Gå til innhold

Alltid like aktuelt


Snill

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne snutten på youtube i dag, og drog kjensel på en norsk reklame mot slutten.

Den norske reklamen

rullet for en tid siden over skjermene, men ble etter påtrykk fra pårørende fjernet.

Jeg må si jeg synes det er litt rart at vi ikke ser mer "brutale" reklamer av denne sorten siden det (i alle fall bør) gi de fleste en støkk. Ulike pårørendegrupper burde vel ønske slike reklamer hjertelig velkomne siden selv om det rører ved den enkelte tragedie.

Jeg ville nesten tro at ønsket om å forhindre tilsvarende ulykker er drivkraft nok til å tåle å se reklmen nå og da. Jeg for min del ville heller sett den nå og da, og vite at den funket, enn å nekte å ha den på skjermen, og vite at den kunne gjort en forskjell.

Meningen med dette innlegget? Hva synes dere om snuttene? I utgangspunktet da den ikke-norske. Er dette en klippsamling som med fordel kunne vært vist på TV, og hva med den norske? Er den bra?

Endret av Snill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cipheria

For sterk? Eg syns dei norske reklamane (eg har sett) er for svake. Syns det er rart at påførande ba om å fjerne den når den gjekk. Dei burde vel synes det er positivt med "sterke" filmar slik at folk ikkje hamnar i liknande situasjonar som dei sjølve? Som du var inne på.

I den første linken; eg syns den med han som køyrer inn i dama framfor, som så køyrer over ei anna dame, er bra. Den kan nesten virke som ein tankevekkar, fordi at man ikkje antar at der var mjuke trafikantar framfor. Trur kanskje slike reklamar hadde gjort meir inntrykk. Den viser at ulukker skjer når du minst ventar det, ikkje nødvendigvis berre når du bryter fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første linken; eg syns den med han som køyrer inn i dama framfor, som så køyrer over ei anna dame, er bra. Den kan nesten virke som ein tankevekkar, fordi at man ikkje antar at der var mjuke trafikantar framfor. Trur kanskje slike reklamar hadde gjort meir inntrykk. Den viser at ulukker skjer når du minst ventar det, ikkje nødvendigvis berre når du bryter fartsgrensene.

Fullstendig enig med deg der. Her er en link til, som rett nok er av laber kvalitet, men som er god nok til å få frem poenget tydelig. Garantert ikke mange som tenker i denne retningen (England har fått en del reaksjoner på at de har veldig grafiske reklamer for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike filmer burde vært en del av kjøreopplæringa...

Sterkt, men virkningsfult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike filmer burde vært en del av kjøreopplæringa...

Sterkt, men virkningsfult...

Kjøreopplæringen er i grenseland til mangelfull når det kommer til førstehjelp allerede.

Pr i dag er det kun førstehjelp innkludert i traffikalt grunnkurs (ikke i teorikurset), og det er et "vanlig" førstehjelpskurs, uten f.eks. bruk av film og video på denne måten som nevnt over.

Faktisk lærer man, til min forbauselse. heller ikke lenger HLR en gang. Man har 3 timer teori og 1 time praktisk ute i bilen. I korte trekk er det altså frie luftveier, stabilt sideleie, ut av bilen, og "pass på nakken" som er pensum. (Hvorfor HLR er utelatt kan man jo bare lure på)

Uansett, det ville nok vært et solid bidrag i forebyggingen dersom man fikk litt "ekte" innblikk i saker og ting, og ikke bare tørr teori, men når HLRen altså uteblir kan man kanskje ikke forlange "moro" som film med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er regelrett TRIST at "Heaven can Wait" ble tatt av skjermen fordi den var for "sterk" og publikum synes den var så ubehagelig at de skiftet kanal. Herregud, hva tror de er hele meningen med en slik reklamekampanje? Lage en søt snill film om å være forsiktig når man kjører?

Det burde bli vist mye sterkere bilder for å i det hele tatt få folk til å tenke seg om. Alt for mange driter i bilbelte, kjører for fort, risikerer eget og andres liv ved farlige forbikjøringer etc. etc...

Den snutten du hadde link til synes jeg var tankevekkende. Folk trenger å bli påminnet hvor jævlige konsekvensene kan være hvis man ikke tenker seg om i trafikken. Vi mennesker trenger å bli sjokkert for å i det hele tatt reagere. Det hjelper ikke å være snille og sensurere alt som kan virke støtende når det gjelder holdningsendringer og forebygging.

Av og til kan man ikke bare lukke øynene og ignorere den brutale og ubehagelige virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er regelrett TRIST at "Heaven can Wait" ble tatt av skjermen fordi den var for "sterk" og publikum synes den var så ubehagelig at de skiftet kanal. Herregud, hva tror de er hele meningen med en slik reklamekampanje? Lage en søt snill film om å være forsiktig når man kjører?

Man bør vel satse mest mulig på å fange opp de som er i risikosonen så tidlig som mulig (altså når det gjelder avvikende adferd i trafikken), slik man gjør når det gjelder ungdom med ulike sosiale problemer i hverdagen. Man snakker varmt om forebygging for å forhindre at de kommer på skråplanet etc. Samme burde man altså satse på i trafikken også; Gå "knallhardt" ut mot risikogruppene. Skulle ikke det hjelpe burde det bli en kraftigere reaksjon når noe skjer (noe som er i ferd med å innføres), som f.eks legge til en null på de store bøtene.

Og som en liten appropos: Hvorfor kan ikke griskjøring ha samme system som fyllekjøring, der man får 1,5 ganger brutto månedslønn i bot? Skulle det stride mot prinsippet om dobbel straff, så la de behold bilen, men får så kraftig bot at de ikke har råd til alkohol så lenge de betaler på den. Folk skjønner jo, sørgelig nok, ikke alvoret før det blir snakk om økonomisk konsekvens, noe som har blitt gjenspeilet i undersøkelser om bilbeltebruk, der brorparten brukte belte for å spare penger på bøter.

Det burde bli vist mye sterkere bilder for å i det hele tatt få folk til å tenke seg om. Alt for mange driter i bilbelte, kjører for fort, risikerer eget og andres liv ved farlige forbikjøringer etc. etc...

Den snutten du hadde link til synes jeg var tankevekkende. Folk trenger å bli påminnet hvor jævlige konsekvensene kan være hvis man ikke tenker seg om i trafikken. Vi mennesker trenger å bli sjokkert for å i det hele tatt reagere. Det hjelper ikke å være snille og sensurere alt som kan virke støtende når det gjelder holdningsendringer og forebygging.

Av og til kan man ikke bare lukke øynene og ignorere den brutale og ubehagelige virkeligheten.

Vi mottar live fra krig og elendighet, med bombing, flom og afrikaner som mer eller mindre dør om kapp...midt i beste sendetid. Vi har ulike programmer som viser ekte film fra seere når ting går galt, uansett hva det er, og alt er ok. Vi har vel ikke særlig rett til å klage over amerikanerene som får anfall av en pupp eller to på tv, når vi selv ikke tåler en reklame for en god sak - selv om de er to vidt forskjellige saker som nok er i grenseland å sammenligne.

Fint du likte innlegget og snuttene i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...