Gå til innhold

Vurderer å kjøpe moped

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Bor i Oslo og vurderer å kjøpe moped for å komme raskere til jobben.. har B på sertifikatet så i utgangspunktet har jeg lov å kjøre.

Men jeg har jo aldri kjørt en moped og tenker det kan være lurt å ta noen timer ved en kjøreskole. Noen som vet om en får tatt "bare " noen kjøretimer med moped? Eller må en ta full pakke liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok lappen på moped/scooter selv om jeg strengt tatt ikke måtte (pga alderen min), kostet meg vel 5500 tror jeg det var, for 4-5 år siden.

Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, hadde aldri kjørt mopen/scooter før, og bor i Oslo, kjører ringveiene til/fra jobb, så kjøreerfaringen er gull verdt, for meg.

Det er en veldig stor forskjell på å sitte i en bil og å sitte på noe med 2 hjul, du er liten og lager lite lyd, kjører gjerne mellom biler/mellom filer, du er vanskelig å se. Mao som scooterfører må du være veldig våken og oppmerksom, se gjerne på billistene foran deg (spesielt hvis du kjører mellom køene/filene) som blinde idioter, for slik er det faktisk veldig ofte, selv om absolutt ikke alle er slik.

Jeg nevner som eksempel; manglende sjekk av blindsone, manglende sjekk av speil, manglende blinklys, mobil uten handsfree, sminkepåføring i speilet osv osv.

Det er farlig å være scooter-fører på ring3 og du må være våken for å unngå uhell.

Nå legger jeg sammen alle min 4-5 års erfaring som scooter-fører, ikke for å skremme, men for å opplyse og forberede deg på farene ved en liten 2hjuling.

Utenom det elsker jeg scooteren min! Fantastisk fremkomstmiddel, aldri kø, finner alltid parkeringsplass, tar minimal plass, utrolig billig i drift, deilig frihetsfølelse.

Kort sagt, helt fantastisk fremkomstmiddel selv om man gjerne får litt mindreverdighetskompleks når man blir forbikjørt av store og flotte motorsykler :fnise:

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for god info Megana!

Er i Oslo jeg og skal kjøre:-)) Vurderer sykkellappen men tenkte jeg skulle kjøpe moped først bare for å se om jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det går an å ta bare noen timer hos kjøreskole, uten å ta hele pakka. Du har jo uansett lov til å kjøre mopeden, så du trenger ikke ta noen lapp. Jeg tok en oppfriskingstime hos kjøreskole etter at jeg ikke hadde kjørt bil på ett år, og jeg hadde bare hatt lappen i noen uker før det året. Ville bare ikke stige på hesten igjen helt alene, men ta første turen sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel Oslo kommune innskrenket parkeringsmulighetene for tohjulinger i det siste, etter hva jeg har hørt. Har hørt flere som har funnet parkeringsbøter på scooteren.

Sånn bare for å si det, mht. "finner alltid parkeringsplass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Selv om du har B på sertifikatet er det noen nye regler som jeg desverre ikke kan henvise til. Dette gjør at du må be om nytt førekort så du får M på sertifikatet om du ikke har det.

Dette gjelder f.eks. en mann som er 50 år (Gamle regler sier at han ikke trenger førekort for moped) Han må da gå til biltilsynet å få et førekort med M på.

Skal man kjøre kjøretøyet må bokstaven stå i førekortet selv om man har rett til å kjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...