Skytten80 Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Hei, er det noen der ute som har brukt hagedesigner, hva slags erferinger har dere? Hvor mye koster det (ca for alt/hele jobben)? hva/hvor mye gjorde dere evt selv? Jeg har ganske stor tomt, uten noe særlig beplantning. kunne tenkt meg å gjort noe ut av uteområdet, men vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne
Gjest Elastica Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Vi brukte anleggsgartner da vi skulle "pusse opp" hagen vår. De la skifer, kantstein rundt bed, plantet hekk, blomster og andre ting. Det var vel anvendte penger, men ideene hadde jeg selv. Det går også an å henvende seg til et hagesenter og få hjelp der. Dette tror jeg ikke koster så mye dersom du handler plantene samme sted. Dette var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men dersom jeg hadde vært tom for ideer og uten inspirasjon, hadde jeg tatt kontakt med noen som driver med slikt. De kan svare på ca hvor mye et oppdrag kommer på.
Gjest antigartner Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 I og med at hvem som helst, til og med jeg, kan kalle seg hagedesigner ville jeg sjekket referanser og bakgrunn skikkelig før jeg bestilte noe arbeid. For å være litt sikrere på å få et brukbart forslag ville jeg heller gått for en landskapsarkitekt enn noen som kaller seg hagedesigner. Jeg kjenner noen som har gjort dette. De fikk en mappe med plantegning og flere skisser til hagen. I dette materialet framkom det konkrete forslag til planter og materialbruk ellers (til bruk i gangstier, forstøtningsmurer m.v.) I dette tilfellet var landskapsarkitekten på befaring hos dem for å se på hagen, lysforhold, jordsmonn og andre forhold. De snakket også sammen om hvilken arbeidsmengde hageeieren var villig til å bruke på hagestell i "hagesesongen", hva de ønsket seg av funksjonalitet. Dette er viktig å ha tenkt gjennom for å avklare forventninger. Avhengig av tids- og materialbruk vil en slik plan koste en del tusenlapper. Hos mine bekjente beløp prisen for planen seg til over 10 000 kroner. Den hagen var ikke stor, men de hadde en relativt utfordrende tomt i skrånende terreng, der bolighuset var plassert på en slik måte at det ble få gode utearealer igjen. Deretter kommer anleggsarbeid, innkjøp av planter og andre materialer. Hvor mye dette vil koste er vanskelig å anslå, da det vil avhenge mye av hva som skal gjøres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå