Gå til innhold

Slanke seg fort


Gjest Mia88

Anbefalte innlegg

Gjest Mia88

Jeg skal prøve å slanke meg noen kilo fort til sommeren.

I dag har jeg spislt veldig lite.

Hvaregrøt (1dl havre) og en 0,1% fett yoghurt til frokost. Dette var halv 11. Sto opp 10 så.

Jeg var på skolen fra 11 til 7, og på den tiden, spiste jeg 4 knekkebrød og 2 fiberbrød med leverpostei.

kl halv 8 stekte jeg en kyllingfile og en halv pose wokblanding. Det var uten saus, ris osv. Jeg spiste bare 2/3, for jeg skulle på trening litt etterpå.

Etter treningen nå har jeg spist opp kyllingen og grønnsakerne.

Dette er jo ganske lite. Så tenker kose meg med et eple, og litt vaniljekesam.

Jeg sykklet i 30 min på treningen.

Jeg skjønner jo at det blir for lite kcal. Men jeg vil gå fort ned. Så det jeg lurer på, er om jeg kan klare å holde vekten hvis jeg trener 6 dager i uka, men sakte men sikkert etter slankingen begynner å spise mer og mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tror ikke du skjønner, nei. Du må få i deg NOK kalorier i tillegg til trening for å kunne gå ned. Med mindre du følger en hurra-kur hvor du går ned 10 kg på 1 uke eller hvordan det nå er.

Hvordan bli der nede etter hurtigslankingen? Det skjer ikke! Skal du ha varig resultat må det ikke være en intensivkur, men en livsstilsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia88

Jeg er forberedt på en livsstilendring. Men ønsker bare gjøre en hard begynnelse. For så å begynne å spise mye sund mat, slik at jeg kan bygge muskler, og få/holde på en stram kropp. Men vil bare få bort noe av fettet først. Har egentlig ikke så mye av det heller, men vil ha noe bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spiser du for lite tærer det på musklene også, så det er ikke bare fett som forsvinner.

Mindre muskelmasse betyr lavere forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forberedt på en livsstilendring. Men ønsker bare gjøre en hard begynnelse. For så å begynne å spise mye sund mat, slik at jeg kan bygge muskler, og få/holde på en stram kropp. Men vil bare få bort noe av fettet først. Har egentlig ikke så mye av det heller, men vil ha noe bort.

Dette er helt feil approach, en "hard begynnelse" vil bare være til hinder for deg, spesielt siden du trener.

Finn ut hvor mange kalorier du forbrenner, og sørg for å spise litt under dette (underskuddet må ikke være større enn 500 kcal, eller mindre hvis du er liten av vekst), med en stor andel av proteiner. Dette gjør det mulig å bygge litt muskler / forhindre tap av muskelmasse samtidig som du kvitter deg med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vil miste fett, og det skjer ikke ved å spise så lite. Du komme til å miste muskelmasse, og fettet blir værende.

Hold deg på et kaloriinntak på 500 kcal. mindre enn hva du forbrenner, spis rikelig med proteiner og tren styrketrening. På den måten går du ned, og da i hovedsak fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få heller opp forbrenningen din ved å trene litt hardere, spise små regelmessige og næringsrike måltider. Spis gjerne hver 3 time fr å holde ett jevnt blodsukker. Start med tung styrketrening (om du ikke allerede gjør det) i tillegg til kondisjonstrening. Med med muskler på kroppen øker forbrenningen din. Dette er en mye sunnere måte å gå ned i vekt på og som du kan leve med og ikke føles som en diett med en begynnelse -og sluttdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia88

Jeg får prøve å holde meg på rundt 1600 kcal om dagen da. Men de dagene jeg ikke trener da, bør jeg spise mindre da?

Tips til hva jeg kan spise som er sundt og inneholder mye proteiner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke startet ennå er nok "slaget om sommeren" tapt. Skal du klare å gå ned på en noenlunde fornuftig måte nå, må du løpe en halvtime på tredemølla hver dag. Og det blir man bare psykotisk av, ikke sunn...

Sier som de andre her: Tenk langsiktig. Det kommer flere sommere. Og hva med høsten og vinteren? Julebord, nyttårsaften? Man har ALLTID lyst til å være slank, så å begynne i morgen med tanke på "om 5 måneder" er ikke så meningsløst som det kan virke i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg har ikke detaljert greie på trening og kosthold, men jeg mener at det er greit å spise omtrent like mye hver dag, selv de dagene man ikke trener? Nå vil nok mange erfare, særlig i begynnelsen, at man er mer sulten de dagene man er fysisk aktiv. Noen spiser jo også bevisst før og/eller etter trening, altså et ekstra mellommåltid eller to. Det kan være lurt å finne ut hva disse treningsmåltidene bør bestå i for best effekt.

Heller det enn å tenke at de dagene du ikke trener må du droppe en brødskive eller bare spise deg halvmett. Det blir man vel bare sliten av. Kroppen fungerer jo heller ikke slik at den forbrenner ALT man spiser på én dag, også begynner man på nytt dagen etter. Den lagrer næring, og om man spiser for lite i dag vil man gjerne merke det på at man har mindre overskudd til å trene i morgen.

Husk også at om du ikke nødvendigvis går ned til sommeren, vil treningen bidra til at føler deg bedre og ser litt strammere og sterkere ut i løpet av kort tid, samme hva utgangspunktet er. Jeg merker det for min egen del, selv om mange sikkert ville ledd av hvor lite intensivt jeg trener (jeg er slank, men veldig utrent, og ser mer tydelige muskler og merker det på kroppsholdning og humør), og jeg så det på en svært overvektig kamerat da han begynte å trene. Han var fortsatt omtrent like stor, men holdningen og utstrålingen ble bedre med en gang. Jeg tror det er et bedre utgangspunkt å ha helse og velvære i fokus i starten, selv om man også kan jobbe mot et vektmål og velge treningsformer utfra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen
jeg har ikke detaljert greie på trening og kosthold, men jeg mener at det er greit å spise omtrent like mye hver dag, selv de dagene man ikke trener? Nå vil nok mange erfare, særlig i begynnelsen, at man er mer sulten de dagene man er fysisk aktiv. Noen spiser jo også bevisst før og/eller etter trening, altså et ekstra mellommåltid eller to. Det kan være lurt å finne ut hva disse treningsmåltidene bør bestå i for best effekt.

Heller det enn å tenke at de dagene du ikke trener må du droppe en brødskive eller bare spise deg halvmett. Det blir man vel bare sliten av. Kroppen fungerer jo heller ikke slik at den forbrenner ALT man spiser på én dag, også begynner man på nytt dagen etter. Den lagrer næring, og om man spiser for lite i dag vil man gjerne merke det på at man har mindre overskudd til å trene i morgen.

Husk også at om du ikke nødvendigvis går ned til sommeren, vil treningen bidra til at føler deg bedre og ser litt strammere og sterkere ut i løpet av kort tid, samme hva utgangspunktet er. Jeg merker det for min egen del, selv om mange sikkert ville ledd av hvor lite intensivt jeg trener (jeg er slank, men veldig utrent, og ser mer tydelige muskler og merker det på kroppsholdning og humør), og jeg så det på en svært overvektig kamerat da han begynte å trene. Han var fortsatt omtrent like stor, men holdningen og utstrålingen ble bedre med en gang. Jeg tror det er et bedre utgangspunkt å ha helse og velvære i fokus i starten, selv om man også kan jobbe mot et vektmål og velge treningsformer utfra det.

Veldig bra skrevet!

Tenk langsiktig.

Forsøk å ha et avslappet forhold til kostholdet, ikke tenkt det i hjel.

Spis sunt og jevnlig

Tren og tren variert, fordi du har LYST!

Resultatene vil komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...