Gå til innhold

Tid for bunad alle sammen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maya_*

Det er moro å leike bunadspoliti på 17.mai, ja. Vokste opp i et hjem fullt av gamle tanter som var verre enn verst på dette feltet...

Har selv setesdalsbunad og kjenner denne godt. Bor i hovedstaden nå og blir hvert år overrasket over hvor stygt flere kler seg i denne. For det første er det ingen som bruker hodeplagget (skautet) noe som er helt uhørt hjemme. Mange har stakken enten for lang eller for kort og i år så jeg til og med ei som hadde festa sokkebåndene slik at endene henger ned under kanten (slik guttene går med sokkebånd). Ei annen jente hadde heist den så langt opp foran at den var lårkort framme og knelang bak samt lagt søljene hjemme.

Det jeg vil fram til er at jeg liker bunaden min godt og liker ikke at andre bruker den respektløst. Bunaden min har mange variasjonsmuligheter, men det er faste regler på hvordan ulike deler skal sitte på og i forhold til hverandre. Dette burde være en selvfølge å sette seg inn i ved bruk av så kostbare plagg.

Fortsetter under...

Jeg har bunad med konelue men ikke pokker om jeg setter den idiotiske tingen på hodet. Med min bunad skal det også være røde strømper til "jomfruer" og sorte til "gifte" så jeg er i grunn mer enn fornøyd med å vise min status med sorte strømper og giftering. Og jeg driter en lang marsj oppi hva enkelte måtte mene om det. Man skla ikke banne heller, Antionette, men sannelig slenger du ut din del av stygge ord. Feie for egen dør kanskje?

Det er ikke alle drakter Husfliden har rettigheter til å produsere. I slike tilfeller er de heller ikke på nettsiden deres. Om jeg husker rett, er ikke den tradisjonsrike Setesdalsbunaden der heller, simpelthen fordi den tilvirkes lokalt i Valle/Setesdalen, og ikke via Husfliden.

Det er også noen drakter som ligger for mye utenfor bunadskonseptet til at Husfliden fører dem (det vil si at de er helt fritt komponerte, og ikke basert på eksisterende draktdeler, lokale tradisjoner eller liknende). Tror Lofodbunaden er et slikt eksempel, og også drakter som Lundeby og Jæren.

Nordlandsbunaden produseres av Husfliden. Jeg fikk min laget hos privat dame, men den viste seg å være feilsydd, plus at hun regnet med jeg kom til å legge på meg så hun gjorde den for stor. Dermed har jeg nettopp hatt den til fiksin på Husflide i Bodø. Der var det også mange andre bunader som konfirmanter hadde bestilt.

Jeg elsker bunad! Gledet meg svært mye til å ha den på 17. mai, og det var flott å ha den på. Det eneste som irriterer meg litt er alle de som går i bunad uten sjalet, eller enda værre, uten forkleet! Det ser jo bare dumt ut! Greit nok å ikke ha hodeplagget, men sjalet og forkleet må være der.

http://www.kolnes-broderi.no/Images/nord.jpg

Endret av Teriyaki
Jeg har bunad med konelue men ikke pokker om jeg setter den idiotiske tingen på hodet. Med min bunad skal det også være røde strømper til "jomfruer" og sorte til "gifte" så jeg er i grunn mer enn fornøyd med å vise min status med sorte strømper og giftering. Og jeg driter en lang marsj oppi hva enkelte måtte mene om det. Man skla ikke banne heller, Antionette, men sannelig slenger du ut din del av stygge ord. Feie for egen dør kanskje?

Om bunaden din er laget på bakgrunn av gamle tradisjonelle plagg, så syns jeg det er rent ut galt å ikke bruke hodeplagget som hører til. Det er utrolig synd at man ikke har det på fordi det ikke er moderne eller fint etter dages tanker - det er jo en del av hele pakka.

Jeg gleder meg til jeg får lue til min bunad!

• Liker 1
Gjest KateW

Ser at det er flere som spør om hodeplagg til Vest-Agderbunaden. Nå er det flere Vest-Agderbunader, men den mest kjente Vest-Agderbunaden har rult. Jeg har dog aldri sett noen med rult, og jeg vet snaut hva en rult er. Antar også at rult hører til de "gifte".

Selv måtte jeg gå med veske på 17.mai, selv om jeg gikk med bunad, og ja, jeg gikk med diamanter i ørene. Holdt på å ta på meg noen røde øredobber fra Cecilie Melli som matchet bunadslivet helt, men da fikk jeg kjeft. :sjenert:

Og ja, jeg gjorde det mest for å provosere, bittelitt...

Annonse

Om bunaden din er laget på bakgrunn av gamle tradisjonelle plagg, så syns jeg det er rent ut galt å ikke bruke hodeplagget som hører til. Det er utrolig synd at man ikke har det på fordi det ikke er moderne eller fint etter dages tanker - det er jo en del av hele pakka.

-og det må du gjerne syns. Bunaden min er drøyt seksti år gammel, så ja den er gammel og tradisjonsbunden. Men lua er det ikke snakk om at jeg bruker. Så får du igrunn syns hva du vil om det. Man skal forresten ikke røyke eller drikke alkohol iført bunad heller, noe jeg syns er langt verre enn å stå over den kvadratdesimeteren med blått stoff som overhodet ikke blir liggende på hodet uansett hvor godt jeg fester den. Minste vindpust så blåser den av, Ikke er det fint heller så why bother?

Annonse

Gjest Elastica

Noen burde forresten snarest anholde, tiltale og dømme Celina Midelfart for hennes uhørte og høyst ulovlige oppførsel 17. mai. Det er gjennom en billedreportasje i Norges ledende kulørte ukeblad denne uken bredt dokumentert at frk. Midelfart har brudt bunadloven på opptil flere punkter.

Hun iførte seg på 17. mai hudfargede nylonstrømper, solbriller, en rød veske av ubestemmelig merke i krokoskinn, samt beltespenne, til Beltestakken. Og såvidt undertegnede har bragt på det rene hadde hun heller ikke medbragt nødvendig bevis for at hun var geografisk berettiget Beltestakken.

Dette er oppførsel vi lovlydige borgere burde ha oss frabedt. Noen som tar saken? Antoinette?

Annonse
Gjest KateW

Hun hørtes nesten ut som meg, da.... Bare jeg hadde sorte nylonstrømper, og sort veske...

Men jeg gikk i perioder UTEN sjal, og som nevnt med diamantsmykker...

Jeg ble skult på av en dame med noe jeg nå har skjønt var RULT, men utover det følte jeg meg fin, gitt...

De hadde vel ikke lusespenner i sekstenhundredeogfjørti heller.

Gjest KateW
Foreløpig er jeg så opprørt, Kate W, at jeg ikke klarer å se for meg annet enn bildet i forrige ukes utgave av Se & hør. Det vil si jeg klarer ikke å rote frem noe på nett. Jeg skal se hva jeg får til når nervene har roet seg.

Er det noe jeg kan gjøre for å bøte på skaden Middelfarta har påført deg? Hm??? Gå til innkjøp av rult?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...