Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har prøvd 3 ganger og gi blod, men hver gang har de sagt at jeg har for lite blod og sendt meg hjem, med en pakke jerntabeletter og sagt tygg i vei. :snurt:

Siste gang sa de at jeg har anemi = blodmangel, men jernnivået mitt er fint, så det kommer ikke av det. :sjenert:

Jeg fikk beskjed om å bestille legetime, og det har jeg gjort, men det er ikke før om en måned. :tristbla: så mens jeg venter så lure jeg på om noen kunne fortelle meg hva årsaken kanskje kan være?

Disse verdiene er for lave:

B -Hemoglobin = 11,6 g/dl

mcv = fl

mch = 24,2 pg

mchc = 31,1 g/dl

ellers så er de andre verdiene normale

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det er så lett å si noe om årsaken, men blodmangel er forholdsvis vanlig hos mange jenter. Antagelig mest pga menstruasjon. Kosthold og opptaksevne i tarmen kan også ha endel å si. Noen sykdomstilstander gir også blodmangel, men ettersom andre verdier virker fine bør du ikke bekymre deg for det i første omgang, bare spør legen om det bør sjekkes flere ting også.

Gjest Gjest
Skrevet

Hemoglobin-nivået ditt er forsåvidt i nedre normal-område, slik at du vel egentlig ikke har en anemi. Du har bittelitt lave verdier av MCH og MCHC, som betyr at du kan ha en hypochrom anemi (at erytrocyttene/de røde blodlegemene inneholder litt lite hemoglobin). MCV er ikke oppgitt, men den verdien sier noe om hvor stort volum erytrocyttene (de røde blodlegemene) har; om de er store eller små, (og dersom den er lav/små erytrocytter - har man microcytær anemi). En veldig vanlig årsak til microcytær, hypocrom anemi er jernmangel. Jeg vil tro at dersom du spiser litt jern en periode, så vil du kunne gi blod.

Skrevet
Hemoglobin-nivået ditt er forsåvidt i nedre normal-område, slik at du vel egentlig ikke har en anemi. Du har bittelitt lave verdier av MCH og MCHC, som betyr at du kan ha en hypochrom anemi (at erytrocyttene/de røde blodlegemene inneholder litt lite hemoglobin). MCV er ikke oppgitt, men den verdien sier noe om hvor stort volum erytrocyttene (de røde blodlegemene) har; om de er store eller små, (og dersom den er lav/små erytrocytter - har man microcytær anemi). En veldig vanlig årsak til microcytær, hypocrom anemi er jernmangel. Jeg vil tro at dersom du spiser litt jern en periode, så vil du kunne gi blod.

De på blodbanken sa at jernnivået mitt var helt normalt og det var ikke årsaken. Har tatt jerntabeletter jevnlig, fordi jeg trodde at det var årsaken..MCV var 78 fl

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er overrasket over at de ga deg jerntabeletter uten å sjekke om mangel på kern var årsaken. Man skal ikke ta jerntilskudd med mindre man trenger det.

Gjest Gjest
Skrevet

Blodbanken jeg går til gir meg jerntabletter etter hver tapping selv om jeg har høy Hb og bra jernlager. I tilfelle sier de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...