Bee Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Har aldri vært gravid - og har ikke planlagt å bli det med det første heller... Men jeg møter mange gravide! Ser at mange har dårlige erfaringer med folks kommentarer rundt deres graviditet/mage osv...og ser kanskje nå at kommentarer som jeg har ment godt, kan ha blitt tatt opp på en dårlig måte.. Så da spør jeg... Hvilke erfaringer har dere med positive kommentarer? Hva er koselig/kjekt/oppbyggende å høre? (Hva kan jeg si til en gravid for å kunne gi henne en god følelse - og ikke en dårlig..? ) :klø: PS! Jeg forstår at det går an å snakke til gravide som vanlige folk - det er ikke det jeg mener... Jeg mener: Hva er kjekt å høre knyttet til svangerskapet?
Littlebird Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Det er jo alltid kjekt med komplimenter, jeg syns det var fint å høre en som fortalte meg at gravide damer er det vakreste han vet, og at hans kone aldri har vært så vakker som da hun gikk gravid med barna hans. Det er ikke alltid man føler seg like fin.. så det er hyggelig å høre slike ting.. som at man ser lykkelig ut, har en flott mage (det er vel ikke nødvendig å kommentere om den er stor eller liten eller hva den måtte være..) Det er også veldig hyggelig når folk spør hvordan man føler seg, om man er i form.. om det er spennende å kjenne voksende liv i magen osv.. Også morsomt når folk kommenterer om man har kjøpt seg nye "kule" eller fine mammaklær, på samme måte som det er hyggelig å høre det når man ikke er gravid. Det er iallfall ting jeg syns er hyggelig.. men gravide damer er vel like forskjellige som andre damer tenker jeg..
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Hei:) Littlebird sa vel det meste, eneste jeg kan komme på er det beste noen kunne si til meg- var heldig å høre det noen ganger -- det var at jeg passet/ kledde å være gravid!! Det var hyggelig det! Og at jeg så frisk og rask ut. En annen ting er at det er hyggelig å bli spurt om hvordan det går, hvordan jeg har det. MEN ikke av alle hele tiden.. ikke alle du gidder fortelle om kynnere osv.. etterhvert bare sa jeg at alt var veldig bra, uansett hvordan jeg hadde det... foruten når mine aller nærmeste spurte...
Gjest imli Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Synes det er hyggelig når folk spør hvordan formen er, selv om jeg som oftest svarer "bra" uansett da. Men hyggelig å bli spurt likevel.
Gjest Gjest_Kariann_* Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Si det som er positivt; flott mage du har! Vise medfølelse med f.eks svangerskapsplager, ikke fortelle at du hadde det myyyye verre ..(det er mest dritt å høre)... Si at man gløder, ser søt ut o.l. Spørre om man har kjøpt ting, la den gravide fortelle og vise ul-bilder..... (føler jeg aldri får fortalt nok, vist nok)
Aftensol Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Er enig med de over her! Man trenger ikke å fortelle om hun har en stor eller liten mage, men bare at den er kjempe fin Det er det koseligste jeg hører :D Og det kan bli litt mye spørsmål om hvordan det går.. Men det kan hende det bare er jeg som synes det (er selvfølgelig helt greit fra nære venner og familie, men det kan bli litt for mye fra bekjente også...)
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Jeg hadde faktisk blitt glad om du IKKE hadde gjort så stor sak av det, jeg (Er kansje litt rar jeg da...?) Med så mange kommentarer ellers hadde det beste bare vært en sånn "Så fin du er, går det bra eller?" Og så kunne jeg sagt "ja" nesten uansett hvordan jeg følte meg og så kunne vi skravlet om alt mulig annet :-) (Ikke stor/liten mage, skrekkfødsler, beføling av magen, strekkmerker og våkenetter og gudene vet ikke hva...)
Gjest *Mim* Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har blitt veldig glad når folk har sagt at jeg har hatt fin mage, og når de blir glade på mine vegne når jeg er gravid.
Jade Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 "Ja, nå kan jeg endelig gratulere! Jeg turte ikke tidligere, man kan jo nesten ikke se at du er gravid. Når jeg var gravid var jeg trill rund". Koselig å høre når man er redd for å legge for mye på seg "Åh så gode nyheter!!" (med et strålende oppriktig smilende fjes). Sjefen min som sa det. Og jeg som hadde gruet meg sånn til å fortelle det på jobb. Mamma som gråt av glede i telefonen
ViljaH Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Mange spør meg hvordan det går, rett og slett viser interesse, og det er hyggelig. Noen tuller litt med meg på at jeg begynner å bli litt bredbendt og bakoverlent, og det er bare morro. Jeg begynner å bli litt lei av at 99% av alles første spørsmål er : Vet du hvilket kjønn det er? Nei, jeg gjør ikke det. Og om jeg hadde visst det, så hadde jeg neppe villet fortelle hele verden det...
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Jeg begynner å bli litt lei av at 99% av alles første spørsmål er : Vet du hvilket kjønn det er? Nei, jeg gjør ikke det. Og om jeg hadde visst det, så hadde jeg neppe villet fortelle hele verden det... Hvorfor ikke? Hvorfor skal det være hemmelig når dere vet det selv? Jeg synes det er et naturlig spørsmål, all den tid flere og flere får vite kjønnet på forhånd. Jeg spør nesten alltid om de vet hvilket kjønn det er, og det er fordi det er en av de få tingene jeg tror det er "trygt" å spørre om. Dessuten kommer jeg sjelden på noe annet å spørre om.
Knøttet Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Jeg ble veldig glad da kassadama på butikken sa "så fin mage du har" Helt uventet, og veldig koselig Ellers er det jo koselig å høre at man kler å være gravid, eller når folk synes det er såå koselig at du er gravid
Gjest hoppsasa Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes egentlig det meste er koselig jeg.. At folk i det hele tatt er interessert liksom Er bare to ting jeg IKKE liker/likte: -kommentarer om at "å? så kjekt da! men jeg kan virkelig ikke se det!" tidlig når bare du og mannen ser magen (greit at det er vanskelig/umulig for andre å se, men vær så snill og ikke kommenter det..si heller "å! det var koselig! hvordan er formen?") -bli overskylt av gode råd og "ja, da forander livet se skal du se! Det blir aldri det samme igjen, stort ansvar ja... Du kan ikke tenke på deg selv mer da nei.. Noen andre som alltid må ha førsteplassen, i maaaange år fremover!" Jada, jeg vet det - så mye jeg kan uten å ha vært i gjennom det før. Hva skal jeg svare? Å? sier du det? Fillen, det hadde jeg ikke tenkt på..hm..kanskje det ikke var så god ide?? Ellers liker jeg som sagt det meste. Er koselig å få kommentarer om at graviditet er fint, eller spørsmål om formen, praktiske ting.. Og jeg er muligens litt rar da, men jeg synes det er utrolig gøy om folk vil kjenne på magen. Dersom det er folk jeg kjenner veldig godt, er det greit at de styrker litt kort av seg selv, ellers er det greit om folk spør først. Sier alltid ja, men da tar de seg ikke til rette på en måte. Utenom barn da! Det er bare koselig når de klemmer og prater med lillegutt, prøver å høre noe etc.
Minnimusepus Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes det var veldig koselig en kveld jeg var innom jobb for å hilse på, når en ansatt (beskjent) kom bort og bare ville holde rundt meg og magen, for han synes gravide jenter var så sexy Gjett om jeg gikk derfra med en enorm selvtillitt og følte meg veldig så fin Synes ikke det gjør så masse når de sier "å, så stor du er", for de mener jo ikke "å, så tjukk du er". Som regel iallefall, hehe.. Har lagt på meg 6 kilo hittill og synes det er hyggelig å høre fra folk at man ikke ser at jeg har lagt på meg annet enn at magen er større, det er hyggelig.. For det er ikke såå kult å rase opp i kilo, gjør det ikke med "vilje" for å si det sånn
Minnimusepus Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 -bli overskylt av gode råd og "ja, da forander livet se skal du se! Det blir aldri det samme igjen, stort ansvar ja... Du kan ikke tenke på deg selv mer da nei.. Noen andre som alltid må ha førsteplassen, i maaaange år fremover!" Jada, jeg vet det - så mye jeg kan uten å ha vært i gjennom det før. Hva skal jeg svare? Å? sier du det? Fillen, det hadde jeg ikke tenkt på..hm..kanskje det ikke var så god ide?? Er så enig i denne
ViljaH Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor ikke? Hvorfor skal det være hemmelig når dere vet det selv? Jeg synes det er et naturlig spørsmål, all den tid flere og flere får vite kjønnet på forhånd. Jeg spør nesten alltid om de vet hvilket kjønn det er, og det er fordi det er en av de få tingene jeg tror det er "trygt" å spørre om. Dessuten kommer jeg sjelden på noe annet å spørre om. Det er ikke det at det SKAL være hemmelig som generell regel for alle, det er fordi det varierer med hva slags informasjon man deler med folk avhengig av hvor nær deg de er. En slik detalj synes JEG er privat og ville sannsynligvis holdt det mellom meg og mannen. Spørsmålet sier også noe om hvor vanlig det er å finne ut av kjønn på forhånd, og det er jeg ikke enig i, det er ikke noe unaturlig eller uvanlig i å ikke vite kjønn på forhånd. Spørsmålet bærer en forventning om at vi kanskje burde vite det, og at vi er rare som ikke vet det. Derfor blir jeg litt lei av det. I tillegg så er det noe med naturlig progresjon i en samtale. Om du spør rundt (open-ended) om hvordan det går, så kan personen selv velge hvor mye detaljer man ønsker å dele med deg. Kanskje sier jeg at jeg har vært på ultralyd og fått vite at vi får gutt/jente. Kanskje sier jeg at vi har vært på ultralyd, alt så fint ut, men vi så ikke noe kjønn. Det synes jeg er mye bedre.
Gjest annemor30 Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Har aldri vært gravid - og har ikke planlagt å bli det med det første heller... Men jeg møter mange gravide! Ser at mange har dårlige erfaringer med folks kommentarer rundt deres graviditet/mage osv...og ser kanskje nå at kommentarer som jeg har ment godt, kan ha blitt tatt opp på en dårlig måte.. Så da spør jeg... Hvilke erfaringer har dere med positive kommentarer? Hva er koselig/kjekt/oppbyggende å høre? (Hva kan jeg si til en gravid for å kunne gi henne en god følelse - og ikke en dårlig..? ) :klø: PS! Jeg forstår at det går an å snakke til gravide som vanlige folk - det er ikke det jeg mener... Jeg mener: Hva er kjekt å høre knyttet til svangerskapet? Kommer aldri til å glemme hva jordmoren som jeg gikk til kontroll hos sa: Det er så flott å se på deg, du bærer magen din med største verdighet og jeg beundrer deg! DET fikk en sliten kommende 4 barns student mor til å føle seg som ei dronning!! skal vel sies at jeg var STOR og fikk barn på over 5 kg hehe
Gjest Lhinn Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Mange spør meg hvordan det går, rett og slett viser interesse, og det er hyggelig. Noen tuller litt med meg på at jeg begynner å bli litt bredbendt og bakoverlent, og det er bare morro. Jeg begynner å bli litt lei av at 99% av alles første spørsmål er : Vet du hvilket kjønn det er? Nei, jeg gjør ikke det. Og om jeg hadde visst det, så hadde jeg neppe villet fortelle hele verden det... godkveld (har ikke barn selv, så vet ikke hva jeg hadde likt/ikke likt å blir spurt om) ooopps...om dette er ett irriterende spm ligger jeg dårlig ann jeg strikker mye og elsker å gi de vordene foreldre ett hjemmelagd klesplagg/teppe/smekke. om jeg har muligheten strikker jeg gjerne i en farge som passer kjønnet. ellers kan jeg jo velge kjønnsnøytral. ofte spør jeg t.o.m moren om hvilke farge de måtte foretrekke.. om foreldrene ikke vet kjønnet, så er jo svaret enkelt; nei. om de vet og ikke vil si; kan de jo bare si nei. og vet de og vil dele det med meg er jo det hyggelig. spm er vel om jeg fra nå av må slutte å spørre om kjønnet..? trodde ikke at jeg plaget noen ved å spørre om dette. hilsen strikke linn
Umuriel Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Har lagt merke til den nye trenden der det ikke er lov til å spørre om magen eller svangerskapet, og slett ikke å (gud forby!) ta på magen! Jeg syns det var flott at folk viste interesse rundt magen og tilstanden min, og syns det må være lov til å spørre om ting og tang. Er det noe man ikke ønsker å svare på kan man jo si at det er en hemmelighet, eller bare rett og slett ta en liten hvit løgn og si at man ikke vet. Å si at en gravid kvinnes mage er fin, er som regel bankers. Kommenterer man størrelsen fører det som regel til tanker som "har jeg lagt på meg for mye?" eller "er babyen for liten?". Den eneste litt flåsete kommentaren jeg husker jeg fikk var av en kollega som lurte på om jeg var sikker på at jeg var gravid. Da var jeg 16 uker på vei, men magen var fremdeles flat som en pannekake.
Honesty Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Jeg hadde faktisk blitt glad om du IKKE hadde gjort så stor sak av det, jeg (Er kansje litt rar jeg da...?) Med så mange kommentarer ellers hadde det beste bare vært en sånn "Så fin du er, går det bra eller?" Og så kunne jeg sagt "ja" nesten uansett hvordan jeg følte meg og så kunne vi skravlet om alt mulig annet :-) (Ikke stor/liten mage, skrekkfødsler, beføling av magen, strekkmerker og våkenetter og gudene vet ikke hva...) Jeg må si meg enig med dette innlegget; jeg tror ikke jeg er en person som takler så mye fokus på magen og meg. Jeg er nemlig et menneske med interesser utenom det at jeg tilfeldigvis er gravid. Heldigvis har jeg stort sett den typen mennesker rundt meg, unntatt enkelte, som svartmaler og sier "bare vent til du legger på deg 20 kilo og får bekkenløsning". Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med slike utsagn. Og ta på magen? Den eneste som er frekk nok til å ture, er svigerfar, men jeg sa at jeg ikke likte det. Men nå er jeg i uke 27, og må nok forsvare meg litt framover.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå