Gå til innhold

Skatt ved utleie av hybel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Prøver å forstå skattereglene, men har litt problemer. Jeg eier en hybelleilighet i en 6 manns bolig. Den er mindre en 40 m2, og noen steder gir inntrykk av at dette kan leies ut skattefritt?? Forsøkte å ringe skatteetaten, men hun jeg snakket med hadde visst ikke videre greie på dette....

Er veldig takknemlig for all hjelp!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Tror at om det skal väre skattefritt så skal leiligheten/hybelen väre under 50m2 og i tilknutning til egen bolig.

Men er ikke 100% sikker på om det du leier ut MÅ väre i tilknytning til egen bolig da (altså at den er i samme bolig som du selv bor i)

Gjest Huseier
Skrevet

Hvis du eier en hybel i et hus du ikke bor i, må du skatte av dette. Hvis du bor i en enebolig, og leier ut en mindre del, selv om det er helt separat, skal det ikke skattes. Jeg tror forøvrig ikke det er noen grense på 50 kvm!

Er dette en bolig med 6 enheter, du bor i en, og dette er en annen, tror jeg også du må skatte.

Skattefritaket gjeder der man leier ut del av egen bolig, selv om det er en selvstrendig del. Alle andre hybler (som ikke er i egen bolig) er det skatt på, størrelsen er uvesentlig.

Skrevet
Tror at om det skal väre skattefritt så skal leiligheten/hybelen väre under 50m2 og i tilknutning til egen bolig.

Men er ikke 100% sikker på om det du leier ut MÅ väre i tilknytning til egen bolig da (altså at den er i samme bolig som du selv bor i)

Stemmer dette. Du må skatte når det er ekstern bolig, ja :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...