Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har laget Carbonara for første gang, men etter en mindre bra oppskrift. Den smakte greit, men jeg måtte bruke vanlig ost i stedet for parmesan. I tillegg koagulerte eggegulene litt når gryten stod over varmen mot slutten, mest sannsynlig pga for høy varme (lenge leve utålmodigheten...). Det er jo utrolig godt, men jeg trenger hjelp!
Nilma Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 For det første ser jeg for meg at vanlig ost ikke smelter like godt som helt finrevet parmesan, så det ville jeg nok satset på å få tak i til neste anledning. Dessuten lager jeg alltid ost- og eggeblandingen i en stor bolle, som jeg så heller pastaen i straks den har rent av seg, i stedet for å ha den tilbake på ovnen. Om pastaen er helt nykokt skal det gi nok varme til å "koke" sausen, sånn at du slipper at eggene klumper seg. Bedre lykke neste gang!
venus_ Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Lag sausen i forholdet 1 eggeplomme - 1 dl fløte, husk salt og pepper. Renn av pastaen og ha den tilbake i kjelen uten å sette den på varmen. Hell i sausen og rør rundt. Ferdig
mimifin72 Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Kjelen skal ikke tilbake på varmen, og jeg tror man skal bruke kun parmesan til carbonara. Jeg lager det ofte til 20 stykker på jobben, har aldri mislyktes. Øvelse gjøre mester!
venus_ Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Carbonarasaus skal ikke inneholde parmasan, eller noen annen ost. Man kan evt drysse det over før man spiser det. Endret 7. mai 2009 av venus_
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Carbonarasaus skal ikke inneholde parmasan, eller noen annen ost. Man kan evt drysse det over før man spiser det. Den originale carbonaraen inneholder eggeplommer og parmesan eller pecorino, og ikke fløte. http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara
Nilma Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Den originale carbonaraen inneholder eggeplommer og parmesan eller pecorino, og ikke fløte. http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara Nettopp!
venus_ Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Den originale carbonaraen inneholder eggeplommer og parmesan eller pecorino, og ikke fløte. http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara Aha, beklager.
Honesty Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Nettopp! Og nå kom jeg på hva jeg kan lage til middag i dag, lettpåvirkelig som jeg er. Det finnes knapt enklere mat.
Nilma Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Og nå kom jeg på hva jeg kan lage til middag i dag, lettpåvirkelig som jeg er. Det finnes knapt enklere mat. Og så er det så godt! Jeg prøvde forresten en "jukseversjon" i går med røkelaks, asparges og posjert egg - det var nesten enda bedre enn originalen.
LekeHusmor Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Og så er det så godt! Jeg prøvde forresten en "jukseversjon" i går med røkelaks, asparges og posjert egg - det var nesten enda bedre enn originalen. du hadde da egg i sausen + posjert egg? hørtes godt ut
Nilma Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 du hadde da egg i sausen + posjert egg? hørtes godt ut Jepp, dobbel dose egg. Det ligger en link i dagboken min om du er interessert i oppskriften.
LekeHusmor Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Jepp, dobbel dose egg. Det ligger en link i dagboken min om du er interessert i oppskriften. aha! inn og stjele takk!
Gjest tor erik Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 (endret) Et god råd som også står over: IKKE sett den tilbake på platen, sausen skal varmes av pastaen, til nød restvarmen i gryten (bland gjerne med litt kokevann fra pastaen) Lær deg en standard carbonara, juster den til din smak, og så kan du eventuelt begynner med variasjoner. Men husk, det er en grunn til at dette er favoritten, enkel, rask, og fantastisk god. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 1. juni 2009 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå