Gå til innhold

Kjøre til Bergen via riksveg 4?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøre til Bergen i morgen. Fra Oslo.

Er det greit å kjøre riksveg 4 mot Gjøvik (kjører forbi Stovner og det som er) til Bergen? Kjørte der engang tidligere, men vet ikke hvordan det er nå, siden den ene veien da jeg har kjørt dit via E18 mot Bergen, har vært stengt. Det var vel den mot Gol eller noe?

Ingen ferge når jeg tar min valgte vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riksvei 4 går jo mer eller mindre rett nordover fra Oslo (til nettopp Gjøvik). Det eneste jeg kan tenke meg du mener er å ta av vestover på Jevnaker slik at du kommer over til Hønefoss den veien og fortsetter på riksvei 7 derfra.

Men det er så vidt jeg vet ikke noe veiarbeid e.l. på riksvei 4 som gjør det dumt å kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Skal kjøre til Bergen i morgen. Fra Oslo.

Er det greit å kjøre riksveg 4 mot Gjøvik (kjører forbi Stovner og det som er) til Bergen? Kjørte der engang tidligere, men vet ikke hvordan det er nå, siden den ene veien da jeg har kjørt dit via E18 mot Bergen, har vært stengt. Det var vel den mot Gol eller noe?

Ingen ferge når jeg tar min valgte vei?

Ingen ferge på RV 4 mellom Oslo og Gjøvik, nei :)

Jeg regner med du tenker å kjøre Filefjell (E 16). Det er ingen fergestrekninger mellom Oslo og Bergen på E16.

Den beste veien ut fra Oslo kan jeg dessverre ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskeste vei Oslo-Bergen er Rv7 over Hardangervidda, eneste minuset er at du må ta ferje på vestsiden av Hardangervidda. Det er jo ikke verre enn å printe ut ferjetidene og tilpasse seg dem. Hvis du absolutt ikke vil ta ferje kan du kjøre rv7 til Hagafoss (mellom Ål og Geilo), og ta rv50 videre til Bergen.

Rv4 går jo nordover, ikke vestover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Riksvei 4 går jo mer eller mindre rett nordover fra Oslo (til nettopp Gjøvik). Det eneste jeg kan tenke meg du mener er å ta av vestover på Jevnaker slik at du kommer over til Hønefoss den veien og fortsetter på riksvei 7 derfra.

Men det er så vidt jeg vet ikke noe veiarbeid e.l. på riksvei 4 som gjør det dumt å kjøre der.

Nei,ikke godt å si hva du kaller veiarbeid.Her er det vel snarere mangel på veiarbeid som dominerer.Men venstresosialistgrønningene ønsker seg jo bompenger her.Betale først,og så vei en eller annen gang siden selvsagt.Alt etter som hvor gammel du er får du kanskje oppleve det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Oslo til Bergen kan man kjøre riksvei 4 opp til Brandbu, og så veien videre over Tonsåsen og så ut på E16 via Fagernes og over Filefjell - dette er den korteste fjellovergangen

Eller så kan man kjøre via Sandvika og E16 til Hønefoss før man svinger av på riksvei 7. Da har man også flere alternativer til fjellovergang:

Hemsedalsfjellet, som jeg synes er den beste transportetappen, fergefritt

Hol-Aurland som er et fantastisk skue når man kjører nedover fjellsiden igjen, fergefritt

eller du kan kjøre Hardangervidda. Der er det også mer og se på, men også mye mer turister som kjører. Da må du også ta ferge (Bruravik-Brimnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilliB

Ut fra Oslo... -> Sollihøgda...ta av mot RV 7 før Hønefoss....Ta av ved Gol over Hemsedal ---> Lærdalstunnelen... Kjører den hver eneste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...