Gå til innhold

Samboere og arv


@lfa

Anbefalte innlegg

Lurte på et par ting...

Er samboer (ikke gift (enda) ) med en mann som har to barn fra et tidligere forhold.

Bor i hans hus, er ikke medeier.

1. Hva skjer dersom min samboer skulle falle fra? (gud forby, men man vet jo aldri...)

Barna hans er selvfølgelig arvinger til selve huset, men hva med innbo som vi har kjøpt i felleskap, og ting jeg har kjøpt?

Kan barna da kreve å få ting fra innboet som jeg og min samboer spleiset på eller som jeg har kjøpt selv?

2. Hva hvis vi får et barn (eller flere) sammen?

Vil disse barna få like mye farsarv som de to første?

3. Hva hvis vi eier et hus sammen?

Jeg blir vel ikke kastet ut, men må jeg betale en sum til barna hans?

4. Hva skjer når vi gifter oss?

Jeg er vel arving til min samboer, men i hvor stor grad?

5. Hva med testamente?

Kan min samboer føre opp meg som enearving?

Kan kanskje virke som rare spørsmål, jeg går ikke rundt og tror at min samboer skal falle fra, men jeg liker å vite hvilke rettigheter man har og ikke...

Så hvis noen har peiling innen dette, eller vet om sider på nettet som har informasjon om dette, hadde jeg blitt glad. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

1:Hva skjer desom din samboer faller fra: Dersom han ikke har noe teatamente går da alt han eier til hans livsarvinger, det vil si hans barn, og du sitter på bar bakke. Sorry, men det er sant. Dersom han setter opp testamente vil barna likevel arve det meste, se mer under punkt 5. De arver selvsagt ikke ting som er dine. Men når det gjelder ting dere har kjøpt i fellesskap, ellr som du har kjøpt til deres felles bruk så burde dere kanskje "ha det på papiret" hvem som eier hva.

2:Hva om dere får felles barn: Felles barn eller særkullsbarn har lik rett på farsarven sin. Dvs, uten testamente deler alle barna alt, likt mellom seg, med testamente deler de "barnas andel" likt mellom seg.

3: Hvis dere eier hus sammen: Ja, da arver barna hans andel av huset (dere må selvsagt ha papir på hvor stor andel hver av dere eier, om dere eier det likt, så står det i papirene) Som samboer kan du ikke sitte i uskifte, derfor må du "kjøpe ut" barna hans ja.

4: Hva når dere gifter dere: Ektefeller har visse rettigheter i forbindelse med arv. For det første spares mye arveavgift, men ellers så har ektefeller rett på arv fra sin avdøde ektefelle. Ektefellen har rett på 1/4 av boet, minstearven er 4G (drøyt 200.000 kroner) Denne minstearven prioriteres forran pliktdelsarv til barna, dersom boet er så lite at det skaper "konflikt". Ektefeller kan dessuten sitte i uskifte (altså la være å ta arveoppgjøret inntil videre) men så lenge han har særkullsbarn har hver av disse barna rett til å kreve et skrifte, altså er det ikke normalt med uskifte i tilfeller med særkullsbarn.

5: Kan han føre deg opp som enearving: NEI! Din samboer har barn. Pliktdelarven til barn utgjør 2/3 av boet, begrenset oppad til 1 mill. pr unge. Det er bare "resten" (altså 1/3 av boet, eller alle verdier overskridende 2 millioner kroner) han kan testamentere bort. Han står altså fritt til å testamentere 1/3 av sine eiendeler til deg (og du kan gjøre det samme til ham, siden du ha en sønn har han krav på 2/3 etter deg) Eventuelle felles barn dere får endrer ikke dette, ei heller at dere gifter dere (men da får du rett på minimum 4G, som jeg skrev lenger oppe)

Håper dette ga svar på en del av spørsmålene dine. For samboere, spesielt samboere med særkullsbarn, så burde egentlig samboeravtale og testamente være en selvfølge. (sier jeg som ikke har noen av delene. Til mitt forsvar har vi ingen barn, og ikke særlig med verdier å krangle om heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Meget bra svar Fredagsbarn.

Siden han har egne barn, ville jeg definitivt kontaktet advokat, for å sikre deg best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...