Gå til innhold

styrketrening


Gjest Gjest_liz_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_liz_*

jeg er forholdsvis slank, og vil IKKE bli tynnere.. burde jeg alikevel trene kondisjon?

eller holder det med styrketrening? jeg vil bli litt fastere i fisken!

hvor mange timer i uka eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor godt trent du er fra før, men anbefaler deg å starte med tung styrketrening. Dette for å bygge litt muskelatur som gjør at du strammer opp kroppen din. Trener du på senter? I så fall så burde du fått en time med en PT for å sette opp ett program for deg med hovedforkus på frivekter. Det koster deg ett beløp denne ene gangen, men er verdt det. Du forteller hva du ønsker ut av treningen og sammen lager dere ett opplegg du kan trene på egenhånd.

Tren gjerne kondisjonstrening også, alltid godt å ha en god form, også mtp. styrketreningen. Men pass på at du spiser nok mat slik at du ikke går videre ned i vekt. Spis regelmessige og næringsrike måltider, sørg for at kroppen får den næringen den trenger og at maten gir deg energi til å trene samt at du får nok hvile. Tren så mye som du ønsker, men ikke gå for hardt ut, begynn rolig og øk etterhvert som du føler for det!

Masse lykke til!

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Nå vet jeg ikke hvor godt trent du er fra før, men anbefaler deg å starte med tung styrketrening.

Enig i det. Men jeg vil gjerne tilføye at om man ikke har trent mye styrke før så bør man ikke starte med å kjøre med blytunge vekter og få reps. For det første trenger muskelfester og sener lengre tid på å bygge seg opp enn selve muskelen, så dermed kan de ble overbelastet/skadet om man kjører for tungt tidlig. For det andre er det uhyre viktig å lære seg å utføre øvelsene korrekt, og det er vanskelig om man kun kjører på med tunge vekter til å begynne med.

Jeg ville heller kjørt med flere reps (8-12) en stund først, og ikke kjøre seg fullstendig til failure, for deretter å sener øke vekten, gå ned i antall reps og evt kjøre til failure om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du går på treningssenter trenger du som regel ikke å bestille time med PT for å få satt opp et program. Mange har treningsveiledere som kan gjøre dette for deg. Du setter deg ned og snakker med veilederen, og h*n lager et program som er tilpasset deg. Der jeg går kan jeg få så mange timer jeg vil med treningsveileder gratis, så jeg kan endre programmet mitt så ofte jeg vil uten at det koster meg noe! Kjempegreit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor godt trent du er fra før, men anbefaler deg å starte med tung styrketrening. Dette for å bygge litt muskelatur som gjør at du strammer opp kroppen din. Trener du på senter? I så fall så burde du fått en time med en PT for å sette opp ett program for deg med hovedforkus på frivekter. Det koster deg ett beløp denne ene gangen, men er verdt det. Du forteller hva du ønsker ut av treningen og sammen lager dere ett opplegg du kan trene på egenhånd.

Tren gjerne kondisjonstrening også, alltid godt å ha en god form, også mtp. styrketreningen. Men pass på at du spiser nok mat slik at du ikke går videre ned i vekt. Spis regelmessige og næringsrike måltider, sørg for at kroppen får den næringen den trenger og at maten gir deg energi til å trene samt at du får nok hvile. Tren så mye som du ønsker, men ikke gå for hardt ut, begynn rolig og øk etterhvert som du føler for det!

Masse lykke til!

jeg har trent litt spinning, og så er jeg glad i å gå tur. så kroppen min er ganske grei.. men nå har jeg funnet ut av at jeg kanskje bare skal trene styrke siden jeg har som mål å bli litt strammere til sommeren...

hvor mange styrke økter i uken skal til for å f eks stramme rompa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange styrke økter i uken skal til for å f eks stramme rompa?

Kommer an på hvor mye tid du vil legge i treningen, men om du får en PT til å legge opp ett program som er bassert på antall dager du har mulighet til å trene på så blir lettere enn for oss å fortelle deg. Men en 3 økter er nok bra!

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal nok gå fint an å stramme opp fisken litt uten at du ser ut som en boler for det! Dersom du har et senter i nærheten anbefaler jeg styrketimer i sal. Rolig og fint i starten med mange reps, så de fleste kan henge med. Så får du lære deg litt teknikk i samme slengen. Vil uansett anbefale deg å trene litt styrke, du kommer garantert til å bli fornøyd, det er jo musklene som former kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...