned på de som røyker for å kunne glede seg over at man ikke røyker selv. Er det?? Er det liksom ikke så stas hvis man ikke kan plage noen andre som ikke er så heldig å ha klart å slutte/aldri begynne??

Klart jeg ville valgt å være ikke-røyker. Ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike x-røykere som deg er det verste jeg vet......se på meg, jeg er SÅ flink som ikke røyker!

Jeg har ikke røyket på 7 år men tenker fortsatt på den gode røyken etter middagen hver eneste dag....men tar den ikke....

Du om det. Jeg roper ikke "se å meg så flink jeg er". Derimot er jeg veldig glad for at jeg ikke røyker lenger. Det er en lettelse, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg overhodet ikke savner røyk. Jeg leste en bok av Alan Carr som heter The Easyway to Stop Smoking, og den inneholder nøkkelen til røykestopp for alle mener nå jeg. Stakkars deg som har slitt i 7 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...