Gå til innhold

Henvisning til DPS?

Fremhevede innlegg

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Er det slik at man MÅ ha henvisning fra lege for å få psykolog/psykiater hos DPS? Jeg har bedt om å få henvisning av legen min, men ingenting skjer. (Kommer nok til å bytte lege, han er svært lite hjelpsom). Kan jeg ta kontakt med DPS selv, forklare situasjonen, og få time?

Haster litt også dette. Jeg var i behandling, men psykologen min døde :sjokkert: Og ting har bare blitt verre de siste månedene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha en henvisning for å komme til DPS. Der setter de deg på prioritert eller ikke-prioritert liste og og de vurderer hva slags behandling du trenger. Ganske lang ventetid selv hvis du blir prioritert, snakk om maks 4 måneder hvis jeg ikke husker feil.

Vet du ikke spurte om det, men vet mange kommuner har "haste" tilbud med psykolog elns som du kan snakke med mens du venter på time.

Håper dette hjelper deg litt =)

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, du må ha henvisning fra lege for å komme inn på DPS. DPS avgjør så om du har rett til helsehjelp, og alt etter hastegrad setter de en frist for å gi deg et tilbud, vanligvis er denne fristen 1-3 måneder. Det kan også gå raskere. Dersom de vurderer at du har rett til helsehjelp men likevel ikke klarer å gi deg et tilbud innen fristen, har de såkalt fristbrudd og de skal selv gi deg beskjed om at du har anledning til å klage.

Det dreier seg altså om din lidelse i utgangspunktet gr deg rett til helsehjelp og dette er det er det opp til DPS-et å vurdere. Du bør ta opp problemstillingen din med fastlegen og høre om han/hun enten tenker at dette er en DPS-oppgave eller om du må søke privatpraktiserende psykolog/psykiater. Enkelte kommuner har kommunepsykolog/lavterskeltilbud som man kan få uten disse rutinene, men dem er det foreløpig få av.

DPS og kommunalt tilbud er to forskjellige tilbud med ulike henvisningsrutiner idet DPS er en spesialisthelsetjeneste, i motsetning til det kommunale helsetilbudet (1.linjetjenesten).

Link til rett til helsehjelp: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...heter/kap2.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...