Gå til innhold

Nøtter


twilight01

Anbefalte innlegg

Hei,

hvilke nøtter er egentlig sunnest/inneholder færrest kcal? Min favourite er yougortnøtter, men regner ikke med at de topper sunnest-lista... :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

hvilke nøtter er egentlig sunnest/inneholder færrest kcal? Min favourite er yougortnøtter, men regner ikke med at de topper sunnest-lista... :-p

Du vet sikkert det allerede, men yoghurt-nøtt er somoftest en eller annen type nøtt trekt i en slags yoghurt-trekk. Hvilken nøtt som er inne i varierer.

For å oppsummere kort om nøtter: Ingen nøtter har lite kcal. De fleste nøtter inneholder mye fett, veldig mye fett og faktisk en del protein også.

Det positive med dette er at det er sunt og nyttig fett i de fleste nøtter. Nøtter er derfor en fin kilde til sunne fettsyrer, men det er nok ikke lurt å frotse i nøtter om du ønsker å holde kcal-inntaket lavt. En neve som mellommåltid er ikke så dumt, selv på diett.

For at nøtter skal være sunt forutsetter det at det er nøtter som ikke er trekt i sjokolade, yoghurt, sukker eller salt. Disse nøttene inneholder ekstra mange kcal og er mindre nyttige.

Ubehandlede valnøtter, hassel, mandler, peanøtter, cashew, pistasjenøtter osv. finnes ofte på innvandrerbutikker i løsvekt til en ikke altfor gale penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Ristede noetter(uten salt) er faktisk veldig godt! Enda bedre enn raa noetter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristede noetter(uten salt) er faktisk veldig godt! Enda bedre enn raa noetter. :)

Ikke prøvd... rister du dem selv?

Jeg er skeptisk til ting som er gjort på fabrikk da jeg ikke vet om de tilsetter oljer el. tilsetningstoffer for å bedre smaksopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg tror valnøtter regnes som en spesielt sunn nøtt, mye antioksidanter og sunt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

valnøtter har omega 3 i seg og er derfor veldig sunne, men koloririke. mandler har mindre fett og er av de sunneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
valnøtter har omega 3 i seg og er derfor veldig sunne, men koloririke. mandler har mindre fett og er av de sunneste.

det anbefales å spise 10 mandler hver dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange nyttige inspill!! Skal iallfall prøve å erstatte yougortnøttene med noen av disse bedre variantene.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk for mange nyttige inspill!! Skal iallfall prøve å erstatte yougortnøttene med noen av disse bedre variantene.. :-)

alle nøtter er sunne da :) men hvis du tenker kalorier og sånt ville jeg valgt peanøtter med skall, pistasjenøtter og mandler. med peanøttene kan du bare tilsette salt selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Ikke prøvd... rister du dem selv?

Jeg er skeptisk til ting som er gjort på fabrikk da jeg ikke vet om de tilsetter oljer el. tilsetningstoffer for å bedre smaksopplevelsen.

Det kan man jo, men jeg har ikke proevd enda. Oppskrift

Mange butikker har ristede noetter, og det staar jo paa pakken hva de inneholder saa det er ikke noe aa vaere redd for. :)

350 grader fahrenheit tilsvarer forresten 175 grader celcius.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange nyttige inspill!! Skal iallfall prøve å erstatte yougortnøttene med noen av disse bedre variantene.. :-)

Kos deg nå med yogurtnøttene også, de er mega gode og er jo nøtter i midten =) men varier for å få litt forndring tror jeg er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...