Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 6. mai 2009 #21 Skrevet 6. mai 2009 Husker at det var noe hvisking om den eneste som ikke hadde bunad da jeg konfirmerte meg for 12 år siden. Men vet også at en god del lånte bunad. Så det er nok helt normalt å ikke ha bunad. Ellers ville jeg nok aldri tatt opp lån for å kjøpe et klesplagg, en bunad er ikke en forsvarlig investering dersom man har såpass begrenset øknomi. Og når det gjelder gutter og bunad - i både min og min manns familie har alle menn bunad, men de får denne noe senere, da man ofte ikke er ferdig utvokst som konfirmant, og en herrebunad er værre å sy ut. Sølvet samler man gjerne litt etterhvert. Hadde brosjer, mansjetter og veske i utgangspunktet, men øredobber, ring og belte har jeg fått senere.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #22 Skrevet 6. mai 2009 Nå er det vel kanskje sånn at konfirmanten nå likevel ha lyst til å ha bunad, siden TS stiller spørsmålet her... Jeg ville forhørt meg om det gikk an å låne. Jeg konfirmerte meg i kjole for 15 år siden og det har jeg angret på siden! Det er forøvrig stadig pent brukte bunad å få kjøpt på nett, ofte under halv pris av det det koster nytt:) Lykke til og god feiring!!!
Jade Skrevet 6. mai 2009 #23 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har ikke jente selv. Men når jeg konfirmerte meg, så var det noen få som ikke hadde bunad. Det var fordi de hadde valgt det selv. Det falt meg aldri inn at noen av dem ikke hadde råd til å kjøpe bunad. Du skriver at hun ønsker seg bunad. Kanskje noe å spare til senere da? Da får hun også en bunad hun kan bruke uten å sy den ut senere Jeg er sikker på at jenta di blir kjempeflott på konfirmasjonsdagen. Men angående de kappene, så tar de av kappene på ene gruppebildet, bare så du er klar over det. Så ikke bruk det som "argument" ovenfor henne.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #24 Skrevet 6. mai 2009 . Men angående de kappene, så tar de av kappene på ene gruppebildet, bare så du er klar over det. Så ikke bruk det som "argument" ovenfor henne. det gjør de ikke her... her er kappen på hele tiden.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. mai 2009 #25 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har ikke erfaringer med å ha konfirmant uten bunad, men jeg har erfaring med å være konfirmant uten bunad. Og for å være helt ærlig så gikk det helt fint! Nå var ikke jeg den eneste uten bunad, men jeg tror egentlig at de aller fleste ga blanke i hva de andre konfirmantene hadde på seg og hvordan de så ut. Og det samme gjaldt alle de andre familiene. Jeg skjønner virkelig ikke helt greia med å få bunad til konfirmasjonen, jeg. Joda, det er pent, det tradisjonelt og den er en flott gave. Men konfirmasjon er vel egentlig ikke den beste anledningen å få bunad. De alle fleste forandrer seg en del fra man er 9. klassing og frem mot at man har blitt ferdig utvokst. Selvfølgelig er det noen som ikke forandrer seg, men veldig mange gjør det. Og selv om bunader blir sydd slik at de kan sys inn/ut og opp/ned så er det jo begrenset hvor mye man kan endre på dem. I tillegg så er det jo svinedyrt, og med konfirmasjonen ved siden av så er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Hadde jeg hatt lyst på det, så kunne jeg sikkert ha fått bunad til konfirmasjonen, men jeg så ikke poenget med at mamma og pappa skulle bruke så mye penger på noe jeg ikke visste om kom til å passe om 5 år eller ikke og som jeg kun kom til å bruke et par ganger i året. Så kjære TS, jeg synes ikke du burde tenke så mye på det. Hva så om datteren din er den eneste i kullet som konfirmerer seg uten bunad, er det virkelig så farlig? Hun blir sikkert nydelig i kjole og hun vil ihvertfall skille seg ut blandt de bunadkledde.
Gjest imli Skrevet 6. mai 2009 #26 Skrevet 6. mai 2009 Bunad trenger jo ikke bli kjempedyrt hvis konfirmanten får den i gave fra hele slekta. Til min konfirmasjon broderte mamma hele bunaden, og fikk en sydame til å sette den sammen. Besteforeldre/tanter og onkler spanderte sølvet. Familien min er absolutt ikke rik... Tenker ikke på folk uten bunad som fattige nei. Men man må jo ikke ha bunad, festdrakt kan jo være et alternativ? De er mye rimeligere. Og sånn på tampen så synes jeg man bør ha en bunad man "har lov til" å bære, altså en bunad fra stedet man kommer bor, og/eller slekten kommer fra, ikke bare velge en tilfeldig bunad fordi den er fin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå