Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Telefonintervjuer:)
Skrevet

Jobber som telefonintervjuer i et hyggelig firma i Trondheim. Synes de fleste jeg ringer er søte jeg. Er faktisk mange hyggelige mennesker der ute.

De fååå gangene folk har blitt sure er når de ikke skjønner hva markedsundersøkelse går ut på og tror det er salg eller reklame. (Som ts).

Og hvem vet hva de vi ringer til akkurat har opplevd. Kan jo rett og slett nettopp fått en alvorlig nyhet eller være på ferie. Hvem ønsker å bli oppringt av markedsundersøkelser i en slik situasjon.

Av og til tror noen at det er salg de gangene jeg synes spørreskjemaet eller innledningen er lagt opp rart.

Evt "kan jeg få snakke med den i husstanden som har ansvar for kjøp av ...."

Da må det være lov å tolke dette feil. Da synes jeg det er de som har skrevet skjemaet som har gjort en feil. Er jo ikke glad i telefonselgere selv, mest pga for mye useriøse firmaer og lureri som ødelegger mitt syn på det.

Men poenget er at jeg synes hvertfall de fleste jeg ringer er kjempe positive. Noen synes det er spennende å være med på en undersøkelse, andre ikke.

Slik er det bare - det er jo frivillig.

Hilsen hyggelig telefonintervjuer :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Telefonintervjuer
Skrevet
Når man stiller en rekke spørsmål om enkeltprodukter er det vel stort sett snakk om oppdragsundersøkelser. Jeg synes grensen mellom undersøkelse og reklame er vanskelig å se når man overstrømmes av slike. Er oppdragsgivers hensikt først og fremst å undersøke eller først og fremst å skape oppmerksomhet rundt sitt produkt/område...

Nå lurer jeg på om det er snakk om produktsetterspørsel. Altså hvor stor etterspørsel det er av et område eller produkt i samfunnet. Kan feks være et boplass firma som lurer på om det er etterspørsel av dette, hvor mange som ville hatt behov for å bo slik eller slik. Lagre møbler slik eller slik.

Da er det markedsanalyse i etterspørselen for et slikt firma, ikke reklame.

Hilsen telefonintervjuer:)

• Liker 1
Gjest intervjuer
Skrevet

Jeg jobber selv i Norstat. Det er ikke drømmejobben, nei, men det hjelper på med litt penger ut over studielånet..

Syns det er ubehgaelig å ringe, nettopp fordi jeg vet hvor mange som syns det er fryktelig irriterende å bli oppringt. Men jeg er alltid høflig, og om de jeg ringer sier at de ikke er interessert, så beklager jeg forstyrrelsen, og markerer de som ikke interessert. Det er selvfølgelig helt greit, det er frivillig å delta.

Lønna er elendig, og man tjener mer etter hvor mange man får med seg, men likevel prøver i hvert fall jeg aldri å overtale noen. Skjønner så inderlig godt at det er irriterende!

Og som det er nevt tidligere, det er absolutt ikke reklame, det er rene markedsundersøkelser. Og det går heller ikke an å reservere seg. Dersom du blir oppringt kan du spørre om å få snakke med en sjef med en gang, og det får du. Han/hun kan også henvise deg videre opp i systemet hvis du har noe du vil si dem.

Det jeg ber om, som intervjuer, er å få et "Nei, takk, jeg er ikke interessert" i en hyggelig tone! Det hjelper så masse! Er slitsomt å få dritt hele dagen.. Jeg prøver bare å gjøre jobben min :)

Skrevet
Jeg prøver bare å gjøre jobben min :)

Problemet er gjerne at jobben din består i å ringe folk når de ikke øsnker å bli forstyrret. F.eks. middagstid og på kveldstid.

Jeg er møkklei alt som ringer, og skriver inn disse oppringingene som telefonselgere og avviser samtalen neste gang det nummeret ringer.

På telefonterror.no får man en fin oversikt over alle disse møkkafirmaene som aldri gir seg.

http://www.telefonterror.no/

Om dere er hyggelige eller ikke spiller ingen rolle for meg - jeg vil være i fred!!

At dere trenger penger er ikke mitt problem.

• Liker 1
Skrevet

Egentlig bare plagsomt hvis de tar lang tid. Husker jeg satt i en halv time engang, det synes jeg blir litt for mye.

Jeg sier ja til korte undersøkelser, hvis emnet er interessant for meg å være en del av. De lange sier jeg sjeldent ja til, men skulle det være noe viktig for meg sier jeg nok ja til det.

Synes faktisk at slikt er litt interessant. Da jeg hadde en bank som hadde skyhøye renter og som nektet å sette rentene litt lavere når alle andre banker gjorde dette. Da sa jeg absolutt ja til en undersøkelse som omhandlet dette.

Så alle er nok ikke helt imot dette altså. Jeg synes det kan være viktig.

Også føler jeg meg ekstra hørt :fnise:

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest Norstat verver
Skrevet
Problemet er gjerne at jobben din består i å ringe folk når de ikke øsnker å bli forstyrret. F.eks. middagstid og på kveldstid.

Jeg er møkklei alt som ringer, og skriver inn disse oppringingene som telefonselgere og avviser samtalen neste gang det nummeret ringer.

På telefonterror.no får man en fin oversikt over alle disse møkkafirmaene som aldri gir seg.

http://www.telefonterror.no/

Om dere er hyggelige eller ikke spiller ingen rolle for meg - jeg vil være i fred!!

At dere trenger penger er ikke mitt problem.

Nå synes jeg du er selvopptatt og egoistisk!

Jeg er helt uenig med deg og den siden din om at Norstat driver med telefonterror. Det finnes så veldig mye værre enn det. Herregud små drittunger som kødderinger er ti ganger værre liksom. DET er telefonterror!

Hilsen verver på Norstat :)

• Liker 1
Skrevet

Disse gribbene er komplett useriøse og ringer igjen og igjen. Det er på tide å innføre reserveringsmulighet mot markedsundersøkelser.

Skrevet

Kan jeg få spørre om hva slags arbeidsider dere har? Jeg har faktisk blitt oppringt så sent som 21:15 en gang, og en annen gang på en søndag. Dere kan da strengt tatt holde dere til vanlig arbeidsid, eller?

Skrevet
Nå synes jeg du er selvopptatt og egoistisk!

Jeg er helt uenig med deg og den siden din om at Norstat driver med telefonterror. Det finnes så veldig mye værre enn det. Herregud små drittunger som kødderinger er ti ganger værre liksom. DET er telefonterror!

Hilsen verver på Norstat :)

Hvor gammel er du egentlig? At det finnes noe som er værre, er ikke et argument for å fortsette med noe som helst. At det finnes drittunger som kødderinger, gjør det faktisk ikke mindre irriterende å bli ringt opp midt i middagen tre ganger på rad. Det har ingen ting med hverandre å gjøre, og må forstås hver for seg. Hva om vi hadde begynt å tenke sånn på alt? Lavere straffer for de som raner folk på gata, for det er jo mye værre at noen voldtar! Gratis SUV til alle, eksosen er ikke så farlig - for det er jo fabrikker som slipper ut så mye mer! Poenget er at begge er ille. Punktum.

Når det er sagt, så mener heller ikke jeg at undersøkelser normalt er telefonterror. Jeg er kanksje heldig som kun blir oppringt en sjelden gang, og da har det vært på normale tider på døgnet. Jeg vet at andre har opplevd å bli oppringt igjen og igjen og igjen til tross for at de sier nei. Det er ikke greit.

• Liker 1
Skrevet
Disse driver og ringer med på upassende tidspunktet for å drive det de kaller markedsundersøkelser men som i virkeligheten er ren reklame.

Jeg er lei av at de vekker meg når jeg sover. Jeg ønsker å diskutere dette med direktøren i firmaet på et tidspunkt på døgnet som passer meg.

Noen som kjenner navn og privat telefonnummer på vedkommende ?

Registrer deg og alle i huset til Brønnøysund.

Ta så kontakt med forbrukerrådet, de kan gi dagsbøter i mot telefonsalg.

Skrevet
Registrer deg og alle i huset til Brønnøysund.

Ta så kontakt med forbrukerrådet, de kan gi dagsbøter i mot telefonsalg.

Norstat er ikke telefonsalg, men markedsundersøkelser. Det går det ikke an å registrere seg mot i Brønnøysundregisteret.

Gjest Gjest_Jellyfish_*
Skrevet

De fleste selskaper som driver markedsundersøkelser eller telefonsalg bruker en server som ringer opp nummer, intervjuerne sitter ikke og trykker disse selv fra ei liste der du kan strykes. Hvis du ikke svarer vil nummeret ditt antakelig bli oppringt flere ganger helt til de har fått nok svar, fordi det i serveren registeres som om ingen har sagt ja/nei til å delta på dette nummeret. Hvis du derimot svarer, og sier på en høflig måte at "Nei, jeg er ikke interessert", så vil intervjueren krysse av for at du ikke ønsker å delta i undersøkelsen. Da lukes nummeret ditt ut fra ringelista på denne konkrete undersøkelsen, men kan selvfølgelig dukke opp igjen ved en annen undersøkelse senere.

Måten nummerne trekkes ut på varierer utifra hvilken undersøkelse som pågår. I de fleste tilfeller får selskapene datafiler fra teleoperatørene, og av og til får de kundelister fra sine kunder (hvis du f.eks. er kunde i DnB kan du havne på lista selv om du har hemmelig nummer, fordi du har oppgitt det til DnB). Intervjuer/selger har ingen mulighet til å gå inn og slette deg fra lista for bestandig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ved et par anledninger blitt oppringt, noen ganger har jeg savrt på spørsmålene de har, andre ganger har jeg sagt at jeg ikke har tid til dette - verre enn det er det ikke! Sier du at du ikke har tid, er samtalen ferdig!

Skrevet

Jeg skulle gjerne fått penger for å vært med på slikt siden alt koster penger.

Men det er helt greit med markedundersøkelser, er jo bare å si nei om man ikke er interessert.

Skrevet (endret)

Jeg er reservert mot telefonsalg, og får aldri slike henvendelser.

Men markedsundersøkelsene kommer likevel. De skal ha tilfeldige utvalg av HELE befolkningen for å få solgt resultatene sine - og det kan de ikke hevde å ha dersom en del av befolkningen er reservert.

Det som skiller dem, er at det aldri koster penger å snakke med dem og at de ikke er ute etter å påvirke. Spør de om produkter, er det fordi et eller annet selskap er ute etter å gjøre produktforbedringer og tilpasninger, eller skal kjøre i gang en markedsføringskampanje e.l. Og navnet ditt kobles ikke med svarene du gir, oppdragsgiver skal ikke få vite at det er akkurat du som har svart.

selv syns jeg ofte disse undersøkelsene kommer i klynger. Det kan være stille månedsvis, for så å ringe annenhver dag. Da kan det bli litt voldsomt. Ringer de i middagen, bruker jeg lite tid på dem - "det passer ikke nå" og legger på. Ellers prøver jeg å svare når jeg har tid og jeg ikke er opptatt. Ikke av hensyn til intervjueren, men fordi jeg liker å tenke at jeg påvirker. Jeg er medlem av flere internettpaneler også - der får man "betalt" i form av poeng man kan handle for. Jeg er også bruker av markedsundersøkelser i jobben, og uten svarene man får derfra hadde vi famlet fælt i mange sammenhenger tror jeg.

Men ringetiden til selskapene kunne godt vært begrenset til 08-20.....

Endret av Sissan
  • Liker 1
Gjest Telefonintervjuer
Skrevet
Kan jeg få spørre om hva slags arbeidsider dere har? Jeg har faktisk blitt oppringt så sent som 21:15 en gang, og en annen gang på en søndag. Dere kan da strengt tatt holde dere til vanlig arbeidsid, eller?

Arbeidstiden er 16-21:30 eller 16:30-21:30 på hverdager og 12-18 eller 13-18 lørdag og søndag. Det er selvfølgelig ikke vi som sitter og ringer som har bestemt at det er denne tiden vi skal arbeide på. På dagtid ringes det til bedrifter, på ettermiddag/kveld ringes det til privatpersoner.

Jeg lurer ofte på om de/dere som svarer at dere ikke er interessert i å svare på sånt, prinsipielt er mot meningsmålinger? Eller noen gang tenker på hvor disse meningsmålingene kommer fra?

• Liker 1
Skrevet

Har selv jobbet i norstat. Fy fader for en fæl jobb :P aldri mer.. :P

sluttet først og fremst fordi jeg synes det er latterlig at vi faktisk skulle ringe folk halv 10 på kvelden, og i helgene. Jeg var helt enig i de som reagerte på det, og da orket jeg ikke sitte i en jobb jeg syntes var så totalt ubrukelig. Dessuten er lønna dritt.

Heldigvis så har ikke tidligere ansatte lov til å ringes opp :D

Skrevet
Heldigvis så har ikke tidligere ansatte lov til å ringes opp :D

Ahh, så løsningen er å ta seg en jobb der og slutte på dagen ;)

Skrevet

Jeg har selv jobbet på Norstat, og det var en helt forferdelig jobb - jeg hadde alvorlige problemer med å gå på jobb mot slutten fordi jeg hatet det så mye.

Når det er sagt så har jeg ikke endret mobilnummer siden jeg jobbet der, men jeg har fremdeles blitt oppringt derfra et par ganger..

Skrevet
Jeg lurer ofte på om de/dere som svarer at dere ikke er interessert i å svare på sånt, prinsipielt er mot meningsmålinger? Eller noen gang tenker på hvor disse meningsmålingene kommer fra?

Jeg er prinsipielt for meningsmålinger, men mot å bli forstyrret i hjemmet mitt sent på kvelden. Jeg svarer nei når det ikke passer, og svarer ja når jeg har tid og rom til å bruke tiden. Før svarte jeg på alt, det virket nesten som om det ryktes i bransjen, en periode hadde jeg flere telefoner i uka...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...