Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk skrumpet slimhinnene på nesemuslingene i går, og fikk vite at det var stor sansynlighet for neseblod den første uken. Det har faktisk aldri hendt at jeg har blød neseblod før, så aner ikke hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Legen fortalte meg det, men det kan jeg helt ærlig ikke huske siden jeg var full av bedøvelse og ganske skjelven... Så hadde vært greit med noen tips fra dere!

Takk for hjelp=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe å bekymre seg for! :)

Jeg har blødd mye neseblod siden jeg har irriterte slimhinner pga allergi. Enten du fossblør (vi får håpe du slipper det) eller det bare kommer litt, husk dette:

- ha alltid litt papir i nærheten (f.eks. en pakke kleenex i veska)

- om det blør mye går det an å trykke hardt på neseryggen, sånn ca midt på nesa (omtrent der brusken begynner). Det synes jeg hjelper litt. Trykk så lenge du orker, gjerne 5 minutter.

- sett deg ned , og pass på at hodet er høyere enn hjertet. Da kommer det ikke like mye blod til nesa. Det er fristende å lene seg bakover eller å legge seg ned, men om du blør mye kan det da renne ned i halsen. Æsj.

- is/noe kaldt på utsiden av nesa hjelper blodet til å koagulere og kan stoppe blødningen.

- ha papir foran nesa når det blør. Du kan godt prøve å dytte litt inn i nesa og, jeg tror mange gjør det. Personlig så syns jeg ikke det er noe vits i, det er både ubehagelig og det begynner ofte å blø igjen når man tar det ut. Men det er nok en smakssak :)

- det er veldig fristende, men prøv å ikke snufse eller snyte deg. Dette gjelder også etter at det har sluttet å blø, om du snufser hardt eller snyter deg kan det lett begynne igjen.

- vær også forsiktig med brå bevegelser og aktiviteter som øker pulsen i en liten tid etterpå, slik at det ikke begynner å blø igjen.

Skrevet

Pingting høres ut som en erfaren nesebløder ;)

Helt enig med alt hun skriver jeg. Særlig det med å ikke lene seg bakover. Mange, særlig eldre mennesker sier at det MÅ man gjøre, men hvis jeg lener meg bakover når jeg blør så kaster jeg opp jeg.

Og et lite tips til, hvis du kjenner at du må nyse eller hoste rett etter at det har stoppa å blø, prøv å klemme sammen nesa så godt du kan for at ikke "trykket" skal gjøre at det blør igjen.

Skrevet

Også enig med Pingting,men vil føye til en ting. På apoteket har de "neseplugger". Det er en slags "svamper" som er innsatt med et middel som hjelper blodet å koagulere. Stikk innom og kjøp en slik en i morgen. Kjekt å ha for litt større blødninger. Ser ikke lekkert ut :fnise: , men sparer deg for mye søl. Svampene skal også være slik at de ikke setter seg fast i størknet blod når blødningen har stoppet så de er enkle å ta ut.

Skrevet

Helt enig med alt hun skriver jeg. Særlig det med å ikke lene seg bakover. Mange, særlig eldre mennesker sier at det MÅ man gjøre, men hvis jeg lener meg bakover når jeg blør så kaster jeg opp jeg.

Og et lite tips til, hvis du kjenner at du må nyse eller hoste rett etter at det har stoppa å blø, prøv å klemme sammen nesa så godt du kan for at ikke "trykket" skal gjøre at det blør igjen.

takk for hjelpen begge to:)

Skrevet

Du overlever nok uansett hva du gjør, så en erfaring rikere blir du uansett..

Skrevet

Jeg er det! :fnise:

*noterer tips om neseplugger* Pollensesong. Sukk.

;)

Skrevet
Jeg er det! :fnise:

*noterer tips om neseplugger* Pollensesong. Sukk.

;)

Søsteren min ga meg et tips med tamponger/stikke ting opp i nesen: Ikke ha de i noe lenge! Har dere hørt om den sykdommen du kan få hvis tampongene sitter i for lenge? Du kan få den samme ved å "tette igjen nesen"... var vist en mann på sykehuset hun jobber som hadde fått det:S skremmende...

Skrevet
Søsteren min ga meg et tips med tamponger/stikke ting opp i nesen: Ikke ha de i noe lenge! Har dere hørt om den sykdommen du kan få hvis tampongene sitter i for lenge? Du kan få den samme ved å "tette igjen nesen"... var vist en mann på sykehuset hun jobber som hadde fått det:S skremmende...

:haar:

Skrevet

Nesepluggene skal sitte i maks en time

Skrevet
Nesepluggene skal sitte i maks en time

greit å vite:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...