Gå til innhold

"småmat" tips for melke og glutenfri diett


Gjest rae

Anbefalte innlegg

er på gluten og melkefri diett.

dvs: ingen melkeprodukter overhodet.

går greit i hverdagen når jeg kan forberede selv, men sliter veldig med å finne ting å ha med i vesken når jeg skal ut på kvelden....

det finnes ingenting jeg kan spise av det alle andre spiser når de er ute på byen....skal ikke ha veldig fettrike ting heller, så da utgår type friterte poteter osv. kunne også hatt en ensom liten pølse, men de inneholder som regel alltid melk....

har hatt med meg brød hjemmefra, men det kan bli veldig ensformig om man er ute i flere timer av gangen....

har avogtil med nøtter og banan, men er det noen gode forslag utover dette?

bør jo være mat som kan obbevares enkelt, spises uten tilberedelse på stedet og som tåler romtempratur lenge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mea Culpa

Du kan jo rett og slett lage deg en matpakke, eller bake ett eller annet glutenfritt som du kan ta med deg. Glutenfrie havrevafler er enkelt og godt. :) Bare bytt ut melken med rismelk eller noe.

Maa du egentlig spise saa mye da? Kan du ikke spise et skikkelig maaltid naar du kommer hjem?

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
er på gluten og melkefri diett.

dvs: ingen melkeprodukter overhodet.

går greit i hverdagen når jeg kan forberede selv, men sliter veldig med å finne ting å ha med i vesken når jeg skal ut på kvelden....

det finnes ingenting jeg kan spise av det alle andre spiser når de er ute på byen....skal ikke ha veldig fettrike ting heller, så da utgår type friterte poteter osv. kunne også hatt en ensom liten pølse, men de inneholder som regel alltid melk....

har hatt med meg brød hjemmefra, men det kan bli veldig ensformig om man er ute i flere timer av gangen....

har avogtil med nøtter og banan, men er det noen gode forslag utover dette?

bør jo være mat som kan obbevares enkelt, spises uten tilberedelse på stedet og som tåler romtempratur lenge......

Kyllingsalat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hath

klarer ikke spise så fryktelig mye av gangen, blir gjerne svimmel og kvalm når det går over 4-5 timer uten mat.

det blir fort 9 timer ute hvis det er en fullaften:=)

har prøvd å ha med et par brødskiver, men det hjelper jo ikke hvis man gjerne i helgene er ute fra tidlig om kvelden til langt på natten....

tenkte rett og slett på mat kan kan ha med seg når man skal ut på byen om kvelden - kyllingsalat er kanskje litt vanskelig å slenge oppi veska:=)

selv tenkte jeg på pizzamuffins - har nettopp laget egg/potet/pølse oppi muffinsform, og kanskje eller eksperimentere med alt som får plass oppi muffinsform/brødform og som samtidig er nokså kompakt.

blir interessant å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa du egentlig spise saa mye da? Kan du ikke spise et skikkelig maaltid naar du kommer hjem?

Man må nødvendigvis ikke spise så mye, men det er faktisk vanskelig å finne på noe å spise når det meste av enkle ting inneholder gluten (og melk).

Jeg sliter med å finne på ting å spise hjemme til og med!

Eks. Når andre skal varme seg en kjapp pizza eller noe, så er det ikke kjapt å måtte lage den fra bunnen av. Når man er ute på byen og blir litt sulten, kan man ikke stikke innom et eller annet sted å bare kjøpe noe! I så fall blir det en frukt, nøtter eller noe sjokolade, for det er ingen som selger glutenfri fastfood! (bortsett fra mc donalds, burgerking, peppes, dolly men de er ikke alltid tilgjengelig)

Man kan heller ikke stikke innom på butikken å kjøpe seg et rundstykke eller bolle hvis man trenger noe mat i magen.

Til TS:

Jeg har med noen knekkebrød i vesken hvis det skulle være helt krise.

Pizzamuffins var en skikkelig god ide! :sikle:

Man kan også lage små paier å ha med! Ta et brett med store muffinsformer i silikon og lag de oppi! Jeg liker denne paibunnen (kan du spise laktoseredusert/laktosefritt margarin?) fyllet har jeg ikke prøvd. Jeg lager fyllet av det som er tilgjengelig i kjøleskapet. Kjempeenkelt og kjempegodt! Kan spises både varm og kald.

Ellers så kan du jo lage deg Pitapizza :)

Edit:Oppskrift på pitabrød

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Vi spiser også glutenfritt(naturlig) og melkefritt. Det er ikke alltid like enkelt å finne noe å spise ute, nei. Salat kan man jo kjøpe, men det er ikke lett å finne en salat man kan ha. Forbaska ost og brødterninger :kjefte: Skal jeg være ærlig, ville jeg ikke stolt på at salaten var ren for gluten og melk om det ikke var ost eller terninger i den heller. Fort gjort å miste noe nedi den eller bruke samme skjærefjøl, innbiller jeg meg.

Hvorfor kan du ikke ha en salat med deg og spise den mens de andre spiser pølse? Det går jo an å sette seg ned, på en kant om nødvendig, og innta maten?

Nøtter i alle former og fasonger er somregel det som ender i _min_ veske. Hvis vi ikke er på tur med mer bagasje og kan putte i bananer, hjemmelaget mat eller småtterier av ditten og datten.

Nå selges det mye smoothies. Noen av dem får man da uten melk? Ikke kjempemettende, men sammen med en håndfull nøtter f.eks?

Et hardkokt egg tar ikke stor plass i vesken og metter mye.

Selv er jeg mest arg på alle kaffemaskinene hvor de pøser ut kaffe med og uten melk av samme tuten. De har hjulpet meg å redusere kaffedrikkingen min, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å sjekke på resturanter som naturlig ikke bruker så mye meieri og gluten i matlagingen sin. feks. kinaresturanter, (husk å sjekke om soyasausen deres inneholder gluten. Hvis den gjør det, bestill uten, det er like godt!)

Thaimat inneholder somregel ikke meieriprodukter, og ev gluten i den maten er fra soyasaus. Men det er bare å bestille uten, eller ha med din egen glutenfrie soyasaus.

Ellers har jeg en sånn bendit boks jeg pleier å ha i veska med fruktsalat i.

Du kan jo lage pizzabaguett uten ost. (skjær en baguette på langs og ha fyll på) dette metter en god del.

Ellers er epler fin å ha i veska. metter en god del og tåler å ligge i veska.

Når flere er ute pleier jeg og foreslå hvor vi skal gå å spise, så jeg kommer på en plass jeg vet de hart noe jeg kan spie. Og det respekterer selfølgelig de jeg er sammen med!

Håpernoen tips var nyttige iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hjemmelagd salat - f eks med quinoa, linser, ris e.l, hjemmelagde kikertburgere/falafel (kan kjøpes ute også, men da ville jeg hørt om det var hvetemel i. Typisk at det slenges mel i omtrent alt for å drøye og binde - uansett mat som er god kald og som jeg ser for meg tåler oppbevaring litt bedre enn burgere av kjøtt)... Mange vegetarreatauranter har nok også mat uten hvete og melk, men de er jo sjelden åpne på nattestid.

Hvordan er det egentlig med pommes frites - er det krydderet det er hvetemel i? I så fall går det an å høre om du kan få en porsjon som er rett fra frityrgryta? Men så er kanskje oljen "forurenset" av hvetesøl?

Vet at det kan være vanskelig, jeg prøver å unngå mest mulig hvetemel (særlig bakevarer) og melk, og har oppdaget at det kan være nærmest håpløst å få kjøpt spiseklar mat uten dette i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...