Gå til innhold

Kattunge som sutter


Mir

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi fikk en kattunge da den var 8 uker. Han er nå ca 10 uker. Moren var visst veldig trøtt og sliten av dem, sa eier da vi hentet ham.

Han er en veldig sosial og lekete gutt, og har ikke vært nervøs eller virket redd.

Han elsker derimot å finne en plass rundt brystkassen min ( altså ikke PÅ puppene) på natten, og han liker å ligge på brystkassen min om natten, og halvveis under halsen min på en måte. Så våkner jeg til at han sutter og patter på et område han har funnet, og det høres og ser ut som han patter som han skulle gjort det på moren.

Hva er dette, og hva skal jeg gjøre ? Skal jeg bare la det stå til eller skal jeg ta han vekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Mange kattunger sutter, vår også. De slutter stort sett med det når de blir voksne.

Det å ha katt i senga bør du vel slutte med? Både for at du skal få sove i ro, og for at senga ikke skal bli full av akttehår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør jeg vel slutte med ? Kan ikke huske å ha spurte om dette i tråden.

Alle katter jeg har hatt har kommet og gått som de vil i sengen, og dette synes vi bare er koselig. Sengetøy vasker man jo ofte uansett, og lus/loppemiddel jevnlig. Ser ikke problemet, med mindre katten bråker og maser og man skifter sengesett 1 gang i året. Har bare aldri opplevd sutting før.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Katten ble tatt for tidlig fra moren sin, den er en baby og har suttebehov. Helt naturlig. Om det går over eller ikke er usikkert, det varierer fra katt til katt, men det er vel en tendens blant katter som har blitt tatt for tidlig fra mora at de blir såkalte suttekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at en av våre katter sutta til han blei gammel. Hørte at det var fordi han blei tatt for tidlig av mora, men det kan ikke stemme siden vi hadde både mora og kattungen...

Du får heller se på det som en kosestund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten ble tatt for tidlig fra moren sin, den er en baby og har suttebehov. Helt naturlig. Om det går over eller ikke er usikkert, det varierer fra katt til katt, men det er vel en tendens blant katter som har blitt tatt for tidlig fra mora at de blir såkalte suttekatter.

Dette er helt riktig Elfrida!

Vi hentet en kattunge som eieren hadde satt i et bur utenfor en dyreklinik.

Den var ca 7 eller 8 uker. Kjempeivrig etter å sutte på brystvorten og øreflippen!

La det stå til du, katten har et suttebehov som den ikke har fått dekt fordi den ble tatt for tidlig fra moren. Nå er hun 5 år og hun sutter ikke mere, det ga seg etter noen måneder mener jeg å huske

En kattunge skal die til den er 12 uker og den skal ikke gis bort før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Catzy_*

Kattungen dier ikke til de er 12 uker, vanligvis- kattemoren avvenner kattungene når de er ca 8 uker gamle. Perioden mellom 8 og 12 uker lærer kattungen å være katt, og kattemødre avviser gradvis kattungene, biter dem og kaller på dem. Slike signaler tolkes ofte av uerfarne folk som at kattemor er lei av kattungene, desverre.

Noen kattemødre lar kattungene sine die til de er 12 uker og kanskje enda eldre, men det er nok bare for kosens skyld.

Det at katten din sutter, er nok fordi den er tatt for tidlig fra moren sin, og vil nok holde på med dette en stund.

Synes du dette er irriterende, så må du sette grenser for katten din og ikke la ham holde på slik. Dette kan jo være fustrerende for både katten og deg, fordi at dette er noe han gjør når han koser, og han gjør jo ikke noe galt, egentlig- bare noe helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Ja, jeg var usikker pa om jeg skal fjerne han naar han gjor det for hans egen del eller om det er bedre aa laa han bli ferdig med det.

Han maler og det virker som han koser seg veldig naar han gjoer det, og jeg vil jo at han skal foele seg trygg paa meg, hvis han har et behov han ikke fikk dekket. Det er jo en kosestund, men den smattingen hahaha :D Det er jo koselig og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattungen dier ikke til de er 12 uker, vanligvis.

Ja, du har helt rett! De dier ikke nødvendigvis til de er 12 uker (noen gjør det for kosens skyld slik du også skriver og dersom moren tillater det!)

Jeg skrev litt "blandings" Jeg mente at katten ikke bør være mindre enn 12 uker når den blir tatt fra pusemamman. Men det er vel ikke tilfelle at kattemoren forsøker å avvenne dem med diing allerede i 8 ukersalder? Er det det da? Hm, må spørre faren min som er æresmedlem i NRR. Jeg tror deg jeg altså, men jeg visste ikke dette... :)

Takker for svar.

Ja, jeg var usikker pa om jeg skal fjerne han naar han gjor det for hans egen del eller om det er bedre aa laa han bli ferdig med det.

Han maler og det virker som han koser seg veldig naar han gjoer det, og jeg vil jo at han skal foele seg trygg paa meg, hvis han har et behov han ikke fikk dekket. Det er jo en kosestund, men den smattingen hahaha :D Det er jo koselig og!

Ja, det er jo kjempekoselig:) Husker vi syns det var så søtt da hun sugde på øreflippen....og gud som det kilte :ler:

Alternativ kan være den spisse kanten på et putetrekk ol....

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattungene våre dier fremdeles mange ganger om dagen og de er snart 11 uker.. det med sutting tror jeg er vanlig når kattungen blir tatt fra moren uansett alder. mine har alle hatt suttebehov de første ukene. den ene var sammen med mamman til han var nesten 6 mnd. han diet fremdeles.. og hadde suttebehovet noen uker etter at mamman ble borte.

kattemor som vi har nå ble tatt fra mamman når hun var 8 uker og suttet overalt hun kom i kontakt med hud i ca 1 mnd så sluttet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattungene våre dier fremdeles mange ganger om dagen og de er snart 11 uker.. det med sutting tror jeg er vanlig når kattungen blir tatt fra moren uansett alder. mine har alle hatt suttebehov de første ukene. den ene var sammen med mamman til han var nesten 6 mnd. han diet fremdeles.. og hadde suttebehovet noen uker etter at mamman ble borte.

kattemor som vi har nå ble tatt fra mamman når hun var 8 uker og suttet overalt hun kom i kontakt med hud i ca 1 mnd så sluttet det.

Tror dette er mere vanlig ja :)

Som nevn så var vår jentepus ca 7 uker da vi "reddet" henne fra avliving og suttet masse på alt mulig!

Har en annen katt som vi hentet da den var 15 uker og han diet moren sin da vi tok den til oss :) Moren hadde faktisk 3 andre hun diet også sa oppdretter!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Kattungen dier ikke til de er 12 uker, vanligvis- kattemoren avvenner kattungene når de er ca 8 uker gamle.

Min erfaring er at de fleste katter ammer dem til de blir gitt bort, dvs 12 uker. De gangene vi har beholdt kattunger selv har de ammet til de var 6 måneder.

Som de andre sier, katten ble nok tatt fra moren for tidlig, og da er det bare å vente og se om dette gir seg. Og hvis du synes det er koselig med katt i senga, så blås i hva andre sier. Noe hår blir det, men jeg har aldri opplevd at noen blir syke av det, iom at det er veldig få sykdommer og parasitter som går fra katt eller hund til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Catzy_*

I de kullene vi har hatt her, så har iallefall vi tydelig sett at "avvenningsperioden" begynner ved ca 8 ukers alder.

Jeg sier ikke at kattungene slutter helt med å die, men får pupp av og til for kosens skyld, og ikke fordi de behøver det.

Det er selvsagt viktig at kattungene blir hos kattemoren til de er 12 uker gamle, for selv om de er avvendte og både eter og drikker og går på do selv, så skal kattungen "lære å bli katt", noe som tydelig skjer fra 8- 12 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

vi fikk å katten når den var 8 uker, for de sa at mora var lei den, den sutter bare på meg, vil nesten ikke kose en gang med mannen min, er bare meg, selv om han tar den på armen å går med den for å få litt kos,

han er nå fem mnd, å sutter enda, bare på meg da, jeg gir han lltt lov, så etter noen min så legger jeg han i armen min, han liker å ligge på ryggen å bli kost med på magen også.

har han ikke i senga så mye enda, da han vokner oss om natta å er veldig ramp :ler:

så han er på bade da,

men er ikke redd for å ha dyra i senga, begge hundene får lov å kose i senga å det får katten å etter vært,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lara_*

Jeg fikk katten min da den var 10 uker. Hun suttet da av og til opp i halsen på meg. Men hun sluttet med det etter et par uker og har aldri gjort det igjen.

Det sies jo at kattungene skal gis bort når de er 12 uker. Så hvis man gjør det unngår man kanskje denne suttingen. Men det har iallfall gått bra med min katt etterpå, selv om hun bare var 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fikk min da den var 12 uker og den sutter fremdeles, 2,5 år gammel. ;)

Jeg syns det er koselig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...