Gå til innhold

Herpes 1 eller 2 ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde for mange år siden herpes på leppene. Fikk behandlet dette, og har ikke hatt utbrudd siden.

Jeg har nå fått herpes i underlivet. Går på kur.

Jeg lurer på om det da er herpes 1 eller herpes 2 jeg har?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Herpes virus kommer i mange varianter (derav nummereringen). De har alle mange likheter, og herpes type 1 og 2 deler mange "egenskaper". Den viktigste er kanskje egenskapen virusene har til å ligge i "dvale" mellom utbruddene. De ligger da i et nerve ganglion og "sover", før de kan bevege seg ut fra ganglionet til huden som den nerven forsyner - og gi et utbrudd med sår/blærer i huden. Den praktiske konsekvensen av dette, er at dersom man er blitt smittet med herpes 1 eller 2, så blir man aldri "kvitt" viruset - man har det for alltid. Noen får utbrudd fra tid til annen, andre ofte, og noen får kun ett utbrudd (rett etter man blir smittet).

Herpes type 1 "liker" best å smitte i området rundt munnen, og gir utbrudd som munnsår. Det kan imidlertid smitte genitalt også, slik at man kan ha et herpes 1 virus utbrudd "nedentil" - men det er herpes type 2 som oftest gir gentiale utbrudd.

Så om det er herpes type 1 eller 2 du har nedentil, kan bare bestemmes dersom legen tar en prøve fra et av sårene du har - og sender inn til et laboratorium.

Mest sannsynlig har du begge virusene, herpes 1 infeksjon "oventil" - og herpes 2 "nedentil"....

Vil bare benytte anledningen til å informere alle om at herpes er en seksuelt overførbar sykdom, og den viktigste måten å unngå å bli smittet på er å bruke kondom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...