Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Mulig dette emnet er under feil diskusjon. Beklager i såfall dette. Jeg er en 25 år gammel jente. Gift om tre måneder. Bor i hus (eier) og har god økonomi, til tross for at jeg er student. Han har en god stabil jobb. Vi har vært sammen i fire år, og har i tre av disse årene snakket om å få barn. Vi begge elsker barn, og snakker ofte om "våre" barn. Jeg kan ikke gå inn i barnebutikker/lekebutikker etc. uten å få tårer i øynene Problemet er at jeg er bipolar og går derfor på antidepressiva. Har gått på dette i 5 år, og vil sansynligvis måtte gå på dette i mange år fremover. Jeg er student, men er sykemeldt fra studiene (vil nok være det noen måneder fremover). Dvs. at jeg har minst to år igjen av studiene, om jeg greier å fullføre studiene (pga. sykdommen). Når jeg blir ferdig med studiene er det 100 % sikkert at jeg vil få meg en jobb (sykepleier!). Er det egoistisk av oss å få barn nå?
Saeria Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 Å få barn er i utgangspunktet et egoistisk ønske, samtidig som det er til det beste for barnet og foreldrene at det er ønsket når det kommer. Det er kun du og mannen din som kan avgjøre om det er riktig å få barn nå. Å få barn i et studieløp er hverken uvanlig eller galt. Jeg sitter selv med kul på magen og skal ta ett års permisjon fra studiene. Vi er også godt etablert både økonomisk og eller som par. I forhold til sykdom og medisiner, så vil vel legen kunne si noe om hvilke forandringer du gjerne må påregne som gravid. Hvordan en evt. graviditet ville kunne påvirke din sykdom, om du må slutte på medisinen, om du fortsatt kan stå på den, om du må bytte medisin, eller om det beste er å vente en stund med å bli gravid. Til syvende og sist er det du og mannen din som må ta en avgjørelse, sett ut i fra et helhetlig perspektiv, om det er riktig for dere å få barn på nåværende tidspunkt. Lykke til med avgjørelsen.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 Jeg ville ventet noen år. Greit nok at dere har veldig lyst på barn, men dere har god tid og det er anntageligvis klokest å vente så da er det det dere "burde" gjøre. Men, dette er dere nærmest til å vurdere selv. Jeg vil heller si noe om hva du kan gjøre for å bli frisk/friskest mulig: Stephen Fry, som selv er bipolar, har laget en veldig fin dokumentar om bipolaritet. Du finner den anntageligivs på nettet. En av tingene som lot til å være til størst hjelp for folk der var nøye loggføring av humøret dag for dag og å lage grafer av det slik at de virkelig begynte å forstå svingningene sine. Flott at du går til psykolog og flott at du går på medisiner. Jeg tror alikevel det er flere ting du kan gjøre på si som vil ha masse å si. Her kan du lese folks erfaringer med all verdens behandlingsformer og medisiner i forhold til bipolar lidelse: http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder På disse kan du lese hva folk synes om meditasjon, yoga og akupunktur mot bipolar lidelse http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder Som du ser her er det mange som opplever disse tre tingene, og da spesielt meditasjon og yoga, som ekstremt effektive til å behandle bipolar lidelse. En rekke studier viser svært god effekt på depresjon, angst, OCD og lignende ved bruk av meditasjon og yoga, Jeg husker i farten ikke om jeg har sett noe direkte for bipolar, men alt tilsier at det skulle virke svært godt her også. Et vanlig yogaprogram vil hjelpe mye på problemet, men man kan også spesialtilpasse yogaen til svingninene i sykdommen. De dagene man er depressiv kan man gjøre stillinger som gir ekstra mye energi, våkenehet og selvtillitt. De dagene man er mere manisk kan man gjøre stillinger som er beroligende og gir deg bakkekontakt. De yogiske pusteteknikkene, Pranayama, gir generelt mye større effekter en fysisk yoga. Alterante nostril breathing er svært balanserende. Den balanserer hjernehalvdelene og det autonome og aprasympatiske nervesystemet. Du kommer i en tilstand hvor stress og handlingssystemet i kroppen er i perfekt balanse med avspennings og passivitetssystemet. Den perfekt øvelse for bipolar lidelse. Denne kan gjøres hver dag av en med Biploar lidelse. På dager hvor du er depressiv kan du gjøre Bastrika som etter 5-6 min (når du har kommet inn i den etter en uke eller to) gir en effekt som minner om endorfinkicket fra tre fire joggeturer i ett. Bastrika brenner bort det meste av depressivitet. Når di prøver den vil du forstå hva jeg mener med brenne. Den produserer en kraftig og veldig varm energi som oppleves som at den fjerner/brenner bort alt mulig slagg, for eksempel deppressivt slag. En analogi kan være at et sinnsykt adrenalinkick "brenner" bort depressivitet der og da. På dager du er mere gira kan du gjøre ekstra mye alternate nostril breahting, du kan gjøre shitali og bhramari og andre beroligende øvelser og du kan ligge i haren eller andre beroliggende yogastillinger. YOgastillinger med foroverbøy roer deg, de med bakoverbøy gjør deg mere energisk. En god lærer bør kunne sette sammen en serie av yogastillinger som er enget på depressive dager, en for maniske dager og en for de mere balanserte dagene og gi deg noen enkeltstående stillinger og pustøvelser du kan bruke for å roe deg eller vekke deg på kort tid når det trengs. ØVelser som agni kan gjøres mens du sitter på trikken om du trenger mere energi. Om du puster ut dobbelt så lenge som du puster inn blir du roligere og roligere og roligere ad infitum. Om du puster inn dobbelt så lenge som du puster ut blir du våknere og mere handlingsorientert ad infinitum. Begge deler er standard pusteteknikker fra yoga some er suverene midler for å balansere bipolare svingninger. En øvelse kalt sudarshan kriya somer er en litt mere avansert variant av bastrika har blitt studert ganske grundig allered og resultatene så langt er ekstremt gode. Folk med alvorlig depresjon blir bedre av denne øvelsen en av piller og viser nesten like stor bedring av depresjon som ved elektrosjokk, men selvfølgelig uten bivirkningene elektrosjokk gir. Det er nå satt i gang studie for å se hvordan sudarshan kriya virker på bipolar lidelse Meditasjon, på pusten eller på et mantra vil generelt balansere deg, forbedre pysken, redusere de negative tankene etc. Se på annmeldelsene så kan du se hvordan folk opplever at det virker. Når du har fått en basis i pust eller mantra kan du også benytte inner smile og fra starten kan du også bruke six healing sounds (finner på nettet søk på michael winn). Terapiformene mindfulness based cognitive therapy og aceptance and commitment therapy baserer seg på en balnding av vestlig kognitiv tearpi og mindfulness meditasjon og psykologien bak mindfulness meditasjon. I en rekke studier har disse vist særegent gode resultater og det er disse terapiformene som representerer den siste trenden innen psykologien og som det nå pøses forskningsressurser inn i. Denne boken er strålende: http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...2701&sr=8-1 Akkupunktur er ikke et vidundermiddel, men det hjelper en god del for en rekke mennesker og har i flere studier vist effekt ovenfor angst, allergi og diverse andre ting. Det er spesielt bra til å skru energinivået ditt opp og ned, redusere depressivitet og ensgtellighet og stres etc. Det kan være et verdifult supplement til en helhet. Om du har en god terapeut, riktig medisiner, yoga, meditasjon og pusteøvelser og sper på med litt akkupunktur burde du kunne bli helt eller nesten helt frisk i løpet av noen år. På revolutioninhealth.com finner du også en mengde andre behandlingsmetoder og tips som er annmeldt. Supplement med noe av det kan optimalisere nehandlingen. For eksempel har jeg lest at omega-3 og folat er veldig viktig for mange med bipolaritet. Cranio sacral terapi kan også være svært gunstig for deg da det ved siden av å skape balanse i kroppen og meridinanene balanserer nervesystemet og spesielt forholdet mellom den delen av nervesystemet som er handlingsrettet og dett som er passivitetsrettet. Det skulle være perfekt for bipolaritet Mere dyptgående kroppslige terapier som rosenterapi og somatic expereinceing kan også være veldig gunstig, spesielt hvis du har mye traumatiserende ting i oppveksten din. Skal du benytte pustøvelsene i yoga må du ha en lærer til å veilede deg fordi det er lett å trå feil ved bruk av disse og siden de er så kraftige er det mulig å skade seg litt ved feil bruk. her kan du lære ¨å meditere og også lære en fantastisk pranayama teknikk kalt spinal breathing som balanserer hele nervesystemet: aypsite.org shinzen.org Om du blir gravid mens du er bipolar kan du gjøre gravid yoga. Bra for både mor og barn.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/acm.2005.11.711
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå