Gå til innhold

Til alle som hyler opp om "sparebluss"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hallo i luken! Kroppen går IKKE på sparebluss etter 2 uker på 1200 kalorier. Kroppen setter ned forbrenningen etter lengre tid med lavt kaloriinntak. Og selv da vil den slippe etter en stund. Hvorfor tror dere anorektikere er så tynne? Det burde vel ikke gå an det da, siden forbrenningen stopper opp med så lavt kaloriinntak som de fleste har? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å få til en saklig diskusjon om dette, med folk som vet hva de snakker om og gjerne henviser til kilder og slikt? Jeg har fått med meg at det er masse diskusjon rundt dette, men aner ikke hva de fleste ernæringsekspertene antar nå for tiden? :klø:

PS: jeg tror ikke det er noe godt eksempel å bruke anorektikere som et eksempel. Kroppen deres har nok også gått inn i sparebluss, men det betyr ikke at den IKKE bruker kalorier. Mangel anorektikere spiser også langt mindre enn 1200 kalorier om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, mange anorektikere spiser langt mindre enn dette. Og jeg kjenner selv flere. Men uansett da, folk kommer jo med uttalelser om at "du må ikke spise under 1000 kcal, forbrenningen settes ned." Joda, den gjør det. Men du går ned likevel. Jeg kjenner mange levende eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne. Orker ikke finne frem kilder her og nå, kan evt komme tilbake til det senere. Uttaler meg utfra min bakgrunn som legestudent og trenings/kostholdsveileder ved treningssenter, samt egen erfaring med anoreksi i ungdommen.

Hva er "sparebluss"? Det er vanskelig å uttale seg om hvorvidt kroppen går på sparebluss eller ikke, om en ikke har en klar definisjon av hva en legger i det. Slik jeg tolker deg, forstår du begrepet som at kroppen begynner å tviholde på kcaloriene om en spiser for lite - og at dette ikke stemmer?

Kaloribegrepet er bare et verktøy vi bruker for å forstå energiomsetningen i kroppen bedre. På molekylnivå dreier det seg egentlig om et molekyl som heter ATP. ATP er et molekyl med energirike bindinger og kan omsettes til et annet molekyl og dermed frigjøre energi. Denne energien brukes til å utføre ulike prosesser i kroppen, som transport av molekyler, spalting av stoffer, kontraksjon av aktin/myosin (som fører til muskelkontraksjon/bevegelse) osv. Uten ATP vil alle disse prosessene i kroppen stoppe opp.

Vi produserer ATP ved å innta næring. For å få alle prosessene i kroppen til å gå rundt trenger vi energi (ATP), men også ko-faktorer som f.eks vitaminer. Mangler en kofaktorene vil også prosessene stoppe opp - selv om en får i seg nok energi. Derfor er det også viktig at en spiser "sunt" og variert - at en får i seg nødvendige vitaminer og antioksidanter.

Om kroppen får for lite tilgang på energi vil den ikke kunne gjennomføre alle prosessene den vanligvis gjør på cellenivå. Dette er en nøye prioritering fra kroppen sin side, og de viktigste prosessene vil prioriteres. Dette vil medføre at kroppen bruker MINDRE energi - altså forbruker FÆRRE kcalorier, enn den ville gjort om du tilførte kroppen tilstrekkelig næring.

Kroppen har i hovedsak to kilder til energi; direkte fra maten du spiser og indirekte via fett/muskellagrene dine. Skal en ned i vekt ønsker en jo ofte å tære på fettlageret -og en må derfor innta færre kcal enn hva en bruker hver dag. Likevel ønsker en ikke at kroppen skal ha for lite energi og dermed må stanse celleprosesser og bruke mindre energi. Er vel gjerne dette folk refererer til som sparebluss. Om en går på "sparebluss" vil en fremdeles forbrenne kcalorier, men en vil forbrenne MINDRE enn om man spiste litt mer - i tillegg til at man stanser celleprosesser og dermed vil føle seg slappere og mer energitom.

Hvor denne grensen går varierer fra person til person og er avhengig av basalforbrenningen din og aktivitetsnivået. En generell regel er at en ikke bør ligge særlig mye under 500 kcal under dagsbehovet. Å si om 1200kcal er for lite blir derfor veldig vanskelig om en ikke har flere opplysninger foran seg. En som trener for 400 kcal daglig, har basalforbrenning på 2000 og spiser 1200 kcal vil jo ligge 1200 kcal under dagsbehovet. Det er trolig for lite til å opprettholde alle prosessene. Det er ikke dermed sagt at ikke vedkommende vil gå ned i vekt, det vil vedkommende absolutt. Men ikke på en sunn måte!

Håper dette gjorde det litt mer forståelig for deg. Det er jo et poeng at kroppen skal være like sunn og du i like god form gjennom vektnedgangen også. Derfor gjelder det å holde seg over "sparebluss-grensen"...

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så bra og utfyllende svar! Det var noe av dette jeg ville fram til. Jeg forstår at kroppen forbenner færre kalorier når den får for lite energi, men det enkelte ser ut til å tro er at forbrenningen stopper helt og at man ikke vil klare å gå ned i vekt. Og det er feil.

For all del, det beste er å spise sunt, variert og ligge rundt 500 kcal i minus. Men det er ikke eneste måte. Og det er feil å hyle opp om "sparebluss" som en grunn til at man ikke går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Poenget med å gå ned for de fleste er vel å gå ned fettvekt og ikke muskelmasse. Men det tærer ekstra på muskelmassen om en spiser veldig lite og dette igjen fører til enda lavere forbrenning.

Kan ikke skjønne hvorfor noen vil pine kroppen ned i vekt på denne måten for noen usle kilo. Mange er så veldig opphengt i tallet på vekta i steden for å tenke på hvordan kroppen ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra svar, Pityriasis! Da har jeg lært noe i dag og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Poenget med å gå ned for de fleste er vel å gå ned fettvekt og ikke muskelmasse. Men det tærer ekstra på muskelmassen om en spiser veldig lite og dette igjen fører til enda lavere forbrenning.

Kan ikke skjønne hvorfor noen vil pine kroppen ned i vekt på denne måten for noen usle kilo. Mange er så veldig opphengt i tallet på vekta i steden for å tenke på hvordan kroppen ser ut.

Dette er jo helt på siden av hva tråden handler om. Det er ikke snakk om oppfordring til sulting - not at all. Det er en faktabemerkning. At kroppen ikke slutter å forbrenne når man spiser for lite, den forbrenner bare mindre. That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er jo helt på siden av hva tråden handler om. Det er ikke snakk om oppfordring til sulting - not at all. Det er en faktabemerkning. At kroppen ikke slutter å forbrenne når man spiser for lite, den forbrenner bare mindre. That's it.

Selvfølgelig stopper ikke forbrenningen helt opp. Men det finnes da nok av de som sulter seg og går ned i vekt og er såre fornøyd så lenge vekta viser kg i minus, men som ikke tenker på at de mister en del muskler samtidig.

Det må da være greit å oppfordre folk til å spise det kroppen trenger slik at de får en sunn vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest normal norsk gutt
Hallo i luken! Kroppen går IKKE på sparebluss etter 2 uker på 1200 kalorier. Kroppen setter ned forbrenningen etter lengre tid med lavt kaloriinntak. Og selv da vil den slippe etter en stund. Hvorfor tror dere anorektikere er så tynne? Det burde vel ikke gå an det da, siden forbrenningen stopper opp med så lavt kaloriinntak som de fleste har? ...

Anorektikere er tynne, men har ikke nødvendigvis veldig lav fettprosent. Musklene forbrennes før fettet. Jeg tror det er mer fornuftig å redusere kaloriinntaket gradvis, spise fornuftig og trene. Hvis du sjokker kroppen med et så lavt kaloriinntak så vil kroppen få panikk og tviholde på fettlagrene den har. Ikke dermed sagt at du ikke forbrenner, men det vil gå mye saktere. Gir du ikke kroppen næring så vil den jo naturligvis avmagres og visne med tiden.

Husk, musklene forsvinner før fettet. Ikke spesielt heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...