Gå til innhold

Vondt i korsryggen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har ofte ganske vondt i korsryggen. (Jeg er bare 20 år) Har vært hos legen og hun kunne ikke si noe om det og ga med voltaren for det. (Men blir så syykt trøtt av de...)

Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det dumt eller lurt å ta noen øvelser for å trene ryggen? Har ikke turt og gjort det i tilfelle det kan gjøre vondt værre. Lurer på om det er noen øvelser som er tryge/utrygge.

Det er spesielt vondt hvis jeg bøyer hodet ned mot kroppen eller må bøye med ned for å knyte sko osv.

Setter veldig stor pris på noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ga legen opp uten å finne ut hva det kunne være, og endte opp med å gi deg Voltaren? Ja, jeg er ikke overrasket, men jeg blir en smule oppgitt likevel.

Det er umulig å si noe om hva det kan være, men jeg har god erfaring i å gå til kiropraktor når det gjelder ryggsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du bør i hvert fall ikke fortsette å gå på Voltaren over tid uten å finne ut hva som er feil eller om det er lett å rette opp - det har jo noen bivirkninger å gå på slike smertestillende også (blant annet fare for magesår o.l). Veldig mange har ofte vondt i korsryggen, det kan skyldes spenninger og stress, eller at man er for lite trent og sitter mye i feil arbeidsstilling. For de fleste er trening både gunstig og helt ufarlig! Men det kan selvsagt være lurt å få sjekket ordentlig om det er noe annet feil, noen er jo litt "feilkonstruerte" og må ta hensyn til det under trening.

Jeg har også hatt endel vondt i korsryggen, men etter å ha gått turer i ulendt terreng, gjerne mye bakker, er ryggen fullstendig smertefri lenge etterpå. Jeg har også begynt å trene litt enkel styrke og jogge/gå lengre turer enn før, og får mindre problemer da også. Dessuten driver jeg endel med avspenning i form av meditasjon, det tror jeg også har god effekt. Vil også tro at svømming kan være bra og ufarlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i hele innlegget ditt, Gjest! :) Det er vanskelig å si hva det kan være, og jeg ville absolutt sjekket det, men de tiltakene du nevner synes jeg også er gode. I tillegg har jeg hatt veldig god effekt av å bruke MBT-sko i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips:)

Jeg merker at kroppen min ikke liker voltaren, blir utrolig slapp og trøtt..

Legen min sa bare at jeg hadde "vondt i ryggen" liksom! (det visste jeg jo) Men jeg trodde at det var slik at det alltid er en spesiell "feil" i ryggen jg da som kan forklares på en annen måte. Hvis dere skjønner hva jeg mener:)

Og hvordan skal jeg da finne ut hva det er? Bli henvist til fysioterapaut?

Jeg merker jeg får litt ekstra vondt hvis jeg har jogget på hardt underlag(tredemølle bla) og hvis jeg sover i vonde senger.

Det jeg er redd for er at det er farlig for ryggen min å trene ryggen min vha styrkeapparater osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at leger vet fint lite om ryggplager, og derfor ville jeg som sagt tatt kontakt med en kiropraktor. Eventuelt fysio, naprapat el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville alltid gått til en fysioterapeut i stedet for en lege når det gjelder muskler og sener. Leger kan ingen ting om dette! Ellers er det viktig å forebygge med å ha en god holdning når man sitter og står. Sitter du mye kan man varierer sittestilling ol. Ellers er det veldig viktig å trene styrke og stabilitet i rygg og mage. Å trene kjernemuskulaturen(core) ved forskjellige styrke-øvelser eller pilates er veldig bra trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville alltid gått til en fysioterapeut i stedet for en lege når det gjelder muskler og sener. Leger kan ingen ting om dette! Ellers er det viktig å forebygge med å ha en god holdning når man sitter og står. Sitter du mye kan man varierer sittestilling ol. Ellers er det veldig viktig å trene styrke og stabilitet i rygg og mage. Å trene kjernemuskulaturen(core) ved forskjellige styrke-øvelser eller pilates er veldig bra trening!

Så du mener at strykeøvelser til rygg kan jeg helt trygt gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Jeg har hatt mye ryggproblemer i perioder, både smerter i korsryggen, samt hofteparti etc. Har fått veldig god hjelp hos fysioterapaut! Ble også henvist til revmatolog etterhvert, og der ble det tatt utvidede undersøkelser (røntgen, MR, EKG etc). Ble til slutt påvist stort prolaps, noe som kunne forklare både ryggsmertene og strålingen nedover i hofter/lår/bein (isijas-smerter). Jeg fikk anbefalt trening, men unngå jogging/løping i størst mulig grad. Skulle kjenne etter selv på hva som ga smerter, og unngå dette (er vanskelig å gi konkrete øvelser man bør unngå, siden dette kan være veldig individuelt).

Jeg vil absolutt anbefale deg trening, men start litt rolig med øvelser for ryggen. Jeg oppdaget at jeg ikke kan ta noe øvelser der jeg "henger over denne bukken.." og skal heve og senke overkroppen, det blir rett og slett for stor belastning. Men jeg gjør endel øvelser med håndmanualer, jeg trener styrke i sal og jeg bruker apparater. I tillegg trener jeg spinning, sykler ute, svømmer, går på ellipsemaskin, tredemølle etc. Etter at jeg økte treningsmengden har ryggen vært veldig snill :jepp:

Ta treningen i ditt tempo, kjenn etter hva som fungerer for deg, og hva du bør holde deg unna. Ryggen trenger trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor vondt du har nå da.. Fysioterapeuten har helt sikkert øvelser han kan vise hvis du føler deg veldig usikker på hva du kan gjøre. Ellers kan du fint gjøre litt forskjellige styrke øvelser selv. Men pass på som svaneungen sier at du må skjenne deg fram til hva som funker for deg. Og gjør bare øvelser som man bruker egen kroppsbelastning til, ikke vekter! Core og kjernemuskulatur timer har de sikkert på treningssenter hvis du trener der.

Kan jo google litt på nettet av hva som finnes av øvelser=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har ofte ganske vondt i korsryggen. (Jeg er bare 20 år) Har vært hos legen og hun kunne ikke si noe om det og ga med voltaren for det. (Men blir så syykt trøtt av de...)

Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det dumt eller lurt å ta noen øvelser for å trene ryggen? Har ikke turt og gjort det i tilfelle det kan gjøre vondt værre. Lurer på om det er noen øvelser som er tryge/utrygge.

Det er spesielt vondt hvis jeg bøyer hodet ned mot kroppen eller må bøye med ned for å knyte sko osv.

Setter veldig stor pris på noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre :-)

Hei!

Jeg brakk ryggen for noen år siden (nede i korsryggen), og fikk god hjelp hos fysiterapeut til opptrening. Opptreninga begynte før bruddene var helet. det jeg fikk spesielt beskjed om å trene (resten av livet..) var de stabiliserende musklene rundt ryggsøyla. Planken (ligge på albuer og tær, pass på at du har rak rygg f.eks 1 min x 3) og knebøy ordner stabiliserende muskler. pass også på å bytte sittestilling (evnt stå) dersom du har kontorarbeid. ellers er det godt for korsryggen å gå mye. dersom du trener på treningsenter, er det mange fine øvelser med slynger (har sett mange treningsenter som har det nå), du kan få instruksjon om øvelser av de som jobber der.

det som iallefall gjør vondt verre for ryggen, er å legge seg på sofaen om man har vondt. mennesket er skapt for å være i bevegelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gjør bare øvelser som man bruker egen kroppsbelastning til, ikke vekter!

Dét er ingen generell regel. Selvfølgelig; akkurat mens hun har smerter, men da er det mange øvelser med kroppsbelastning jeg ikke ville kjørt også. Avhengig av type smerte ville jeg avventet trening (bortsett fra gåturer) til det var sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent korsryggen så lenge det ikke gjør vondt. Hvis du gjør en øvelse som er vond så stopper du.

Når du trener styrke så skal du ikke kjenne ubehagelige smerter, da er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har ofte ganske vondt i korsryggen. (Jeg er bare 20 år) Har vært hos legen og hun kunne ikke si noe om det og ga med voltaren for det. (Men blir så syykt trøtt av de...)

Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det dumt eller lurt å ta noen øvelser for å trene ryggen? Har ikke turt og gjort det i tilfelle det kan gjøre vondt værre. Lurer på om det er noen øvelser som er tryge/utrygge.

Det er spesielt vondt hvis jeg bøyer hodet ned mot kroppen eller må bøye med ned for å knyte sko osv.

Setter veldig stor pris på noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre :-)

Ofte er problemet at du mister ryggens naturlige svai i løpet av dagen, og at korsryggen blir sliten på grunn av det.

Eneste botemidlet er å trene opp kjernemuskulatur (mage/rygg), og å få tilbake den naturlige svaien.

Av øvelser er de vanlige mage/ryggøvelsene bra (diagonalløft, ryggløft, crunches osv), men så er det en spesiell øvelse som er veldig god for å få tilbake den naturlige svaien, og som du kan gjøre flere ganger om dagen, så lenge som det kjennes godt.

Legg deg flatt på magen. Heis deg opp på underarmene, og bli værende i den posisjonen så lenge du orker eller har tid til.

Se på tv, les en bok....

Gjør dette 3-4 ganger om dagen de dagene du har vondt, og 1 gang om dagen som forebyggende.

Hjelper kjempebra for både datteren min, og meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte ganske vondt i korsryggen. (Jeg er bare 20 år) Har vært hos legen og hun kunne ikke si noe om det og ga med voltaren for det. (Men blir så syykt trøtt av de...)

Jeg lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det dumt eller lurt å ta noen øvelser for å trene ryggen? Har ikke turt og gjort det i tilfelle det kan gjøre vondt værre. Lurer på om det er noen øvelser som er tryge/utrygge.

Det er spesielt vondt hvis jeg bøyer hodet ned mot kroppen eller må bøye med ned for å knyte sko osv.

Setter veldig stor pris på noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre :-)

Siden du har et problem med ryggen allerede så bør du ikke utsette ryggen for belastning (trening) uten at en eller annen kyndig person har gitt deg "klarsignal". Be om henvisning til kiropraktor fra fastlegen eller bestill time hos en selv, jeg vil tro at styrketrening kan være med å hjelpe deg, men du bør ikke hive deg ut i det før du vet ganske nøyaktig hvilke øvelser og hvordan de utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er ingen generell regel

Mente bare å skrive at det er lettere å overbelaste og gjøre øvelsen feil med vekter og apparater, særlig om man har for tunge vekter. Da mener jeg rygg/mageøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...