Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hudra
Skrevet

Ser det er en tråd om journalist-utdanning allerede, men vil ikke "stjele" den tråden, så starter min egen istedet. :)

Jeg går med en liten journalist-drøm i magen, men vet ikke helt hvordan den bør virkeliggjøres. Jeg har tenkt masse på å ta den bacheloren som NKS tilbyr, med 90 stp journlistikk og resten valgfrie fag. Men den er jo svinedyr! Nærmere 100 000 for de 90 studiepoengene...

Derfor har jeg tenkt på en annen måte:

Jeg tenker på å ta en bachelor med humanistiske/samfunnsvitenskapelige fag og heller prøve å blir journalist uten formell journalist-utdanning. Er dette en god idè? En annen ting med denne planen er at jeg da også har mulighet til å bli lærer (ved å bygge på med et år med ped), noe jeg også kan tenke meg.

Men hvis jeg gjør det på denne måten, hvordan skal jeg bli lære meg journalist-faget? Er det noen gode bøker man bør lese? Jeg føler jeg trenger litt mer skrivetrening, tips og erfaring...

Går det an å få en slags trainee-stilling i en avis?

Setter stor pris på alle tips og råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ser det er en tråd om journalist-utdanning allerede, men vil ikke "stjele" den tråden, så starter min egen istedet. :)

Jeg går med en liten journalist-drøm i magen, men vet ikke helt hvordan den bør virkeliggjøres. Jeg har tenkt masse på å ta den bacheloren som NKS tilbyr, med 90 stp journlistikk og resten valgfrie fag. Men den er jo svinedyr! Nærmere 100 000 for de 90 studiepoengene...

Derfor har jeg tenkt på en annen måte:

Jeg tenker på å ta en bachelor med humanistiske/samfunnsvitenskapelige fag og heller prøve å blir journalist uten formell journalist-utdanning. Er dette en god idè? En annen ting med denne planen er at jeg da også har mulighet til å bli lærer (ved å bygge på med et år med ped), noe jeg også kan tenke meg.

Men hvis jeg gjør det på denne måten, hvordan skal jeg bli lære meg journalist-faget? Er det noen gode bøker man bør lese? Jeg føler jeg trenger litt mer skrivetrening, tips og erfaring...

Går det an å få en slags trainee-stilling i en avis?

Setter stor pris på alle tips og råd! :)

Jeg snakket med en studieveileder som sa at de som tar journalistikk på privatskole sjeldent blir tatt så seriøst i arbeidslivet ettersom "alle" kan gå på privatskole og det ikke stilles faglige krav for å komme inn.

Det er nok mye, mye bedre å ta en samfunnsvitenskapelig fag ja, og da står du i tillegg mer fritt etterpå :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde en gang en slags traineestilling i en avis. Men da var det NAV (mange år siden, het ikke NAV den gangen) som betalte lønna mi og avisa tok på seg oppgaven med å lære meg opp. Etter et halvt år der fikk jeg sommerjobb, og så fikk jeg et halvtårsvikariat og så... Ja, det funka bra for meg!

Kanskje du kan snakke med NAV? Å få opplæring direkte i ei avis er gull verdt og mye mer lærerikt enn journalisthøgskolen. Men det er lurt å også ha litt formell kompetanse, som noen fag fra universitetet som du tenker på.

Men før du velger fag må du tenke nøye over hva slags journalistikk du vil bedrive. I ei lita lokalavis må du regne med å jobbe med alt fra sport og kultur til harde nyheter. Men i større aviser bør du være spesialisert innen et område. Statsvitenskap er nok et lurt fag å ha i kretsen sin, samt jus og økonomi. Sosiologi, sosialantropologi osv blir litt for diffuse til at du kan dra så veldig stor nytte av dem i jobben som journalist.

Husk at journalist ikke er en beskyttet tittel, så hvem som helst ER journalist straks de jobber som det.

Lykke til!

Gjest Dianah
Skrevet

Hei!

Jeg føler egentlig at jeg har svart på spørsmålene dine i de to andre trådene her inne. Som nevnt; jeg tror ikke det finnes noen trylleformel for hvordan man blir journalist. Noen begynner å jobbe rett etter videregående, noen studerer mediefag, mens andre utdanner seg innen andre fagfelt.

Det gjør journalistyrket til et ganske utsatt yrke å være i. Tittelen er ikke beskyttet, og hvem som helst kan bestemme seg for å søke på jobber som journalist. Derfor er det viktig å ha en CV som skiller seg ut. Begynn å jobb så tidlig som mulig (samme hva du velger å gjøre; frilans masse). Som noen nevnte i en annen tråd; dagens arbeidsmarked er preget av nedgangstider. Skal du i det hele tatt ha sjanse for å bli vurdert som tilkallings/sommervikar, må du ha frilanset en del. Hvor du begynner er ikke så viktig, men studentmedier og lokalaviser er ofte greie steder å begynne.

Hvilken utdanning du bør, eller ikke bør ta, er det ikke opp til oss her inne å avgjøre. Som jeg skrev i den andre tråden; jeg skulle ha valgt igjen, ville jeg valgt en utdanning innenfor det feltet jeg ønsket å skrive om. Altså, vil du bli kulturjournalist, studer kultur, vil du skrive om politikk, studer politikk. Hvis du ikke vet hva du vil skrive om, er politikk, statsvitenskap, sosialantropologi og politikk relativt trygge valg. Det er fag du vil få bruk for i mange sammenhenger.

Når det er sagt, vil jeg nevne at jeg jobber for flere av Norges største medier. Men ikke en eneste redaktør har spurt om vitnemål eller karakterer. Det jeg derimot har blitt spurt om, er referanser og arbeidsprøver. Hvor kynisk det enn måtte virke; mediebransjen handler mye om det. Du kommer langt med å ha gode arbeidsprøver og kontakter å vise til. Med andre ord; har du teft, og står du på, så får du jobb.

Jeg går på en skole som er kjent for å være praktiskrettet. Men jeg ser at flere av studentene i klassen min går i samme felle. De fokuserer masse på skolearbeidet, og lite på praktisk jobbing. Selvfølgelig er det viktig å følge opp skolen, men som studieveilederen vår pleier å si; om du har en B eller en D spiller ikke så stor rolle. Det er arbeidene dine arbeidsgivere ser på. Selv jobber jeg masse ved siden av studiene, og ser at det lønner seg.

Sørg også for å jobbe så bredt som mulig. Jeg har jobbet i studentaviser, lokal- og regionaviser, nettmedier og magasiner. Spesielt har jeg sett at flere redaktører synes erfaringen min fra nettmedier og lokalavis er en god miks. Nett er som kjent den mediekanalen som vokser mest, så det er viktig å kunne skrive for nettet.

Avslutningsvis vil jeg oppfordre deg til å tenke over hvorfor du vil bli journalist. Å være journalist handler om mer enn å skrive. Det handler om mer enn å snakke med folk. Det handler om å researche seg frem til saker, jobbe med idéutvikling, og grave. Skriving er siste del i produksjonsleddet, og selvfølgelig viktig. Men hvis du blir journalist fordi du liker å skrive, og ikke vet om du takler kjappe deadlines, stress og høyt arbeidstempo, vil du antakeligvis bli skuffet.

Helt til slutt vil jeg oppfordre deg til å lese andre tråder om journalistutdanning nøye. Som du nevner; det er to tråder her inne som handler om det samme. Hvis du leser dem godt, ser du at jeg og flere andre har besvart en god del av spørsmålene du stiller. Jeg ser at ordlyden din er noe annerledes, men jeg mener likevel at essensen i svarene blir den samme.

Lykke til med journalistkarrieren. :-)

Dianah

Gjest Etablert journalist
Skrevet

Enig med Dianah her. En kan ikke skrive inn på et forum og forvente å få tilbakemelding på om det er en god utdanning. Det avhenger helt av hvor og hvordan du vil jobbe. Som hun sier er det dessuten ikke det som avgjør om du får jobb.

En blir ikke journalist av å lese bøker. En blir journalist av å jobbe. Jeg må si at jeg klør meg litt i hodet av alle disse journalistspirene som spør om en bør jobbe i avis for å etablere seg som journalist. Selvfølgelig må en jobbe, det er et praktisk yrke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...