Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gabriela
Skrevet

Det ser nok ut til at det blir Bergen på meg nå til høsten. Jeg og kjæresten min skal flytte oppover sammen. Har ingen kjennskap til byen whatsoever,og er veldig nervøs for at vi skal finne bosted og at vi begge skal finne jobb (jeg deltid og han heltid).

Noen som er kjente i Bergen som vet hvilke områder som er bra å bo? Blir mest sannsynlig UiB på meg da, og det hadde vært fint om det enten var gåavstand eller god bussforbindelse dit. Hvor mye må vi forvente å betale i leie for en ok toroms (eller mer)? Når bør vi begynne å lete?

Ikke bare det, men er det vanskelig å finne deltidsjobb der? Tenker siden det er mye studenter og sånn.

Når bør vi begynne å søke på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal han søke heltidsjobb bør han begynne å sjekke det ut med en gang, noen arbeidsplasser vet om de har ledige jobber fra høsten. Har han jobb fra før må han antagelig ha 3 måneders oppsigelse? Det er greit å si i fra til den fremtidige arbeidsplassen at han kan jobbe fra feks august eller tidligere når oppsigelsetiden er over.

Da jeg fikk vite at samboeren min fikk jobb sjekka jeg ut etterpå etter deltidsjobb, da han så klart var viktigst. Ringte rundomkring før vi flytta, søkte og gikk på intervju akkurat når vi kom på plass.

Leien i Bergen har økt veldig så du får sjekke endel annonser feks finn.no, d viktigste er ofte mer hvor mye det koster enn hvor du faktisk bor men anbefaler at dere bor i nærheten av byn siden du skal gå på uib, med en kort busstur bort feks, bussene går ganske ofte her. Det er best å bo litt utenfor byn om dere har bil da det er fryktelig lite med parkeringsplasser til boliger i sentrum. Men om ikke er det greit å bo i sentrum. Bergen er generelt trygt om du ikke bor i byn der få folk er i nærheten av, da mener jeg om du går alene hjem om natta.

Bergen er ganske kompakt egentlig så du blir raskt kjent med byen:D

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvilket fakultet skal du studere ved da? Hvis du skal studere ved medisinsk odontologisk fakultet er det lurest å plassere seg langs landåslinjen (buss nr. 2 sin trasé) ellers kan det bli lang tid gjennom mer enn en rushkø.

De andre fakultetene er plassert ganske nærme hverandre så i forhold det dem så holder det egentlig å bo litt nærmere sentrum om du ønsker å gå. Bussforbindelser er generelt ganske dårlig i forhold til f.eks. Oslo. Å være avhengig av buss som student føler jeg kaster vekk utrolig mye tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...