Gå til innhold

Sykemelding eller sykmelding

Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Gjest Squill

Jeg har alltid skrevet sykmelding. Men så tenkte jeg over ordet i dag da jeg startet en tråd om nettopp sykmelding. I mange av svarene jeg har fått i tråden, finner jeg ordet sykemelding. Og det er jo ikke så rart, tatt i betraktning at vi uttaler ordet som om det skulle vært en e på slutten. Vi sier jo ikke sykmelding med samme intonasjon som vi sier symaskin.

Uansett googlet jeg ordet, og fikk opp 102 000 treff på "sykemelding" mot 61 800 treff på "sykmelding". MEN av de sistnevnte søkene kom jeg til NAVs hjemmesider. Og da trakk jeg konklusjonen at NAV må ha rett, siden det tross alt er de som sykmelder hele norge. Medisinsk ordbok skriver også sykmelding.

Til slutt fant jeg fram til følgende fra riksmålsforbundets spørrespalte:

"Jeg har undersøkt flere ordbøker (se oversikten nedenfor), og de forteller at vi i dag kan skrive enten sykmelde/sykmelding eller sykemelde/sykemelding. Den eldste av ordbøkene (Norsk riksmålsordbok, 1937-1957) oppgir imidlertid bare formen sykemelde/sykemelding:

Norsk riksmålsordbok (1937-1957): sykemelde, sykemelding

Bokmålsordboka (2. utg. 1993): sykemelde el. sykmelde (slik også ved

–melding)[1]

Riksmålsordlisten (6. utg. 1994): sykmelde

Tanums store rettskrivningsordbok (8. utg. 1996): syk(e)melde, syk(e)melding

Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner (1998): sykmelde, sykemelding

Jeg vet dessverre ikke når formen uten –e- (sykmelde/sykmelding) ble tillatt."

Til orientering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*

Visste faktisk ikke at begge former var lov.

For min del er det helt naturlig å bruke en "fuge-E" her. Akkurat som ordet "ulykkestopp" definitivt trenger en fuge-S...

Men jeg innser jo nå at det er personlige preferanser og ikke norsk rettskrivning som ligger til bunn for holdningen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Visste faktisk ikke at begge former var lov.

For min del er det helt naturlig å bruke en "fuge-E" her. Akkurat som ordet "ulykkestopp" definitivt trenger en fuge-S...

Men jeg innser jo nå at det er personlige preferanser og ikke norsk rettskrivning som ligger til bunn for holdningen min!

Sier du armehule? :) Jeg tror de fuge-e-ene er tilfeldig plassert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Sier du armehule? :) Jeg tror de fuge-e-ene er tilfeldig plassert...

For min del kommer det an på hva ordet betyr med og uten E-en.

"Arme" (=fattige) er noe annet enn arm, derfor uten E i sammensatte ord.

"Syk" og "syke" synes jeg også har en viss forskjell i betydning - førstnevnte antyder nærmest at meldingen er syk, sistnevnte at det er en melding om sykdom.

Det er det som ligger til grunn for MIN bruk (ev. utelatelse) av fuge-E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Squill
"Syk" og "syke" synes jeg også har en viss forskjell i betydning - førstnevnte antyder nærmest at meldingen er syk, sistnevnte at det er en melding om sykdom.

Men sykmeldt betyr jo at man er "meldt syk". Akkurat som noe er oppspist i stedet for "spist opp". Derfor ser jeg det som mer logisk å skrive sykmeldt en sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Men sykmeldt betyr jo at man er "meldt syk". Akkurat som noe er oppspist i stedet for "spist opp". Derfor ser jeg det som mer logisk å skrive sykmeldt en sykemeldt.

Som sagt, personlige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykmelding høres rart ut i mine ører. Det er ikke en melding som er syk, men en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...