Gå til innhold

Bunadsko


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

bunadsko....bruker jo bare en maks to ganger i året...noen som har kjøpt de på Økonomisko??? Ok å gå m en hel dag??Skal til "storbyen" imorra...og tenkte stikke innom der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei av venninnene mine har bunadsko fra økonomisko og hun sier de er helt ok å gå med. Bare pass på og gå de inn før du skal bruke de en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadsko må gåes inn uansett. Bunadskoene fra Økonomisko er ikke i ekte skinn, ikke er de pene heller. Dessverre er er mange som tenker at "de synes jo ikke uansett" og det er riktig det når du ser ned på dem med stakken på. Men straks du begynner å gå så synes de. Helt urolig at folk har bunad til flere titusen men skoene skal jammen ikke koste mer en 100 kroner. Gjerne med billigste typen nylonstrømper fra Rema for "de synes jo heller ikke".

Jeg har bunadsko fra Klaveness, til høst- vinterbruk bruker jeg knappestøvlene fra Tyrihans som forhandles gjennom Husfliden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå er jeg sikkert litt ekkel, men det får våge seg; Sko fra Økonomisko er meget sjelden noe annet enn stoff og/eller plast.

Men, smaken (og økonomien) er selvsagt forskjellig. Dersom du skal ha bunadsskoene dine litt mer enn et par sesonger (og du ikke liker å være klam på føttene) så ville jeg kjøpt skikkelige bunadssko i skinn :)

Som Antoinette sier så er Klaveness sine bunadssko veldig ok. God lest og godt skinn.

(selv bruker jeg, håndsydde dufsesko til beltestakken. Er fra midt i beltestakk-området og døpt i kirken hvor grunnlaget for utviklingen av beltestakken startet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dufsesko er kjempestilig til Beltestakken. Hadde kjøpt de på flekken hadde de vært lov å bruke til min bunad :)

Er det Dillekås som har laget dine?

For de som lurer på hva Dufsesko er så klikk her

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus
Er det Dillekås som har laget dine?

Nei :)

Mine kommer fra Wollenberg Ortopediske i Skien (den andre av de to som sydde dufsesko da jeg kjøpte mine).

Enig med deg, Antoinette, det er flotte sko. Men, det går absolutt like fint med knappestøvler. Det brukte min mormor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
Knappestøvletter er knallfint til bunad.

Ihvertfall til bunader med et visst 1800-tallspreg. Klaveness og Tyrihans har begge noen ganske fine varianter.

Men også høye snørestøvler fra ulike dansesko-merker har den rette "knekken" og "schwungen" som kler en bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg regner med at bunadsskoene mine skal holde like lenge som bunaden, og kjøpte Klaveness. Gikk hele dagen i oslo første gangen jeg hadde dem på meg; null gnagsår, bare kjempegode sko. Min venninne med "billig-sko" hadde så vondt at hun nesten ikke klarte å gå på slutten av dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hvorfor ikke investere i noen skikkelige bunadsko i skinn med god såle fremfor å kjøpe noen billige i plast? Hvis du behandler dem pent så vil de jo holde seg pene i mange flere år enn de fra økonomisko. :)

Jeg lurer også litt på hva som er poenget med å koste på seg et plagg til flere titalls tusen, for så å kombinere det med billige sko og strømper i plast fordi man ikke gidder å kjøpe ordentlig tilbehør. Hadde det vært kjole fra Gucci eller D&G er det sikkert ingen som hadde kjøpt så billig tilbehør som mulig, men når det er en bunad så er det plutselig ikke så farlig? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at de som vil kjøpe plast-sko til bunaden sin enten tror at de ikke synes eller at de synes at "siden bunad er så dyrt kan jeg jo spare inn på skoene".

Samme tankegangen har vel de som drar på seg den rosa allværsjakka fremfor å skaffe trøye, cape eller i beste fall ett ullsjal.

Jeg skjønner virkelig ikke poenget med å vanære en bunad på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er verdt å kjøpe skikkelige bunadsko selv om det kunn brukes gjerne en gang i året.

Min mor kjøpte billige bunadsko til meg da jeg fikk bunaden for hun hadde rett og slett ikke råd til skikkelige. Disse skoene var et stort marrerit å gå med, hadde det helt forferdelig og klarte ikke å tenke på annet en føttene mine.

Så jeg kjøpte meg skikkelige bunadsko fra dale sko, dyre sko men jammen meg et godt kjøp og angrer ikke et sekund på det kjøpet selv om jeg igrunn ikke hadde råd til det den gangen gjorde jeg det.

Så må jeg bare tilføye at jeg hater de som tar på seg alt mulig rare skoplagg og jakker det ser bare så skrekkelig fælt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda en med dårlig erfaring med billigsko! Måtte ut og panikkjøpe bunadsko rett før 17. mai en gang fordi jeg plutselig hadde vokst ut av de gamle, og da ble det bare de første og beste vi fant. Første og verste, viste de seg å være... Nå har jeg sko fra Klaveness som jeg vel bare har brukt noen få ganger, men de har vært kjempegode og "ferdig inngått" fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ikke bunaden mange ganger i året, men 2-3 ganger blir det jo gjerne (dåp og/eller konf finner sted stort sett årlig i enten min eller mannens familie, samt 17. mai) og dette er jo gjerne dager hvor man GÅR og STÅR mye, og har på seg skoene fra tidelig morgen til langt utpå ettermiddag/kveld. Derfor synes jeg gode sko absolutt er noe man bør unne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Uansett hva du kjøper så vil jeg anbefale å ta med en pakke plaster i veska den første dagen du bruker de. Det kan redde dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunadsko i skinn fra Klaveness, og etter 15 år er de like fine som da de var ny, bare mykere og bedre å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bunadsko til 300 kroner fra Obs, og de holder i massevis til mitt bruk. Jeg gidder ikke å bruke sykt masse penger på et par sko som brukes sjeldnere enn de fleste skifter bil. for øvrig er disse bunadsskoene mye bedre å gå med enn de forrige jeg hadde, som kostet flesk på Heimen.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige laget, noen får vondt i beina fortere enn andre og andre har ikke vondt i beina av sko fra Økonomisko i det hele tatt. Dersom du er av dem som får vondt i beina, så kjøp deg sko fra Klaveness. De er nydelige å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Maya_*

Klaveness sine bunadsko anbefales på det sterkeste. Myke i skinnet, brede i lesten og gode å gå med fra dag én.

Jeg er en av de mange som bruker bunaden min en dag i året og med de gamle, rimelige bunadskoene mine ble den dagen et helvete for føttene mine hver gang. Nå kan jeg derimot traske rundt hele dagen uten så mye som et gnagsår. Er helt fantastisk!

Faktisk er bunadskoene mine de beste skoene jeg har... :D

Det er dessuten lurt å kjøpe bunadsko en halv størrelse større enn vanlig ettersom de ikke blir gått ut på samme måte som vanlige sko og ettersom man gjerne hovner litt opp i bena av å gå hele dagen. Kan legge en halvsåle i skoen i begynnelsen og heller ta den ut om det skulle bli for liten plass etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Eurosko, og jeg er faktisk overrasket over hvor mange som gladelig punger ut 1000,- for skikkelige Klaveness bunadssko, fremfor å velge billigmodellen som vi også selger (299-599) som ikke er i skinn.

Det er herlig å selge bunadssko, for det forstår folk at må være kvalitet, ettersom det er sko man bruker lenge, når man først har tatt dem på. Mine Klaveness sko har levd i 12 år, og de er like pene å se på, og like gode å gå med.

Jeg anbefaler aldri folk å kjøpe bunadssko større en normalt, fordi alle skinnsko går ut litt på bredden uansett. Mine sko har gått ut 2/3 nummer på 12 år, og nå bruker jeg halvsåler i dem, men da de ble kjøpt passet de perfekt.

Selvsagt, har man hovner-fort-opp-ben, så blir det vel noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...