Gjest Gjest_mamma Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Ingen i vår familie har bunad siden dette koster titusenvis av kroner. Til helgen skal jenta vår stå til konfirmasjon og i går fant vi ut at hun faktisk er den eneste som ikke kommer til å ha bunad. Den eneste? Jeg kan nesten ikke tro det er sant. Hun har fått ny kjole fra Lindex og nye sko. Noen her med erfaringer av å ha konfirmant uten bunad? Jeg er redd dette vil legge en demper på dagen. Selv om de alle skal ha kapper på ser man jo at hun er den eneste som ikke har bunad. Hun ønsket seg Hardangerbunaden siden det er der min familie er fra men denne er jo så dyr. Burde vi tatt opp lån, vet jo at alt er for sent nå men?! Hva har dere andre foreldre gjort?
Gjest njet Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Her er det mange som ikke har bunad, men her er det også en smeltedigel av folk fra alle kanter av landet så vi slipper heldigvis denne problemstillingen. Har konfirmanten lyst på bunad, det må jo være første bud og så kommer økonomien inn som et vesentlig tillegg. Ikke alle har lyst til å bruke så mange penger på bunad i tillegg til selve konfirmasjonen, men jeg ser at bunaden ofte er det som er gaven fra foreldrene eller besteforeldrene. Det er ikke sikkert at alle som har bunad egentlig hadde lyst til å bruke den, kanskje noen av dem egentlig har lyst på andre klær for det finnes noen som må bruke bunad for det er tradisjon og det foreldrene vil at de skal bruke. Ser ¨på min nabodatter som må ha bunad for mor vil det, hun er bunadfrelst men det er ikke hennes datter og der finnes ingen alternativer. Syns ikke det er greit heller jeg. Nå er det vel uansett for sent for dere, hvis dere ikke har familie dere kan låne av da? Det er jo også en mulighet.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 er det ingen hun kan låne en bunad av den dagen?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg tenker ikke på damer uten bunad som fattige, mer som 'uinteresserte' i norsk kultur (ikke med negativ ladning, mer at de har andre prioriteringer). Til min konfirmasjon hadde jeg ikke egen bunad (vokste så fort at mamma ville vente et par år med å kjøpe en ny fullstendig utstyrt bunad til meg), men jeg hadde flere å låne av (mamma, tante, kusine, venninne osv).
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Det er ikke noe must å ha bunad. Selv ikke når alle andre har det. Da jeg konfirmerte meg, var det kun én som ikke hadde bunad. Det var det ingen som reagerte på. Jeg har også to kusiner som har vært de eneste i sitt kull uten bunad. Det var av eget valg, de hadde heller lyst på en fin festkjole enn bunad. Ikke noe rart i det. Å ta opp lån for å kjøpe bunad er helt hen i veggene. Det er bare tull. Da sparer man heller i åresvis. Jeg fikk bunaden som en spleisegave fra alle mine besteforeldre. Det var for en god del år siden, da bunadene var halve prisen av det de er i dag
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Jeg tenker ikke på damer uten bunad som fattige, mer som 'uinteresserte' i norsk kultur (ikke med negativ ladning, mer at de har andre prioriteringer). Til min konfirmasjon hadde jeg ikke egen bunad (vokste så fort at mamma ville vente et par år med å kjøpe en ny fullstendig utstyrt bunad til meg), men jeg hadde flere å låne av (mamma, tante, kusine, venninne osv). Hmf...bunad trenger ikke å så mye med norsk kultur å gjøre. Det er en ærlig sak å ikke ha råd til det. Hvis det er veldig viktig for konfirmanten, ville jeg ha ringt rundt etter en lånebunad, men konfirmasjon allerede til helgen - da er det vel fint lite du kan få gjort utover det.
Gjest Cipheria Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Dersom eg hadde tenkt over det, trur eg at eg hadde antatt at jenta ikkje ville gå med bunad. Eg syntes i alle fall det var ukomfortabelt, så det hadde eg skjønt. Trur ikkje ordet "fattig" er det første som hadde slått meg. Uansett, gjort er gjort og eg syns ikkje de skal dvele så mykje med det lenger. Å ta opp lån for å kjøpe bunad er helt hen i veggene. Det er bare tull. Syns eg og.
Gjest Papirkurven Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Jeg ser ikke på folk uten bunad som fattige. Og jeg tenker sjeldent at det er økonomiske grunner til det, ihvertfall ikke før de sier at de virkelig ønsker seg det, men ikke har råd. Synes bunad er kjempeflott hvis man bruker den ordentlig, men synes ikke folk skal kjøpe det og ihvertfall ikke med lånte penger bare fordi "alle andre har".
nettengel Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 Jeg kjenner flere som har kjøpt festdrakt hos Sparkjøp. De er kjempefine og koster under kr. 2000,-
Gjest Wacmoc Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Jeg brukte ikke bunad da jeg konfirmerte meg for et par år siden er 17 nå. Har brukt bunad en gang i livet mitt, og det var når jeg ar 6. Men jeg ble nok sett litt rart på da jeg gikk igjenom en "emo-stil"-periode, og hadde på meg converse sko, svart og hvit rutete shorts, hvit skjorte og svart-hvit rutete vest. Hoho, men jeg gav veldig faen i hele konfirmasjonen da jeg gikk igjenom en vannskelig periode med skillte foreldre, og kranglete familie. Var en 5-6 stk i gruppa mi som ikke hadde bunad. Jeg så ikke noe dumt på dem hvertfall ( Konfirmerte meg borgelig )
Gjest Gjest_tussi_* Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Her har ingen ønsket seg bunad. Jeg hadde heller ikke hatt råd til det. Hvorfor ha et festplagg til mange tusen dersom ungdommen ikke ønsker seg det. Nå vil begge mine gjerne ha, men jeg har ikke råd. De er voksne så da får de eventuelt opprette en bunadskonto :-) så kan jeg alltids bidra.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Bunad er ikke noe man "må" ha her vi bor. Tror det er cirka 50/50 bunader og kjoler. Vi hadde konfirmasjon i fjor, og har en ny i år. Begge gangene blir det kjøpt inn en pen kjole som jentene selv får velge ut etter smak og stil, og til en maxpris på 1000 kroner. Har ikke vært noe problem for verken oss eller jentene. Og vi er ikke fattige. Jentene har rett og slett ikke lyst på bunad, og det har ikke vært noen tradisjon for bunader verken i min eller mannens familie. Den eneste i nær slekt som har bunad styrer noe veldig foran alle store anledninger der bunaden må frem. Det er jo ikke bare å slenge det i vaskemaskinen og henge til tørk etterpå heller. Bunad frister ikke meg i det hele tatt. Det er flott på de som har det, men jeg vil ikke ha det selv. Og det tror jeg mange føler. Så det er slett ingen grunn til å skamme seg over å ikke ha bunad.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 Det var ikke en eneste gutt med bunad når jeg konfirmerte meg, og ingen reagerte på det. Er det anderledes med jenter?
Gjest strykebrett Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har vært i mange konfirmasjoner og tanken på at de uten bunad er fattige har aldri falt meg inn. Da jeg konfirmerte meg var det mange som ikke hadde bunad, regnet med det var fordi de ikke ville ha, men det kan godt være de ikke hadde råd. Uansett, har aldri tenkt over de, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for.
liv Skrevet 6. mai 2009 #15 Skrevet 6. mai 2009 jeg fikk sølvet i gaver av besteforeldre, tanter og onkler noen år før konfirmasjon og bunaden av mine foreldre. Dermed ble det ikke så dyrt selv om det er dyrt i seg selv. Det er dog litt for sent for det nå. Men om hun får penger til konfirmasjon av dere så kan hun jo bruke de i en bunad senere? Og ønske seg sølv til bursdag og jul frem til da.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #16 Skrevet 6. mai 2009 Ingen i vår familie har bunad siden dette koster titusenvis av kroner. Til helgen skal jenta vår stå til konfirmasjon og i går fant vi ut at hun faktisk er den eneste som ikke kommer til å ha bunad. Den eneste? Jeg kan nesten ikke tro det er sant. Hun har fått ny kjole fra Lindex og nye sko. Noen her med erfaringer av å ha konfirmant uten bunad? Jeg er redd dette vil legge en demper på dagen. Selv om de alle skal ha kapper på ser man jo at hun er den eneste som ikke har bunad. Hun ønsket seg Hardangerbunaden siden det er der min familie er fra men denne er jo så dyr. Burde vi tatt opp lån, vet jo at alt er for sent nå men?! Hva har dere andre foreldre gjort? Jeg var den eneste av jentene som ikke hadde bunad da jeg konfirmerte meg, og tro det eller ei, men de andre jentene misunte meg! De var så utrolig misunnelige for at jeg hadde fått velge mitt eget antrekk, og at jeg slapp å svette meg igjennom en varm maidag i en glohet bunad. Neste år har vi en jentekonfirmant, og hun skal ikke ha bunad. I stedet har vi valgt å få sydd en kjole til henne fordi hun sjelden finner kjoler hun liker (hun har litt spesiell smak), og føler seg komfortabel i. En mye billigere løsning enn bunad, og også en løsning hun er veldig fornøyd med. Ser jeg en jente som ikke har bunad i konfirmasjonen, tenker jeg ikke på økonomi i det hele tatt.... jeg tenker ikke over det i det hele tatt.
mariab Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 (endret) Det var ikke en eneste gutt med bunad når jeg konfirmerte meg, og ingen reagerte på det. Er det anderledes med jenter? Ja, gutter er da som oftest langt i fra utvokst når de er 15 år. Det er ofte jenter. For å svare på spørsmålet: Nei, jeg ville ikke tenkt at det hadde noe med økonomi å gjøre hvis jeg ser noen konfirmere seg uten bunad. Det er mange som velger å gjøre det, og det kan være like mange grunner. Men jeg ville nok kanskje tenkt at konfirmanten ikke er så interessert i bunad, og at det da er unødvendig å bruke så mange tusen på det da. Endret 6. mai 2009 av mariab
Gjest faerytale Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 (endret) Der hvor jeg kommer fra kan jeg vel si at alle mine venninner og jeg har bunad. Har ikke opplevd faktisk at noen har konfirmert seg uten det. Det vi gjorde hjemme hos meg før jeg ble konfirmert var at jeg fikk mye tilbehør i årevis før konfirmasjonen. Slik har også tradisjonen vært hos mine søskenbarn. Jeg vet at noen av mine venninner har arvet bunader, men i min familie har vi fått nye. Men; jeg fikk ikke så mye annet til konfirmasjonen enn bunad og tilbehør. Jeg har Hardangerdrakt, og det er jo veldig dyrt som du selv sier. Til og med mine tanter som er alenemødre har gitt barna sine bunader. Jeg vet at de har spart i årevis for å få det til + at besteforeldrene har gitt bunadsrelaterte gaver! Men jeg ville mer tenkt at det var et valg om noen ikke konfirmerte seg med bunad enn at det hadde noe med økonomi og gjøre. Endret 6. mai 2009 av faerytale
lillesky Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Det virker som om det er veldeig populært med bunad for tida. Jeg ser ikke på det som statussymbol, for det er ikke uoppnåelig å skaffe seg bunad (spare penger eller arve). Personlig ville jeg heller hatt penklær enn festdrakt fra Spar Kjøp.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Ingen i vår familie har bunad siden dette koster titusenvis av kroner. Til helgen skal jenta vår stå til konfirmasjon og i går fant vi ut at hun faktisk er den eneste som ikke kommer til å ha bunad. Den eneste? Jeg kan nesten ikke tro det er sant. Hun har fått ny kjole fra Lindex og nye sko. Noen her med erfaringer av å ha konfirmant uten bunad? Jeg er redd dette vil legge en demper på dagen. Selv om de alle skal ha kapper på ser man jo at hun er den eneste som ikke har bunad. Hun ønsket seg Hardangerbunaden siden det er der min familie er fra men denne er jo så dyr. Burde vi tatt opp lån, vet jo at alt er for sent nå men?! Hva har dere andre foreldre gjort? Du blir ikke sett på som fattig. Jeg er selv mor uten bunad, jeg har aldri følt meg annerledes. Mine barn har heller ikke bunad. jeg vurderte å skaffe meg bunad,men beg. å tenke på hvor mange ganger jeg vil bruke den. 1. Hvor ofte er jeg i bryllup og dåp? 2. Jeg jobber annenhver 17 mai, noe jeg har gjort i mange år. 3. Når bunad er antrekk, så blir det ofte varmt og folk har med seg skifte. 4. vekten kan forandre seg med alderen..... Jeg syns rett og slett det er for dyrt til å henge i et skap. De fleste jeg kjenner snakker om bunaden en gang i året, at den skal ut av skapet til 17 mai. Er du da heldig får en si, så får du en kjølig værtype. Slik at du kan bruke den hele dagen. Blir det en varmdag, slik vi ønsker en sånn dag, så blir det en lidelse. jeg har vert i noen konfirmasjoner, men det var ikke mange voksne som brukte bunad. Ikke de unge gjestene heller. Og det var ungdommer som hadde bunad, så hvorfor ikke bruke de da+ Vær glad din datter ikke lager noe nummer av dette. Hun vil faktisk skille seg ut med en pen kjole. Så du behøver ikke føle deg annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå