Gå til innhold

Styrketrening


Frk Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrketrening i 7 uker nå, akkurat endret program. (Fant et 16 ukers program på iform.nu) men det stod ingenting om hvor tunge vekter man burde bruke.

Uke 1-6 var like og jeg kjørte 3*15 med ett min pause mellom, nå er det to uker med nye øvelser. Og for hver andre uke endres programmet. Jeg har treningsrom hjemme så jeg har ingen instruktører å spørre.

Noen som vil gi noen gode råd om når man skal minke rep og øke vektene??

Eks på hva jeg har løftet; Benkpress 14 kg+ (vet ikke hva vektstangen veier)

Nedtrekk; 30 kilo, beinpress (løfter vekter opp med fremsiden av vristen; 26 kilo. Situps.

Jeg løper i tillegg til stryketreningen så jeg holder kondisjoen vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vil gi noen gode råd om når man skal minke rep og øke vektene??

Fra begynnelsen. 15 reps er på grensen til å være utholdenhetstrening i stedet for styrke. Tre sett på 5-8 reps er mer rimelig, eller kanskje flere sett med færre reps for kompliserte/eksplosive øvelser.

Hvis du ønsker å bli sterkere av treninga, bør du øke vekta slik at du virkelig ikke kunne greid særlig flere reps enn du tar. Hvis siste rep i hvert sett er så vanskelig at du bare så vidt greier det, evt. så vanskelig at du feiler, og du virkelig trenger minst 2-3 minutters pause før neste sett, da har du riktig belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, da får jeg legge på mer og ta ferre fra i morgen av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3*15 er fint i starten når man er utrent og blir støl bare av å se på en manual, men etter hvert som man blir sterkere (og målet er å kunne løfte mer) bør man redusere repitisjonene og legge på mer vekt, enig der.

Alternativt kan du fortsette med mange reps for utholdenhet, men da bør du øke antall reps og legge på litt mer vekt så det virkelig griner i musklene.

En ting du også kan gjøre er å sjekke teknikken din. Ta knebøy med profilen til et speil - går du virkelig så langt ned som du bør, og har du svai i ryggen? De aller fleste tror de er myye lenger ned enn de faktisk er. Så du kan ha mye å hente på å dobbeltsjekke teknikken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Anniken, takker og bukker. Har aldri før trent styrke skikkelig, men nå føler jeg at jeg er i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...