Gjest Shelob Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Hva har skjedd med gulrøtter? Smaker gift av samtlige! Også de økologiske. Handler på Rema, Kiwi, Ica... Bittert, ekkelt, laaaang sur ettersmak, æsj. Noen som vet hvorfor? Noen som kan anbefale en produsent av gode gulrøtter?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Kan hende det er fordi det er så lenge siden sesongen, at de begynner å bli gamle av vinterlagringen. Gulrøtter smaker vondt om de har vært utsatt for frost eller pga mekanisk høsting ("stress" som kanskje er sammenliknbart med langtidslagring).
Gjest Miley Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Savner også de søte gullerøtterne som ikke smaker gift
GodsChild Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Kjoepte noe som het smaksgulroetter her om dagen, de var gode og saftige
Aricia Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Kan hende det er fordi det er så lenge siden sesongen, at de begynner å bli gamle av vinterlagringen. Gulrøtter smaker vondt om de har vært utsatt for frost eller pga mekanisk høsting ("stress" som kanskje er sammenliknbart med langtidslagring). Jeg er ganske sikker på at dette er grunnen. Det har faktisk vært forsket på hvordan gulrøtter som et slags "forsvarssystem" utvikler parafinaktige bitterstoffer når de blir utsatt for mekanisk høsting. Egentlig fascinerende! Så "giftsmaken" kommer altså ikke fra sprøytemidler, men fra gulrøttene selv.
Gjest Shelob Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Parafin ja - det er det smaker. Det verste er at jeg synes tilogmed det lukter av meg etter at jeg har spist gulrot! F.eks. når jeg trener og blir var.
Aurela Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Jeg er ganske sikker på at dette er grunnen. Det har faktisk vært forsket på hvordan gulrøtter som et slags "forsvarssystem" utvikler parafinaktige bitterstoffer når de blir utsatt for mekanisk høsting. Egentlig fascinerende! Så "giftsmaken" kommer altså ikke fra sprøytemidler, men fra gulrøttene selv. Men det er fortsatt helt trygt å spise dem? Hørtes rart ut, men stemmer nok
Aricia Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Men det er fortsatt helt trygt å spise dem? Hørtes rart ut, men stemmer nok Det skal det være, ja - de smaker bare forferdelig, ikke noe verre enn det. Her er forresten en lenke om temaet. Iflg denne artikkelen har også for tett innpakning negativ innvirkning, i tillegg til hardhendt håndtering.
Toro Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 (endret) Gulrot med promille. Så har jeg lært noe nytt i dag også. Hadde det bare hjulpet meg når jeg står i butikken og skal velge de beste gulerøttene.. Endret 8. mai 2009 av Toro
Gjest Smølagulrot Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Jeg kjøper bare Smølagulrot! Ingen over, ingen ved siden!! Beste jeg har smakt, og lar heller gulrot være hvis de ikke har den!
LukaFrost Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Noen damer jeg har snakka med påstår at produsentene sprøyter med parafin. Det stemmer ikke det altså?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå