Gå til innhold

Ferie i USA


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Har tanker om å reise på ferie til USA, men hvor mye må jeg regne med at det vil koste?

Ser for meg 10-14 dagers ferie. Hovedsakelig i California og tur til New York. Vet ikke helt hva annet jeg kan tenke meg, type aktiviteter og sånt. Ser for meg at jeg kommer til å bo på et hotell, kommer nok ikke til å leie bil, så transport innad i USA må skje på andre måter. Hvor mye vil det altså koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk priser på fly og overnatting på feks finn.no, dette varierer veldig etter når på året du reiser og hvilken by i USA du vil reise til.

Ville satset på å ta med godt med lommepenger til en slik tur :) De fleste farter ikke til USA i tide og utide, og da er det godt å slippe å føle at man må telle kroner når man først er der.

I tillegg må du ha flybilletter mellom den byen i California du skal være i og New York (regner med du vet at de er på hver sin side av kontinentet)

Et alternativ er kanskje å fly fra Norge til Cali, fly videre til NY og hjem til Norge derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk priser på fly og overnatting på feks finn.no, dette varierer veldig etter når på året du reiser og hvilken by i USA du vil reise til.

Ville satset på å ta med godt med lommepenger til en slik tur :) De fleste farter ikke til USA i tide og utide, og da er det godt å slippe å føle at man må telle kroner når man først er der.

I tillegg må du ha flybilletter mellom den byen i California du skal være i og New York (regner med du vet at de er på hver sin side av kontinentet)

Et alternativ er kanskje å fly fra Norge til Cali, fly videre til NY og hjem til Norge derfra?

Kjenner til geografien ja.

Reiseruter og slikt har jeg ikke tenkt noe særlig på, da jeg antar at jeg ikke kan reise før om noen år (må spare opp penger).

Skal sjekke finn.no og rekne det sammen litt. Takk for tips.

Er det noen som har vært i USA, som kan si noe om prisen på turen, hvor de var og om det er noe de vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal reise rundt i California, vil det nok lønne seg å leie bil der. Du kan feks leie bil i San Francisco og levere den i Los Angeles - mange amerikanske leieselskaper tar ikke ekstra gebyr for å levere i en annen by så lenge det er innenfor California (det samme gjelder ofte for Florida). I LA er ikke kollektivtransporten noe å skryte av, så her anbefales leiebil på det sterkeste.

Slik prisene er i dag bør du regne med $200 for flyreise t/r mellom østkysten og vestkysten, men hvis du sjekker med ulike flyselskap, kan du sikkert ta stopover på en av veiene uten at det blir veldig dyrt.

Angående flybilletter fra Norge til USA kan du være heldig å få dem ned mot 5000 kr til USA, men er du uheldig kan prisen gjerne tredobles. Sjekk ulike selskaper online.

For overnatting på hotell ville jeg beregnet hvertfall $150 pr natt i byer som NY og LA.

Det er sikkert mange andre som har andre gode råd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For overnatting på hotell ville jeg beregnet hvertfall $150 pr natt i byer som NY og LA.

I LA får du ok hotell til under 100 dollar natten. I NY må du opp i 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Nå er det riktignok 5 år siden vi var på en slik tur, men jeg forteller likevel. Vi var to voksne som var borte i 16 dager. Fløy først til New York, så videre til San Fransisco. Tok ut leiebil der og kjørte til Los Angeles. Fløy hjem derfra. Hadde cirka like mange overnattinger på hvert sted. Bestilte alt gjennom USA-spesialisten (fly, leiebil og alle overnattinger så nær som en (den på bilturen mellom SF og LA)). Dette kom på i underkant av 30.000,- for oss to. Så tror jeg vi brukte omtrent det samme i lommepenger (skal se om jeg finner dette mer nøyaktig). Vi koste oss uten å tenke så mye på hva ting kostet, men vi handlet ikke så veldig mye og det ble ikke hard festing siden jeg var gravid.

I NY og SF er det ikke nødvendig med bil, men LA er STORT så her trenger du det. Dessuten er turen mellom SF og LA en opplevelse i seg selv (highway 1 langs kysten).

Anbefaler for øvrig å legge opp turen slik at du reiser vestover så du ikke mister noe tid i tidssoner. Hjemreisen fra LA tok 1,5 døgn pga. lang flytid og tidssoner.

God tur når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Anbefaler for øvrig å legge opp turen slik at du reiser vestover så du ikke mister noe tid i tidssoner. Hjemreisen fra LA tok 1,5 døgn pga. lang flytid og tidssoner.

Hva mener du med dette? Det naturlige er da vel å reise vestover på veien bort, og østover på veien tilbake? Du mener da vel ikke at hun skal fly via Asia hjem igjen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva mener du med dette? Det naturlige er da vel å reise vestover på veien bort, og østover på veien tilbake? Du mener da vel ikke at hun skal fly via Asia hjem igjen? :klø:

Jeg mener at trådstarter bør begynne med å besøke NY før h*n reiser videre til California, istedenfor omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette kom på i underkant av 30.000,- for oss to. Så tror jeg vi brukte omtrent det samme i lommepenger (skal se om jeg finner dette mer nøyaktig). Vi koste oss uten å tenke så mye på hva ting kostet, men vi handlet ikke så veldig mye og det ble ikke hard festing siden jeg var gravid.

Det stemmer at vi brukte ca. 30 000,- i lommepenger tilsammen. Dollaren sto i ca. 7 kroner da vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Nå har jeg noe mer konkret å forholde meg til, noe som gjør det lettere for meg å planlegge reisen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det stemmer at vi brukte ca. 30 000,- i lommepenger tilsammen. Dollaren sto i ca. 7 kroner da vi var der.

Vi brukte 30 000 til sammen da vi var 3 uker i Texas for noen aar siden. Vi var to personer, og dette var inkludert fly, hotell, transport og lommepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal til USA tre uker nå i sommer (skal både kjøre og fly litt rundt). Gjennom Kilroy fikk vi flybilletter til 9000,- per pers. Dette var da Oslo-New York, Miami- Las Vegas, L.A-New York, New York- Oslo. Syns vi fikk det ganske rimelig for alle de flyturene. :)

Anbefaler å ta kontakt direkte med en av de som jobber hos reiseoperatørene i steden for å bare bestille direkte på søkemotoren på sidene deres, dette har spart oss for penger når det gjelder både flybilletter, leiebil og også et par leiligheter.

I N.Y skal vi bo i en av leilighetene til nordmannen Jarl Haugedal. Har hørt MYE positivt om disse, og der betalte vi 1800,- per pers for tre netter. Sjekk ut på www.nyc-jc.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et par år siden dro ei venninne og jeg 15 dager til DC og NY. Vi valgte disse byene fordi de ligger i rimelig avstand til hverandre, og det er lett å komme seg rundt uten bil.

Både DC og NY har et bra subway anlegg.

Vi valgte å bo på ungdomsherberge. Var veldig skeptisk til dette i begynnelsen, men fant ut at det var den eneste måte vi ville få råd til å gjennomføre reisen.

I DC bodde vi på to-mannsrom. Her kan man få senger på 6-mannsrom for 30 USD eller enkeltrom for 70 USD. Det ligger midt i sentrum, med kort vei til Metro.

I NY bodde vi på 10-mannsrom. Sengene var komfertable, men ørepropper er særdeles nødvendig. Det var overraskende stille egentlig, det var ganske strengt med hensyn til bråk etter "lights out time". Prisen her var veldig rimelig. Ser at prisen nå ligger på 32 USD for en seng.

Begge stedene var renslige, og selv jeg som er verdens mest kresne person hadde ingen problemer med dusjene. De har også store låsbare skap på rommene, så det var ikke noe problem å oppbevare alt vi shoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...