Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en jente på 24 år som lurer på om jeg bør gå til mammografi? Jeg har ingen kuler i brystene så vidt jeg kan kjenne - annet enn kjertler, men disse er litt ømme for tiden. (Skal ha mensen om en ukes tid) Har ikke vært så øm før, men det kan jo komme fra tid til annen.

Mitt spørsmål er vel om når man bør starte å gå til mammografi? Leser på nettet generelt at man bør gå årlig fra alder av 40, men det er jo noen år til enda.. Noen forslag til hvordan jeg skal forholde meg rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er litt uenighet om yngre kvinner har nytte av mammografi. Visstnok fordi melkekjertlene gjør at det er vanskeligere å se om det skulle være en forandring.

Der jeg går til mammografi annet hvert år sier de derimot at de opplever at de finner brystkreft hos stadig yngre kvinner.

Noen mener man bør vente til overgangsalderen.

Jeg startet ved ca 40 års alder, også fordi jeg fjernet en godartet svulst i et av brystene da jeg var 22 år.

Har du kvinner i nærmeste familie som har fått brystkreft(mor,bestemor) så ville jeg nok startet med regelmessig mammografi.

Det du kan gjøre selv er å undersøke brystene selv hver måned en uke etter mensen. Jeg oppdaget kulen i brystet selv.

Gjest Kavring
Skrevet

Jeg og sliter veldig med ømme bryster, og enkelte netter kan jeg våkne når jeg snur meg fordi det er så vondt. Og noen ganger er dem helt harde, fordi jeg har så mye kjertler. Har vært til lege to ganger ang. dette.

Så jeg har vært på mammofragi én gang, og ultralyd to ganger. Legen som tok ultralyden sa at det var svært få jenter i så ung alder som trengte å ta mammografi. Og som du får tips om ovenfor her, fikk jeg også av legen. At jeg må sjekke brystene mine en gang i mnd., gjerne i dusjen.

Vet jeg leste på nettet nå nyrlig om at det strides om mammografi er lønnsomt eller ikke. Det stod i artikkelen at mange som blir behandlet, egentlig ikke trenger å bli behandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...