Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Vet ikke helt om dette er på riktig underforum, men men. Uansett. Er det noen som jobber på sykehus her, eller som av en annen grunn har erfaring med sengetøy skift på sykehus? Jeg var på sykehuset igår og besøkte min samboer. Han hadde da kun vært der to netter, men ble operert igår. Han hadde svettet veldig mye i løpet av nettene, og også mens jeg var der, så sengetøyet var guffent og klamt. Han spurte meg om jeg kunne ordne noe nytt sengetøy til han, så jeg gikk ut på gangen og huket tak i første sykepleier jeg fant. Spurte høflig om det var mulig å få noe nytt sengetøy, for min samboer hadde svettet såpass mye at det han hadde var litt ekkelt. Hun så da på meg og spurte om det var stygt. Jeg så litt spørrende på henne og lurte på om hun spøkte med meg (spurte henne ikke om det, men lurte på det). Hun sa videre at nei, han kunne ikke få nytt sengetøy så lenge det ikke var flekkete. Det var litt blod på lakenet så det fikk jeg tilslutt gjennom at han ikk byttet (jeg gjorde jobben, så det ble ikke noe merarbeid for henne annet enn å hente nytt i skapet), men han fikk ikke nytt putetrekk eller dynetrekk. Er dette vanlig? Jeg skjønner jo at det ikke skiftes daglig, men ble rett og slett kjempepaff over at jeg/vi ble så bryskt avvist.
Devana Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Det er ikke veldig vanlig så vidt jeg har erfart. Når jeg lå på sykehuset svettet jeg sengetøyet igjennom iløpet av dagen og det ble byttet hvis jeg spurte om det.
Gjest Gjest_Mokki_* Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Dette hørtes snodig ut. Da min far var veldig syk og svetta mye spurte jeg sykepleierne om jeg kunne få tørre trøyer til han og skifta på senga, var ingen problem det. Fikk flere trøyer slik at jeg fikk skifta på han mens de fiksa senga hans. Det har litt med komforten til pasienten og at de får skifta på seg og ikke ligge i klamt sengtøy. Sikkert en pleier som ikke gadd gjøre noe.
Gjest ts Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Bra dette ikke er vanlig da hvertfall. Det var rett og slett en helt bisarr opplevelse. Jeg trodde ærlig talt at hun spøkte med meg, men jeg skjønte jo raskt at det ikke var tilfelle. Hun var godt voksen, så hun var nok ikke ny heller. Hun bare durte forbi meg og inn på rommet og sa at hun skulle vurdere sengetøyet, og konstaterte så at vi kun fikk bytte lakenet. Jeg ble så sjokkert at jeg ikke klarte å si noe på det.
Arwen Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Da jeg lå inne sist skiftet de før jeg rakk å tenke over at det var ekkelt en gang...
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Da jeg hadde hatt keisersnitt og til og med blødd på lakenet pga renselsen, ble likevel ikke sengetøy skiftet på de 10 dagene jeg lå der. Og jada, jeg fikk infeksjon og gule stafs.
Sheenaca Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har vært mye inn og ut av sykehus i det siste, og de første dagene etter operasjoner og da jeg hadde infeksjon og feber ble sengetøyet automatisk skiftet hver dag...det måtte tre sykepleiere til for å stable meg ut av sengen og få skiftet sengetøy i en fart før jeg fikk legge meg igjen. Da jeg ble litt bedre og ikke svettet ble det skiftet omtrent hver tredje dag. Etter min erfaring er det altså ikke vanlig å være så gnien på sengetøyet. Jeg opplevde også at pleierne var veldig ivrige på å hjelpe folk å komme seg i dusjen så fort som mulig etter operasjon. Det er vel også i deres interesse å ha renest mulig pasienter og senger å arbeide med, skulle man tro.
mgr Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Jeg tror heller ikke dette er vanlig.Min erfaring fra sykehus er at de bytter sengetøy ofte.særlig hvis pasienten svetter mye,eller har skitnet det til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå