Gå til innhold

antidepressiva..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

det er kjent at noen medikamenter sliter på emaljen, og at du lettere får hull i tennene...

selv går jeg på zoloft, og har det siste året fått veldig mye hull.

noen som vet om zoloft kan føre til dråligere tenner? jeg kunne visst få dekket mye av regningen hvis medisinen er årsaken, men vet ikke hvordan jeg skal få sjekket opp i det.

på pakknigsvedlegget står det ingen ting, og jeg gidder liskom ikke bestille time kun for å spørre om det..

hjelp meg! jeg har tannlegerening på 20 000 :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

svigermor bruker disse pillene, og tror hun nevnte en gang at hun hadde mye problemer med tennene... hvis ikke jeg husker helt feil,he he

Skrevet

Jeg går ikke på zoloft, men et annet type antidepressiva. Det har gått hardt utover tennene mine. Jeg har enda ikke gjort det, men har tenkt å søke om å få refusjon på en del av tannlegeregningen. Det du gjør er å få legen og tannlegen til å komme med en uttalelse om at det er medisinene som tærer på tennene og at du har betalt så og så mye for å fikse dette. Disse uttalelsene sender du til nav som vurderer om du har god nok grunn til å få refusjon eller ikke. Legen din kan hjelpe deg med denne prosessen.

Skrevet
Jeg går ikke på zoloft, men et annet type antidepressiva. Det har gått hardt utover tennene mine. Jeg har enda ikke gjort det, men har tenkt å søke om å få refusjon på en del av tannlegeregningen. Det du gjør er å få legen og tannlegen til å komme med en uttalelse om at det er medisinene som tærer på tennene og at du har betalt så og så mye for å fikse dette. Disse uttalelsene sender du til nav som vurderer om du har god nok grunn til å få refusjon eller ikke. Legen din kan hjelpe deg med denne prosessen.

tusen takk for flott svar :)

jeg begynte på det for ca et år siden pga at jeg mistet beste venninnen min, og siden den gang har jeg hatt masse hull. men tannlegene sier vel bare at det er pga kostholdet, eller kan de se forskjell på om det er medisinen som sliter eller om det er kostholdet?

da må jeg vel bestille legetime for å sjekke opp i dette da?

det sto ingen ting om bivirkning på bakningsvedlegget om at det kunne gå utover tennene.. så jeg blir bare så usikker på om jeg gidder å dra til legen hvis jeg uansett ikke får igjen...

hva tror du?

Skrevet
tusen takk for flott svar :)

jeg begynte på det for ca et år siden pga at jeg mistet beste venninnen min, og siden den gang har jeg hatt masse hull. men tannlegene sier vel bare at det er pga kostholdet, eller kan de se forskjell på om det er medisinen som sliter eller om det er kostholdet?

da må jeg vel bestille legetime for å sjekke opp i dette da?

det sto ingen ting om bivirkning på bakningsvedlegget om at det kunne gå utover tennene.. så jeg blir bare så usikker på om jeg gidder å dra til legen hvis jeg uansett ikke får igjen...

hva tror du?

Tannlegen min spurte meg om jeg brukte medisiner siden jeg har så mye problemer med tennene . Da jeg sa jeg gikk på antidepressiva (jeg bruker Cipralex) sa hun at dette sannsynligvis var grunnen. Det som skjer er at en av bivirkningene på medisinen er at man blir veldig tørr i munnen. Dette fører til at det er enklere å få hull uansett hvor mye du gjør for å ta vare på tennene dine. Dette er ting både lege og tannlege bør være klar over.

Jeg tror du har en god sjans til å få dette dekket og ville absolutt tatt en tur til legen.

Skrevet

Hei!

Zoloft (og veldig mange andre medisiner i samme "gate") har munntørrhet som en av de aller vanligste bivirkningene- kanskje det er det du har? Munntørrhet er en kjempevanlnig årsak til dårlige tenner, og har skyld i mye av de dårlige tennene til eldre blant annet..

Både leger og tannleger er (eller bør hvertfall være!!) kjent med sammenhengen her, så det bør ikke være noe problem for deg å få refusjon- slik jeg ser det, i hvertfall. Hvis du kjenner igjen det med munntørrheten, da.. Om ikke, kan det jo selvsagt være noe annet.

Tror du har gode sjanser om du nevner munntørrhet til tannlege eller lege :jepp:

Skrevet

Meget mulig det er derfor jeg har fri tannlegebehandling,fordi en bruker slike medikamenter...For dersom en er på medisinering,regnes d som behandling,og en kan derfor være blant de heldige som får fri tannbehandling...

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Meget mulig det er derfor jeg har fri tannlegebehandling,fordi en bruker slike medikamenter...For dersom en er på medisinering,regnes d som behandling,og en kan derfor være blant de heldige som får fri tannbehandling...

oy, kordan går det ann? fri tannlege! jeg er også på antidepressiva og jeg har aldri tenkt over at det æ derfor æ har dårlige tenner.

kan man få fri tannlege alle som går på medikament?

jess!

Skrevet

Ta kontakt med eventuellt lege eller psykolog,angående dette,så skal du nok se at slikt kan ordne seg,så får du behandlet tennene dine straks billigere :)

Såfremst så det er antideprissiva en går på,så har skal en ha rett til slik behandling,d første tannlegen min spurte meg om,var hvilke medisiner jeg gikk på,har foretatt rotfylling osv,uten ett eneste utlegg,prøv da vel...

Gjest Gjest_ANNA_*
Skrevet
det er kjent at noen medikamenter sliter på emaljen, og at du lettere får hull i tennene...

selv går jeg på zoloft, og har det siste året fått veldig mye hull.

noen som vet om zoloft kan føre til dråligere tenner? jeg kunne visst få dekket mye av regningen hvis medisinen er årsaken, men vet ikke hvordan jeg skal få sjekket opp i det.

på pakknigsvedlegget står det ingen ting, og jeg gidder liskom ikke bestille time kun for å spørre om det..

hjelp meg! jeg har tannlegerening på 20 000 :(

Hvor lenge har du brukt zoloft ? tror ikke tennene blir ødelagt dersom du kun har brukt det for en kort periode.. men hvis det er snakk om noen år..? Bruker du dette medikamentet fast eller kun ved behov ?

Og du trenger jo ikke bestille legetime angående dette, for jeg regner med at legen din vet hva du står på ? eller ? da kan han/hun bare sende deg et "bevis" på dette til deg og du kan levere dette i en søknad til din tannlege!

Gjest Gjest_leo_*
Skrevet

er det sånn at hvis man har brukt det et år fast, at man også da har mulighet for å få igjen.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...