Gjest Gjest_eva_* Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Har en Ipod nano 4 gb som jeg har hatt i et år og 5 måneder. Butikken sier at det er et års garanti. Og reparasjon vil koste 800,-. Kjøpte ipoden for 1190,-. Synes det er kjipt at en helt ny ipod skal plutselig død når man har hatt den på så kort tid, og med så kort garantitid når reparasjonen koster nesten like mye som en ny. Noen som vet om et sted som reparerer billig i Oslo?
Aftensol Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Vet dessverre ikke om noen som reparerer i Oslo, men ville bare gi grunnen til at det er så dyrt Apple reparerer ikke noe, så du betaler rett og slett for en bytteenhet... Men er helt enig at det er alt for dyrt! Jeg ville heller å ha kjøpt enn ny på 8gb til samme pris som du betalte for din enn å få den swapet hos verksted...
freezepop Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Kan du gi litt mer info? Hva er det som er galt, hvordan skjedde det og hvilken butikk er det snakk om? Du har rettigheter som forbruker iflg norsk lov som tross alt er hevet over Apples garantiordninger.
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Kan du gi litt mer info? Hva er det som er galt, hvordan skjedde det og hvilken butikk er det snakk om? Du har rettigheter som forbruker iflg norsk lov som tross alt er hevet over Apples garantiordninger. Den vil ikke slå seg på. Ble kjøpt på Siba. Gikk til butikken. De bare sa at det er 1 års garanti og at Apple er veldige strenge på den garantien.
Aftensol Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Apple er veldig streng på den regel ja.. De ser ikke på reklamasjons rettighetene som man har i norge som "reelle" regler, og de følger de rett og slett ikke.. Og siden apple er så stor, så er det ingen av butikkkjedene som har noe de skulle ha sagt til de, for da trekker de seg ut fra kjeden, og det taper butikkene masse kunder på... Men det du kan gjøre er å kontakte forbrukerrådet og ta det med de, de sender brev til butikken/verksted, butikk/verksted svarer og gir med verksted rapport, og forbrukerrådet gir de et svar tilbake... Forbrukerrådet kan vel å merke ikke tvinge Apple til å reparere ipoden din på reklamasjon, men de aller aller fleste firma gir seg og fikser opp i saken så fort forbrukerrådet er kontaktet... Så lenge verkstedet ikke har funnet noe bevis på at du har skadet produktet selv på noe måte, så burde det ikke være noe problem å få det gjennom, men man må ofte presse Apple litt når det kommer til produkter som er over 1år... Pass forresten på å fortelle butikken at du skal kjøre en sak via forbrukerrådet for å få gjennom reklamasjonen og be de sette saken på vent på lenge slik at ipoden din ikke kommer tilbake ureparert med regning for undersøkelse... VIKTIG! (hvis den er sendt inn...) Har du prøvd å resette ipoden før du sender den inn? "For å gjennomføre en reset må du trykke og holde "Menu" + "Pause/Play" knappene nede i 10 sekunder. Når det er gjort vil iPoden restarte og den skal være tilbake til normalen. Dette fungerer ypeprlig hvis iPoden har "hengt" seg og er "død"." Endret 9. mai 2009 av Aftensol
Gjest Gjest_e_* Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Apple er veldig streng på den regel ja.. De ser ikke på reklamasjons rettighetene som man har i norge som "reelle" regler, og de følger de rett og slett ikke.. Og siden apple er så stor, så er det ingen av butikkkjedene som har noe de skulle ha sagt til de, for da trekker de seg ut fra kjeden, og det taper butikkene masse kunder på... Men det du kan gjøre er å kontakte forbrukerrådet og ta det med de, de sender brev til butikken/verksted, butikk/verksted svarer og gir med verksted rapport, og forbrukerrådet gir de et svar tilbake... Forbrukerrådet kan vel å merke ikke tvinge Apple til å reparere ipoden din på reklamasjon, men de aller aller fleste firma gir seg og fikser opp i saken så fort forbrukerrådet er kontaktet... Så lenge verkstedet ikke har funnet noe bevis på at du har skadet produktet selv på noe måte, så burde det ikke være noe problem å få det gjennom, men man må ofte presse Apple litt når det kommer til produkter som er over 1år... Pass forresten på å fortelle butikken at du skal kjøre en sak via forbrukerrådet for å få gjennom reklamasjonen og be de sette saken på vent på lenge slik at ipoden din ikke kommer tilbake ureparert med regning for undersøkelse... VIKTIG! (hvis den er sendt inn...) Har du prøvd å resette ipoden før du sender den inn? "For å gjennomføre en reset må du trykke og holde "Menu" + "Pause/Play" knappene nede i 10 sekunder. Når det er gjort vil iPoden restarte og den skal være tilbake til normalen. Dette fungerer ypeprlig hvis iPoden har "hengt" seg og er "død"." Hei. Hva skjer hvis jeg resetter? Kommer jeg til å miste all musikken også?
Aftensol Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Nikks, musikken blir liggende Hvis du derimot resetter via itunes, så forsvinner musikken...
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Nikks, musikken blir liggende Hvis du derimot resetter via itunes, så forsvinner musikken... Tusen takk.
Rimmern Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Apple prøver seg stadig vekk på å bryte forbrukerkjøpsloven, men de har overhodet ingenting å fare med på det området. Du har 5 års reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov (garantin har ingenting med norsk lov å gjøre, og er noe butikken evt. kan gi I TILLEGG til loven). Stå på rettighetene dine, og de har ingen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå