Rioja Skrevet 8. mai 2009 #1 Del Skrevet 8. mai 2009 I går laget Rioja-mannen middag. Han skulle blant annet koke poteter; kokte opp vann, la potetene oppi og kokte opp på nytt... Jeg spør hvorfor han gjør det? Jeg legger potetene i kasserollen, fyller på vann og så koker opp. Trengs bare ett oppkok mener jeg. Han har vistnok alltid kokt poteter slik, og påstår hardnakket at det er mest vanlig! Slik koker han egg også! (Det vet jeg flere som gjør, men jeg gjør det ikke selv.) Jeg har faktisk bodd sammen denne mannen i 7 år, men har aldri lagt merke til hvordan han koker poteter... Så mitt spørsmål er: hvordan koker dere poteter? Hans måte, eller min måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 8. mai 2009 #2 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg gjør det på din måte, det gjør mannen også. Har aldri sett eller hørt om noen som gjør det på mannen din sin måte... Er det ikke befriende å kunne vite at det fremdeles er ting dere ikke vet om hverandre etter 7 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 8. mai 2009 #3 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Jeg dampkoker poteter på rist, men det blir gjort etter ditt prinsipp. Jeg putter rista oppi kjelen, tapper vann til det går rett under rista, legger potetene oppå rista, legger lokk på toppen, og koker opp. Endret 8. mai 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 8. mai 2009 #4 Del Skrevet 8. mai 2009 Forstår ikke helt hensikten med å kaste bort energien i det varme vannet frem til første oppkok - potetene "kokes" helt fra vannet begynner å bli varmt, så å vente med å legge de oppi er bare bortkastet strøm. Årsaken til at man venter til oppkok med å legge oppi egg og enkelte grønnsaker er fordi at timingen er mye viktigere. På egen komfyr lar jeg egg ligge fra jeg skrur på varmen da jeg vet akkurat hvor mye kokt egget blir fra jeg skrur på til det koker. Men på fremmede komfyrer venter jeg, for da har jeg nøyaktig kontroll på når egget er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodsChild Skrevet 8. mai 2009 #5 Del Skrevet 8. mai 2009 Aldri hoert om aa gjoere det paa hans maate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 8. mai 2009 #6 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg gjør det på din måte! Har ikke hørt om noen som gjør det på hans måte.. Men hvis jeg skal koke poteter uten skall, damper jeg dem på rist i stedet for å bare kaste de oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissBella Skrevet 8. mai 2009 #7 Del Skrevet 8. mai 2009 Din måte! Aldri hørt om noen som gjør det på den måten som mannen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 8. mai 2009 #8 Del Skrevet 8. mai 2009 Din måte her og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 8. mai 2009 #9 Del Skrevet 8. mai 2009 Din måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miel Skrevet 8. mai 2009 #10 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg gjør det på din måte (både poteter og egg), mens samboeren min gjør det på mannen din sin måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toyses Skrevet 8. mai 2009 #11 Del Skrevet 8. mai 2009 Din måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mai 2009 #12 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg koker aldri poteter selv, men er det ikke noe med at det er best vitaminmessig å ha potetene i vann så kort som mulig? Og da er det vel logisk å legge dem i når det koker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Blaise Skrevet 8. mai 2009 #13 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg dampkoker poteter på rist, men det blir gjort etter ditt prinsipp. Jeg putter rista oppi kjelen, tapper vann til det går rett under rista, legger potetene oppå rista, legger lokk på toppen, og koker opp. Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 8. mai 2009 #14 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg dampkoker alltid potetene. Din manns måte høres klønete ut. Er han flink på kjøkkenet ellers? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 8. mai 2009 #15 Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg har vokst opp med å gjøre det på mannen din sin måte, men vi spiste veldig sjelden poteter. Vi hadde mye ris, og der koker man jo opp vannet først - tror kanskje at mamma rett og slett ikke tenkte helt over at hun kunne gjøre det annerledes når hun da en sjelden gang kokte poteter. Nå gjør jeg som deg - har lært av min mann, som er fra pottitland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rioja Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #16 Del Skrevet 9. mai 2009 Yes! Takk for alle innspill. Skal vise han dette nå! Jeg dampkoker alltid potetene. Din manns måte høres klønete ut. Er han flink på kjøkkenet ellers? Det varierer, men det han kan lage er veldig godt, men det ofte de samme 3 rettene som går igjen. Også har vi den gangen han skulle prøve noe nytt og (heldigvis) kom inn med litermålet fylt med buljongpulver, og lurte på om det var det som mentes med 4 dl buljong... :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #17 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg er nesten utdannet kokk, og jeg tar potetene i en panne, dekker med vann og så koker opp. Men jeg koker ikke hele tiden, jeg lar det boble litt uten at det spruter vann for å si det sånn. Og den størrelsen jeg bruker, tar det kanskje 20 min. Foressten, man trenger absolutt ikke være kokk for å koke poteter, det burde være en enkel ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 9. mai 2009 #18 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg gjør det på din måte, og det gjør også alle jeg kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 9. mai 2009 #19 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg har aldri hørt noen som gjør det på mannen din sin måte jeg. Hvis jeg koker poteter gjør jeg det på din måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilm@ Skrevet 9. mai 2009 #20 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg har heller aldri hørt om noen som koker poteter på måten din mann gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå