Gå til innhold

Hvordan koker du poteter?

Rioja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Kristine_*

Jeg skjønner jeg er i mindretall her, men jeg er ei jente på 31 år og jeg gjør det på mannen din sin måte. Jeg setter på vannet, så henter jeg og deretter vasker eller skreller potetene. Jeg har alltid gjort det sånn, men nå har jeg fått ny induksjonskonfyr så nå koker jo vannet opp veldig fort, så jeg får tenke på dette neste gang.

Og forresten så koker jeg ikke alltid opp vannet først når jeg koker ris, den har jeg ofte rett oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg koker aldri poteter selv, men er det ikke noe med at det er best vitaminmessig å ha potetene i vann så kort som mulig? Og da er det vel logisk å legge dem i når det koker?

Det stemmer! Når man gjør det slik som mannen din beholder man mer av vitaminene enn om man legger potetene i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på begge måter. Det kommer an på om jeg skal skrelle dem eller ikke. :) Da skreller jeg mens vannet koker opp. Men jeg koker svært sjeldent poteter da. Jeg liker det ikke noe særlig, og jeg syntes aldri jeg får til å koke dem. Stikker dem helt i stykker med gaffelen..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker sjelden poteter, men gjør det på din måte ts. Egg derimot, da koker jeg opp vannet først, for da har jeg kontroll på koketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

De få gangene jeg koker poteter gjør jeg det på TS sin måte. Men jeg er dårlig på å koke poteter, så jeg deler de heller i to og slenger de i ovnen (med litt krydder på). Mye bedre... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fyller vann i pannen, hiver potetene oppi og koker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg setter på en kasserolle med litt vann i bunnen, koker opp resten av vannet med vannkokeren og legger potetene rett i kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det også på din måte.. Evt skreller jeg og putter de oppi vannet mens det blir varmt... Bruker ikke så lang tid på å skrelle at det blir noen forskjell på potetene uansett... Deler de som regel i 2 eller 4 også, for å kutte ned på tiden! ;)

Men jeg har aldri hørt om å dampe poteter? Hva er vitsen med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg er oppvokst med dampkoking av poteter. Selv synes jeg de blir mindre "blaute" når jeg gjør det på den måten. Særlig poteter som ikke skal kokes så hardt blir lettere vellykkede når de dampkokes, f.eks. mandelpoteter. Kokesterke potetsorter kan nok likegjerne kokes rett i vannet, men så var det vanen, da... :)

Det sies dessuten at dampkoking ivaretar vitaminene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør det på samme måte som mannen din, koker de da med skall. Når man legger potetene i kokende vann beholder man flere vitaminer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og resten av familien koker egg og poteter på samme måte som mannan din. Har aldri hørt om måten du gjør det på. :klø:

Jeg lærte faktisk å koke potetene på mannen din sin måte, på skolekjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...