Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Pote
Skrevet

Jeg har vært tilkallingsvikar i offentlig sektor lenge og har vært hos 4-5 forskjellige arbeidsgivere. Dette har jeg vært fornøyd med, inntil den siste arbeidsgiveren jeg var hos. Der opplevde jeg noe ubehagelig knyttet til ledelsens oppførsel kombinert med negativitet fra andre ansatte. (Jeg er en pliktoppfyllende arbeidstaker som alltid gjør mitt beste og litt til, så jeg har aldri opplevd noe lignende før). Det var snakk om uprofesjonell håndtering fra ledelsens side, og unnvikenhet der jeg fikk tilsnakk pga noe en i ledelsen hadde bedt meg om å gjøre. Litt kronglete fortalt, men jeg fikk skylda for å ha gjort noe galt, til tross for at en i ledelsen ba meg gjøre nettopp dette. Lederen innrømte aldri at han hadde bedt meg gjøre dette, selv om de andre i ledelsen klaget høylydt på meg i hans nærvær. Jeg sa ifra om dette til en av de andre i ledelsen, men ble ikke trodd.

Nå har jeg avgjort at jeg ikke vil være tilkallingsvikar på dette stedet lenger, det føles rett og slett ikke godt å være der. Jeg har "vridd" meg unna vikaroppdrag i det siste (etter den ubehagelige hendelsen) ved å si at jeg hadde andre oppdrag. Jeg klarte bare ikke tanken på å gå tilbake til den plassen. Nå må jeg si ifra at jeg ikke vil være vikar hos dem lenger, og jeg lurer på hva jeg skal si. Skal jeg være ærlig og fortelle hvorfor jeg ikke vil jobbe hos dem lenger? Eller skal jeg bare si at jeg har gått videre til noe annet med mer stabil inntekt (det er forsåvidt sant, men jeg kan fortsatt ta enkelte vikaroppdrag)?

På ene siden har jeg veldig lyst å si ifra, sånn at de kanskje ikke behandler neste vikar like elendig som de har behandlet meg. På den andre siden er jeg redd min kritikk mot dem vil kunne oppfattes som smålig eller som ansvarsfraskrivelse eller som at jeg er en vanskelig person. Og i neste omgang er jeg redd dette ryktet kan spre seg til andre steder der jeg kan tenke meg å være vikar og skape problemer for meg senere.

Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo kanskje forklare det sånn at du ikke trives på arbeidsplassen, eller noe i den retningen. Men du kan kanskje hjelpe de å bli bedre om du sier til de hvorfor og sånn, du hadde jo vært på flere steder der alt hadde gått bra, så du får sikkert positive tilbakemeldinger derifra..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sagt fra til vikarbyrået som sender folk dit,,, men det er nå meg da.

Har vært på en arbeidsplass som høres helt lik til den du beskriver.

Ikke mye hyggelig. Er svært glad jeg ikke jobber der lengre.

Jeg var fast annsatt og sa fra til ledelsen. Men ble ikke hørt så jeg sluttet.

Folk var for feige til å si fra, tross i at svært mange klaget og sluttet nettopp på grunn av disse problemen.

Er nok mange "tøff nok" til å si fra, bør det kunne bidra til at noe blir gjort.

Er ikke mye korselig å jobbe på et sted der over 90% er missnøyd uten at noen tørr å si.

Synes og det var både fært og flaut da vi hadde vikarer inne som opplevde det samme. Flinke vikarer (og arbeidfolk som var fast ansatt) som fikk så neggativt inntrykk av arbeids stedet. Mange fikk virkelig dårlig selvbilde av det.

Håper bare de som er igjen der kan få det bedre på sikt.

Skrevet
Jeg ville sagt fra til vikarbyrået som sender folk dit,,, men det er nå meg da.

Har vært på en arbeidsplass som høres helt lik til den du beskriver.

Ikke mye hyggelig. Er svært glad jeg ikke jobber der lengre.

Jeg var fast annsatt og sa fra til ledelsen. Men ble ikke hørt så jeg sluttet.

Folk var for feige til å si fra, tross i at svært mange klaget og sluttet nettopp på grunn av disse problemen.

Er nok mange "tøff nok" til å si fra, bør det kunne bidra til at noe blir gjort.

Er ikke mye korselig å jobbe på et sted der over 90% er missnøyd uten at noen tørr å si.

Synes og det var både fært og flaut da vi hadde vikarer inne som opplevde det samme. Flinke vikarer (og arbeidfolk som var fast ansatt) som fikk så neggativt inntrykk av arbeids stedet. Mange fikk virkelig dårlig selvbilde av det.

Håper bare de som er igjen der kan få det bedre på sikt.

Jeg har jobbet der uten vikarbyrå, så sånn sett er det ingen å si ifra til utenom ledelsen selv på det aktuelle stedet. Og jeg er usikker på om det vil ha noen effekt, da de antakelig vil gå rett i forsvar og avfeie mine påstander. :tristbla:

Når jeg tenker etter så har jeg vært vikar på langt flere enn de 4-5 jeg nevner i startinnlegget. Jeg glemte bort de plassene jeg var vikar før jeg tok utdannelse. Og INGEN steder har jeg opplevd sånne ting som der jeg var nå sist. Var der i noen måneder, og er skremt over hvordan ledelsen kan ta seg til rette overfor en vikar. Man har jo ikke særlig til rettigheter i min situasjon, og det blir vanligvis ord mot ord.

Lurer på om det kanskje er like greit å ikke si ifra. Men samtidig brenner jeg etter å si klart ifra hvorfor de har mistet en godt utdannet vikar.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har jobbet der uten vikarbyrå, så sånn sett er det ingen å si ifra til utenom ledelsen selv på det aktuelle stedet. Og jeg er usikker på om det vil ha noen effekt, da de antakelig vil gå rett i forsvar og avfeie mine påstander. :tristbla:

Når jeg tenker etter så har jeg vært vikar på langt flere enn de 4-5 jeg nevner i startinnlegget. Jeg glemte bort de plassene jeg var vikar før jeg tok utdannelse. Og INGEN steder har jeg opplevd sånne ting som der jeg var nå sist. Var der i noen måneder, og er skremt over hvordan ledelsen kan ta seg til rette overfor en vikar. Man har jo ikke særlig til rettigheter i min situasjon, og det blir vanligvis ord mot ord.

Lurer på om det kanskje er like greit å ikke si ifra. Men samtidig brenner jeg etter å si klart ifra hvorfor de har mistet en godt utdannet vikar.

(Gjest du svarte på )

Jeg valgte å si fra.. men det hjalp ingenting. Hverken for min egen del eller for for de som "er igjen".

Er ikke ledelsen interessert i å se problemet (slik som i mitt tilfelle) går de rett i forsvar. (selv om en del av det var veldig på kanten forklaringer fra ledelse. Tviler sterkt på at han hvirkelig mente det han sa.. hørtes helt,, merkelig ut)

Jeg prøvde i 5 år. Har aldri hatt noe i nærheten av lignende problemer tidligere (eller senere).

Blir jeg spurt av personer eller venner som ønsker å søke der og lurer på hvorden det er der. Så er jeg ærlig å si fra hva jeg erfarte der. Så kan de selv bestemme. (til nå er det bare en som har forsøkt, men sluttet før prøvetiden var over. På kjøpet fikk hun meget dårlig selvtillitt tross i at hun er veldig dyktig i jobben)

Slike "bedrifter" har på en måte et "virus" som på sikt "spiser opp seg selv innvendig og ut".

(Har hørt det er fryktelig mye oppsigelser der nå i gjeldskrisetidene. Men desværre er det de gode\flinke folkene som må gå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...