Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #41 Skrevet 22. november 2009 Måten nummerne trekkes ut på varierer utifra hvilken undersøkelse som pågår. I de fleste tilfeller får selskapene datafiler fra teleoperatørene, og av og til får de kundelister fra sine kunder (hvis du f.eks. er kunde i DnB kan du havne på lista selv om du har hemmelig nummer, fordi du har oppgitt det til DnB). Intervjuer/selger har ingen mulighet til å gå inn og slette deg fra lista for bestandig. Selgeren kan nok ikke slette folk, men at ikke noen lengre opp i systemet ikka kan slette meg, det tror jeg overhodet ikke noe på. Har hatt denne diskusjonen et par ganger, tidlig en helgemorgen eller sent på kvelden. De sier det samme som deg, men selvfølgelig er det en IT ansvarlig som har mulighet for å gå inn på listen og fjerne navn. Synes disse undersøkelsene er en uting, jeg er aldri interessert uansett. Skjønner ikke hvorfor det da ikke skal være mulig å slette meg, da det er ubehagelig både for meg og selger, i tillegg til at de kaster bort tiden ved at de ringer meg som ikke er interessert. Synes gallupp på mail er mye bedre, er medlem i et panel selv, da kan jeg ta de undersøkelsene som er interessante hvis jeg har tid, har jeg ikke tid eller lyst slettes de bare. Istedenfor å få en eller annen idiot på tråden kl 8 om morgenen når jeg ikke skal opp før kl 14 fordi jeg nettopp kom hjem fra vakt...
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #42 Skrevet 23. november 2009 Jeg har ikke noe i mot spørreundersøkelser om seriøse ting; politikk osv. Men å ringe og spørre om hvilken sukkerdrikk jeg har drukket den siste uken blir for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #43 Skrevet 26. desember 2009 Selgeren kan nok ikke slette folk, men at ikke noen lengre opp i systemet ikka kan slette meg, det tror jeg overhodet ikke noe på. Har hatt denne diskusjonen et par ganger, tidlig en helgemorgen eller sent på kvelden. De sier det samme som deg, men selvfølgelig er det en IT ansvarlig som har mulighet for å gå inn på listen og fjerne navn. Synes disse undersøkelsene er en uting, jeg er aldri interessert uansett. Skjønner ikke hvorfor det da ikke skal være mulig å slette meg, da det er ubehagelig både for meg og selger, i tillegg til at de kaster bort tiden ved at de ringer meg som ikke er interessert. Synes gallupp på mail er mye bedre, er medlem i et panel selv, da kan jeg ta de undersøkelsene som er interessante hvis jeg har tid, har jeg ikke tid eller lyst slettes de bare. Istedenfor å få en eller annen idiot på tråden kl 8 om morgenen når jeg ikke skal opp før kl 14 fordi jeg nettopp kom hjem fra vakt... Nok en gang... Norstat driver ikke med telefonsalg. Du uttalte dem som "selger"
simple Skrevet 5. mai 2011 #44 Skrevet 5. mai 2011 Norstat driver ikke med reklame, grunnen til navnet er at det er satt sammen av norsk og statistik, som de het tidligere. Du kan IKKE reservere deg hos Brønnøysund, men du KAN melde fra til teleopperatøren din siden det er der de får numrene sine fra. Det vil likevel ikke bety at du ALDRI vil bli oppringt, siden det noen ganger f.eks. kan være banken din som vil ha en undersøkelse og Norstat da vil få numrene fra banken. Vil du ikke være med på en undersøkelse så si det. Da blir nummeret satt opp til at du ikke var interessert i å svare på undersøkelsen og vil ikke bli ringt opp igjen, sier du derimot at ja, vi kan ringe opp igjen så kommer vi til å gjøre det. Tar du ikke telefonen så vil vi fortstette å ringe siden det er en datamaskin som ringer ut automatisk og ikke de ansatte som sitter å taster nummeret. Og dere som tror at vi sitter der å ringer fordi vi synes det er så jævlig artig å snakke med alle de sure,frekke, uhøffelige folka så tar dere feil. Vi synes antageligvis at jobben vår er kjipere enn dere, men noe må vi gjøre for å tjene penger og. Og egentlig ynes jeg mange av dere burde være rett og slett flaue, for folkeskikk DET mangler mange! Men innimellom så møter vi på en hyggelig person eller to, som gjør at de 100 folka vi snakka med før på dagen og ba oss dra til helvete ikke blir så ille likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #45 Skrevet 5. mai 2011 Jeg lurer litt på hvordan du får disse undersøkelsene til å bli reklame...? Uansett, å ringe direktøren har fint lite for seg, det er ikke han som sitter og lager lister. Du kan fint reservere deg mot telefoner fra markedsundersøkelser, men du må gjøre det hos hver enkelt aktør. Altså si fra når de ringer deg, eller sende en mail. Den der funker ikke hos meg. Om noen er frekk og ber meg slette de fra listen sier jeg at det skal jeg gjøre. Så ber jeg daileren ringe de opp igjen om en uke Om de spør på en pen måte kan det hende jeg sender melding til sjefen om at de ønsker å bli sletter =)
Niennas Skrevet 5. mai 2011 #46 Skrevet 5. mai 2011 Jeg forstår at det er slitsomt når folk ringer til alle døgnets tider for å spørre om hvilken shampoo du bruker, og hvor ofte du kjøper den. Men jeg synes likevel at du kan være høflig, og si "Jeg er ikke interessert, ellers takk". Jeg skjemmes når jeg hører folk sier "NEI, JEG SKAL FOR FAEN IKKE HA NOE!", spesielt når personen i andre enden ikke er pushy eller noe, men bare spør om han kan stille deg noen spørsmål. 1
simple Skrevet 5. mai 2011 #47 Skrevet 5. mai 2011 Den der funker ikke hos meg. Om noen er frekk og ber meg slette de fra listen sier jeg at det skal jeg gjøre. Så ber jeg daileren ringe de opp igjen om en uke Om de spør på en pen måte kan det hende jeg sender melding til sjefen om at de ønsker å bli sletter =) Så flott Kollegene dine blir sikkert kjempeglad for det de og 1
simple Skrevet 5. mai 2011 #48 Skrevet 5. mai 2011 Jeg forstår at det er slitsomt når folk ringer til alle døgnets tider for å spørre om hvilken shampoo du bruker, og hvor ofte du kjøper den. Men jeg synes likevel at du kan være høflig, og si "Jeg er ikke interessert, ellers takk". Jeg skjemmes når jeg hører folk sier "NEI, JEG SKAL FOR FAEN IKKE HA NOE!", spesielt når personen i andre enden ikke er pushy eller noe, men bare spør om han kan stille deg noen spørsmål. Verre er det faktisk ikke Hvis alle kunne gjort sånn så hadde dagene til vi som jobber der blitt mye bedre
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #49 Skrevet 5. mai 2011 Jeg forstår at det er slitsomt når folk ringer til alle døgnets tider for å spørre om hvilken shampoo du bruker, og hvor ofte du kjøper den. Men jeg synes likevel at du kan være høflig, og si "Jeg er ikke interessert, ellers takk". Jeg skjemmes når jeg hører folk sier "NEI, JEG SKAL FOR FAEN IKKE HA NOE!", spesielt når personen i andre enden ikke er pushy eller noe, men bare spør om han kan stille deg noen spørsmål. Hadde alle som jobber der tatt ett høflig "Nei takk, jeg er ikke interessert" uten at det ble en hel liten diskusjon om hvorfor og om jeg ikke er interessert i å være med på bla bla bla.... så hadde det nok fungert. Jeg svarer stort sett alltid høflig, har fått flere telefoner tidligere, og har også jobbet i tilsvarende firma. Jeg har hørt alle de som faktisk ikke tar imot ett høflig nei, som bare MÅ gnu videre på for å prøve å presse til å delta, og det gjør nok at man gjentatte ganger har forsøkt å høflig avslå, uten å bli hørt, så blir man så drittlei at når den sjette personen ringer og kanskje starter høflig, så er man selv rett i "NEI, JEG SAKL FOR FAEN IKKE VÆRE MED!!!" Ikke fordi det er det første man gjør, en fordi man flere ganger allerede HAR forsøkt den hyggelige/høflige måten. og neida, ikke alle som jobber der er vanskelige, men det er ett knippe, og når det er de man møter gjentatte ganger, så blir man etterhvert hissig.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #50 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor skal det egentlig være så vanskelig å reservere seg mot sånt? De som ønsker å reservere seg vil jo som regel ikke svare på undersøkelsen uansett, så sånn sett kunne man ha spart mye tid på å la være å ringe dem.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #51 Skrevet 5. mai 2011 Gammel tråd dette, men Norstat er fortsatt like ille. Dessverre. Det kan gå uker og måneder mellom hver runde, men så ringer de plutselig daglig og opptil flere ganger om dagen ei hel uke, og nekter å ta et nei for et nei. Da blir det til slutt sånn at jeg hermer etter Lotto-reklamen: Skjønner ikke bæret, sier "snakk med min søster" og så legger jeg fra meg telefonen. Litt senere leker jeg min søster som heller ikke skjønner bæret, og sier "snakk med min tante". Og sånn går no dagan. Når de absolutt insisterer på å plage meg så skal jeg i det minste ha det litt moro på deres bekostning Jeg er ikke prinsipielt imot meningsmålinger, men ser overhodet ingen grunn til å bidra til opprettholdelse av uprofesjonelle aktører.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #52 Skrevet 6. mai 2011 Mange meningsmålinger går faktisk til samfunnsnytte og forskning. Tenk litt på det neste gang du slenger på røret. Er lov å gjøre litt nytte for seg iblant... 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #53 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har faktisk aldri blitt ringt opp av Norstat, eller noen andre liknende firma... men jeg er medlem i nettpanelet deres, er det kanskje sånn at de som er medlem der ikke blir ringt opp?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #54 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har faktisk aldri blitt ringt opp av Norstat, eller noen andre liknende firma... men jeg er medlem i nettpanelet deres, er det kanskje sånn at de som er medlem der ikke blir ringt opp? Sånn er det ikke, nei. Jeg er med i panelet, og blir ringt ned. Men jeg takker nei til alle undersøkelser de ikke betaler for.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #55 Skrevet 6. mai 2011 Jeg blir hele tiden ringt av 21319610. Utrolig irriterende, i dag har de ringt 3 ganger. De ringer til alle døgnets tider, spesiellt i helger. ARRRRRRGH
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #56 Skrevet 6. mai 2011 Mange meningsmålinger går faktisk til samfunnsnytte og forskning. Tenk litt på det neste gang du slenger på røret. Er lov å gjøre litt nytte for seg iblant... Jepp, men det kan vi fint overlate til firmaer som vet å oppføre seg.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #57 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har hørt om Norstat og Norfakta. Det er bedrifter som leier inn Norstat eller Norfakta-markedsanalyse nettopp for å høre en markedsanalyse om produkter. Det kan være en avis som vil vite hvordan de ligger ann. Hvor du handler mest når du bor i Stavanger. oSv Ikke reklame, med andre ord. Det er analyser som faktisk er viktig for en bedrift og for samfunnet, for at vi som kunder skal få ha noe å si. Om du er fornøyd eller ikke fornøyd med netcom. The list goes on. Vil du ikke være med på slikt i det hele tatt, sier du i fra også blir du fjernet fra lista. Men det er faktisk folk her ute som vil være med på enkelte undersøkelser, mens enkelte undersøkelser sier man nei til. Jeg sier JA til de som interesserer meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå