Gå til innhold

hva er egentlig feber?

Fremhevede innlegg

Gjest fisk
Skrevet

hvor går grensen?

Leste på wikipedia at temperatur over 38 er feber, men jeg mener jeg har feber før den når 38. Hva regner du som grensen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner ikke grensen, det er ikke opp til meg - det er en medisinsk definisjon. Men jeg har en grense for hvor jeg synes jeg bør defineres som "syk" eller ikke, og den går vel sånn ca. rundt 38, litt avhengig av hvordan formen er og andre ting som hvor man måler (om du tar tempen i munnen eller under armen er den lavere enn f.eks. i rektum eller øret).

Skrevet

En medisinsk definisjon vil ta utgangspunkt i en persons normale kroppstemperatur. Dersom en går ut fra at gjennomsnittlig normaltemperatur hos befolkningen er 37 grader Celcius, kan en si at all temperaturstigning over dette er feber. Men, nå er det en gang slik at vi mennesker har ikke nødvendig samme kroppstemperatur, og dermed er grensen for feber også individuell. Dette vil si at det ikke finnes en absolutt medisinsk definisjon på hvilket temperaturnivå etter stigning som er å betegne som feber, dog finnes det en generell oppfatning om at feber er temperaturstigning på over 38 grader Celcius, noe som kan være misvisende for deler av befolkningen. Videre er det også slik at det er personer som ikke får feber, men som opplever at sykdomsbildet tegner seg ved fall i kroppstemperatur (dette er da ikke feber, men annen kompensering kroppen gjør fremfor å øke kroppstemperaturen). Derfor mener jeg det er lite gunstig med en statisk definisjon for feber der individuelle hensyn ikke tas, da feber i likhet med andre tilstander må sees individuelt for best mulig resultat.

Rektum gir den riktigste avlesningen av kroppstemperatur, mens temperaturavlesningen i aksillen er vanligvis 0,6 grader Celcius lavere sammenlignet med avlesning foretatt i rektum.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får skjeldent feber. Har en normal temperatur på 26.7 ca.

Får jeg feber rundt 38 er jeg helt utslått og sengeliggende. Men på huden kjennes det ikke så veldig varmt ut.

(Har hatt streptokokker med byll i halsen med kun 37,6 i feber)

Ene sønnen vår har det på samme måte.

Mannen min og den andre sønnen vår får veldig fort feber. Har en normaltemperatur på litt over 37.

Feberen fyker fort opp i 39 og de blir glødende varme og veldig svett.

De kan få feber bare de har litt vondt i magen, litt hodepine eller vondt i ryggen eks.

Jeg og ene sønnen er like utilpass, syk og utslått med under 38 og får feber skjeldent, som de to andre fort får feber på rund 39.

Men jeg har jo merket at leger ikke tar en særlig på allvår når jeg kom med streptokokkbyllene og så lite feber. Er vist ikke helt normalt.. men jeg får da ikke gjort så mye med det !

Skrevet
(...) Men jeg har jo merket at leger ikke tar en særlig på allvår når jeg kom med streptokokkbyllene og så lite feber. Er vist ikke helt normalt.. men jeg får da ikke gjort så mye med det !

Det er dette som er så synd når helsepersonell glemmer at den gjennomsnittlige "normal standarden" som en ofte bruker som huskeregel ikke gjelder for alle mennesker. De glemmer, eller har ikke kunnskaper, om tilstander som ikke følger gjennomsnittet av befolkningen. Jeg møter det samme selv med sykepleiere på legevakten i mitt nærområde, jeg får ikke feber ved sykdom og uansett hvor dårlig jeg måtte være, så er det ikke verdt tiden deres for jeg har jo ikke feber...

Ingen, hverken leger eller sykepleiere, kjenner din kropp bedre enn deg selv. Når du føler at noe er galt, så er noe galt.

Gjest Gjest
Skrevet

26,7 ??????????????

Du mener vel 36,7 ? Det er ganske så normalt.Mange som ikke har 37 blank.

Og for kvinner så varierer også temperaturen gjennom den måndlige syklusen, lavest like før mensen kommer.........

Skrevet

Utviklingstrinn, hormonelle forandringer og biologisk rytme vil i ulik grad påvirke temperaturreguleringen. Ytre omgivleser kan også påvirke kroppstemperaturen, men i liten grad dersom forholdene ikke er ekstreme. Dermed er det mye en skal ta hensyn til når det gjelder måling og avlesning av kroppstemperaturen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...