Gå til innhold

Trenger vi egentlig 1. mai som helligdag?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I den grad vi har klasseinndeling i samfunnet i Norge idag, så er jeg født inn i arbeiderklassen, og er i dag en helt alminnelig arbeider. Har hatt lavstatusjobber med lav lønn, måttet se helt bort fra å være med på noe særlig med fornøyelser, snu på hver krone. Jeg abonnerer også på serien "sønnavind" av Frid Ingulstad som beskriver miljøet ved Akerselva fra 1905 og utover, en tid hvor arbeiderne virkelig levde under harde kår. Historisk sett forstår jeg poenget med 1. mai, men det er jo ikke slik lenger at vi må stå ved en maskin på en fabrikk i 12 til 14 timer, overtid uten betaling, måtte gå fra små barn hjemme for å gå på jobben, leve på velling og sild, bruke klær som må lappes og lappes til det ikke er mer å lappe på. Og jeg tviler på at arbeidsgivere ville returnert til den standarden om vi fjernet 1. mai som helligdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. mai er ingen helligdag, men en offentlig fridag. Og ja, jeg mener den fortsatt er viktig i dag, selv om den jevne arbeider i Norge har det bra. Samfunnet er mer internasjonalt enn noensinne, vi blir mer og mer påvirket av svingninger i andre deler av verden, og sosial dumping er faktisk et økende problem her til lands. Dessuten er en dag som i dag en glimrende mulighet til å stoppe opp litt, være takknemlig for den jobben generasjonene før oss har gjort for oss, og ikke minst ha solidaritet med arbeidere i andre land. For selv om arbeiderbevegelsen står veldig sterkt her til lands, betyr ikke det at arbeidere i resten av verden har det like bra og er like beskyttet.

Skrevet

For øvrig vil NHO ha svakere arbeidervern enn vi har i dag, noe vi så ved arbeidet til ny Arbeidsmiljølov. De vil bl.a. ha svakere oppsigelsesvern og åpne opp for utstrakt bruk av midlertidig ansatte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes vi skal fjerne alle fridager for JEG liker ikke at butikkene er stengt eller at foreldrene mine har fri.

Ja, det var egoistisk sagt, jeg vet det.

Gjest Gjest
Skrevet
For øvrig vil NHO ha svakere arbeidervern enn vi har i dag, noe vi så ved arbeidet til ny Arbeidsmiljølov. De vil bl.a. ha svakere oppsigelsesvern og åpne opp for utstrakt bruk av midlertidig ansatte.

Jojo, men hva hjelper det å ha fri eller 100% tillegg i lønnen den 1. mai for å motvirke det?

Skrevet
Jojo, men hva hjelper det å ha fri eller 100% tillegg i lønnen den 1. mai for å motvirke det?

Bevissthet, bevissthet, bevissthet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes vi skal fjerne alle fridager for JEG liker ikke at butikkene er stengt eller at foreldrene mine har fri.

Ja, det var egoistisk sagt, jeg vet det.

Gled deg til du selv begynner å jobbe..... Fjerner man alle fridagen, har skolene åpnet også vet du ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Bevissthet, bevissthet, bevissthet.

Jeg tror vi kan finne bedre måter å skape bevissthet på. 1. mai betyr ingenting for meg personlig, det er bare en ekstra fridag.

Gjest Gjest
Skrevet
Historisk sett forstår jeg poenget med 1. mai, men det er jo ikke slik lenger at vi må stå ved en maskin på en fabrikk i 12 til 14 timer, overtid uten betaling, måtte gå fra små barn hjemme for å gå på jobben, leve på velling og sild, bruke klær som må lappes og lappes til det ikke er mer å lappe på. Og jeg tviler på at arbeidsgivere ville returnert til den standarden om vi fjernet 1. mai som helligdag.

Les dette utdraget fra Martin Kolberg sin tale 1. mai, 2008

Da høyresiden sist hadde flertall, vedtok de en omfattende endring av arbeidsmiljøloven. De ville undergrave normalarbeidsdagen, og åpnet for avtaler om 13 timers arbeidsdag og 60 timers arbeidsuke - uten overtid. De ville åpne for større bruk av midlertidige ansettelser. De ville svekke stillingsvernet og de tillitsvalgtes innflytelse. Dette var allerede vedtatt da vi tok over. Vi vet at uten fagforeninger, kollektive avtaler og arbeidsmiljøbestemmelser vil det være arbeidsgiver som dikterer betingelsene. Særlig gjelder dette for de svakeste på arbeidsmarkedet, for de med lavest lønn og lav utdanning. Det blir et mer brutalisert arbeidsliv. Fagforeninger gjør at den enkelte arbeidstaker står sterkere, og i Norge er vi så heldig at vi har en sterk fagbevegelse som tar samfunnsansvar.

Fremskrittspartiet mener "et fritt arbeidsmarked ikke fungerer godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids -, lønns- og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås med enighet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i den enkelte bedrift". Dette står på side 21 i programmet deres. Dette er ikke noe nytt fra Fremskrittspartiets side. Tidligere har de lansert forslag om å forby landsomfattende fagorganisasjoner ved lov. De angriper er hele det sentrale avtaleverket for arbeidslivet. Fra hovedavtalen til tariffsatsene for bussjåfører, hjelpepleiere eller pølsemakerlærlinger. Alt dette er de imot. Selve fundamentet for det ordnede arbeidslivet og samfunnslivet vi har i Norge. De er i imot at arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner skal forhandle. Fordi det står i veien for "et fritt arbeidsmarked". Deres løsninger vil forrykke hele balansen i det norske samfunn.

Hentet herfa

Stoltenberg-regjeringen reverserte endringene Bondevik-regjeringen gjorde i arbeidsmiljøloven

Se også her.

Det er tydelig at de borgerlige partiene vil svekke og har svekket arbeidstakernes rettigheter, 1. Mai, arbeidernes dag er like viktig og aktuell den dag i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...