Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurer på om det er noen som har hatt mye bivirkninger i starten med Ritalin som har opplevd at disse har forsvunnet etter hvert?

Jeg er vel på 3. uka med Ritalin nå, og jeg holder på å bli sprø. Jeg føler meg konstant redd, stressa, skjelven og irritabel. Har rett og slett en vond følelse inni meg. Psykiater sier at kroppen må venne seg til stoffet, og at dette vil minske etter hvert. Men gjør det virkelig det?? For jeg orker snart ikke mer!! :( I tillegg så får jeg jo aldri trappet opp dosen. Jeg har gått på 10 mg i mange dager nå, fordi jeg opplever jo sterke bivirkninger og da har man ikke akkurat lyst til å øke dosen. Psyk. sier at når jeg tåler 10 mg, kan jeg øke til 15 mg. Men jeg tåler jo ikke 10 mg!! Økte allikevel til 15 mg i dag fordi jeg har tatt 10 i mange dager, og det er et h....

Nei, jeg vet seriøst ikke om jeg orker detta. Og ja, jeg føler meg mer konsentrert når jeg skal gjøre en jobb og trenger konsentrasjon, men jeg føler ikke at symptomene mine ellers er borte. Så lenge jeg ikke gjør noe som kreves tankevirksomhet så er tankekjøret der like fullt... URK

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er dosen din for høy. Anbefaller deg på det sterkeste å sette dosen ned igjen til 10. Jeg har selv fått feil Dose av Ritalin før, endte med at jeg sluttet på det og begynte på straterra i steden. ( som ikke inneholder amfetamin ) Jeg følte meg mye bedre på de. enseste som var, var at jeg måtte huske og ta de ellers kom bivirkningene kjapt tilbake ( bivirkningen var kvalme hos meg ) Jeg har både gått på Ritalin og Conserta å syntes ikke det er noe bra medisiner. Man skal jo bare få ting mer under kontroll, ikke personelighets forandring. Å det har jeg selv erfart og hørt av andre at man får. Ville prøvd en annen medisin om jeg var deg eller senke dosen. Leger går ut i fra vekt når de gir doser. Men folk reagerer mer på medisin enn andre. Er ikke noe news at leger gir OFTE feil dose når det komemr til Adhd medisiner. Hold deg til 10 du å øke når du reagerer veldig er bare tullete.

Skrevet

Men jeg "tåler ikke" 10 mg heller. Jeg har det ikke noe bra nå i det hele tatt. Jeg er helt ute av stand til å være entusiastisk og ordentlig glad jo!! Jeg får jo ikke snakka med psyk før på mandag, men har absolutt ikke lyst til å ta noe mer ritalin... Ødelegge hele helga:(

Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det. Jeg hadde det også slik på Ritalin. Ville bare kutta det ut og snakket med legen din på mandag. Det gjorde jeg. Så fikk jeg en annen medisin uten sentral stimulerende. Å det funket mye bedre for meg ( Jeg sliter veldig med konsentrasjon ) Jeg fikk straterra. Det er vell egentlig den eneste medisinen uten sentralstimulerende for adhd. De to andre er det stoffet amfetamin i. Straterra er en ganske ny Adhd medisin. snakk med legen din om et annet alternativ. Du har så langt klart deg uten ritalin. Da gjør du også det i helgen. Bedre det enn å gå rundt å ha det jævlig!

Gjest MåneSkygge
Skrevet

http://www.abcnyheter.no/node/88058

Du er ikke alene om de bivirkningene i alle fall. Om det ikke blir bedre snart ville jeg bedt om å starte på Dexamin eller Dexedrine. Har hørt mange opplever disse som en mye bedre medisin og uten slike bivirkninger.

Gjest Gjest
Skrevet

1) Hvordan kom du opp i 10mg dose? Begynte du rett på eller trappet du opp over 2-3 uker?

2) Hvordan tar du medisinene? Med mat? Drikke? Hyppighet?

Mitt råd må være at du tar en medisinfri dag og starter på nytt med opptrappingen. Hold deg til 5 mg til du føler deg komfortabel med det (ingen bivirkninger). Om det så tar 1 eller 4 uker. Da kan du forsiktig prøve 10mg. Når du ikke har noen bivirkninger på det kan du bruke 10mg en stund før du kan prøve 15 mg.

Det høres definitivt ut som om at du har enten for høy eller for lav dose! Det kan være verdt å prøve 15mg en gang for å se om du blir værre eller bedre av det. Men ikke alle trenger 20mg. Noen klarer seg fint på 5-10 mg. :)

Skrevet (endret)

Men jeg har ingen virkning av 5 eller 10 mg! Jeg begynte med 5 mg 1 gang om dagen. tok det i 3 dager, gikk så opp til 5 mg 2 ganger daglig, og deretter 10 mg 1 gang + 5 mg 2 ganger. Jeg har ikke tatt medisiner siden i går på ettermiddagen, og jeg føler meg mye bedre i dag. Jeg synes de bivirkningene var såpass ekle at jeg vet ikke om jeg har lyst til å prøve igjen. Følte meg helt jævlig jo:( Tok de enten med et glass vann, eller sammen med mat (og vann).

Prøvde 15 mg i går, og det var ikke noe særlig:(

Endret av Rafi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...