Gå til innhold

Spenningshodepine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg har siden jeg var 13 (er nå snart 19) hadde hodepine som har plaget meg veldig. Har tatt ulike medisiner, deriblant Imigran (som ga sterke symptomer), Inderal Retard og ulike medisiner uten resept (Naproxen, Ibux, Paracet osv.). De 2-3 første årene tok jeg bare medininer uten resept, men så fikk jeg Inderal Retard og hodet ble med ett mye bedre. Jeg håpet og trodde selvfølgelig at hodepinen var over og at medisinene ville hjelpe, men slik ble det ikke. Etter et halvt år med Inderal Retard, sluttet de rett og slett å virke, noe som sikkert ikke er uvanlig for folk med hodepine. Etter dette har jeg brukt mye Naproxen, Ibux og Paracet, noen ganger med virkning og noen ganger uten. Naproxen er vel til nå det beste jeg har prøvd, men det siste halve året har også disse sluttet å virke og hodepinen har forverret seg. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for dette sliter så utrolig på meg. Det går ut over skolen, venner, familie og psyken settes stadig på prøve. Nå som eksamener nærmer seg veldig, blir jeg naturlig nok veldig stressa, sliten, lei og hodepinen kjennes om mulig enda mer. I januar-februar fikk jeg beskjed om at jeg sannsynligvis har spenningshodepine. Dermed er det stress og ulike andre faktorer som påvirker, og det er veldig vanskelig å "unngå" å få hodepine. Jeg har også vært i MR og CT, men har ikke fått noe svar derfra. Fikk jeg ikke svar, var det ingenting galt. Sant å si hadde jeg håpet at det var noe galt, slik at de kunn hjulpet meg og jeg kunne blitt frisk. Ja, for jeg ser på dette som en sykdom, og det er ikke "bare hodepine" det er snakk om. Jeg har det faktisk hver dag og sliter veldig. Er det noen som kan hjelpe meg, hadde jeg blitt veldig glad! Har dere noen tips? Hva hjelper dere mot spenningshodepine? Jeg har forresten også prøvd fysioterapi, siden jeg også sliter med ryggen. Dett hjalp på ryggen, men desverre ikke på hodet. På forhånd tusen takk for hjelp og tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Edit: Jeg vurderer å slutte helt med medisiner for et periode. Noen som har erfaringer med det?

I perioder våkner jeg med hodepine, hva kan det skyldes? Noen ganger hender det at grunnen er at jeg har sovet lite eller at jeg gruer meg til noe, men andre ganger finnes det etter mitt syn ingen grunn - erfaringer? Hva kan jeg gjøre?

Endret av Purple Diamond
Skrevet

Vel, jeg har det noenlunde på samme måte som det. Har også prøvd imigran med varierende resultat. Var ikke helt fornøyd, da jeg fikk plagsomme bivirkninger av å bruke det. men det som jeg synes har hjulpet best, er en type smertestillende tabletter som inneholder koffein sammens med acetylsalicylsyre. Den typen jeg bruker og er mest fornøyd med er en brusetablett som man får kjøpt reseptfritt i sverige og danmark og som heter Treo. De er utrolig effektive, og jeg skulle ønske at man kunne få kjøpt de her i landet også. De smertestillende medisinene som selges på apoteket her hjemme, tåler jeg dessverre ikke og blir bare kvalm og dårlig av de. Skulle ønske at man kunne få kjøpt Treo på apoteket her også. Kanskje legen kan bestille de for deg?

Skrevet

Jeg trodde Imigran var en medisin spesifikt rettet mot migrene? Jeg sliter selv med spenningshodepine, forårsaket av muskulaturen i nakke og rygg, og det som hjelper av medisin, er NSAIDS (ibuprofen, naproxen, voltaren). Men nå er jeg gravid, og kan ikke ta denne typen medikamenter. Derimot har jeg vært hos naprapat et par ganger, som har satt akupunkturnåler rett i triggerpunktene, og dette har ført til at jeg har vært mer eller mindre hopepinefri i ukesvis etter behandlingene.

Så hvis det faktisk er spenningshodepine, er kanskje akupunktur et forsøk verdt? Det er i hvertfall ufarlig, og faktisk ikke særlig smertefullt, heller. :)

Skrevet

Enig med Honesty. Ville også vurdert å la en kiropraktor eller manuellterapeut ta en titt, det kan være skjevheter i kroppen som "vanlige" leger ikke tar så alvorlig. Mulig du har vært til alt mulig av sånt før, men hvis ikke er det verdt et forsøk.

Skrevet

Hei,

Hadde samme problemet før. Ble mye bedre etter at jeg begynte å bruke bittskinne om natten. Jeg våknet også med hodepine veldig ofte. Skjønner nå at det kom av at jeg bet tennene hard sammen i søvne.

Absolutt verdt et forsøk! :)

Skrevet

Jeg har slitt en del med spenningshodepine; det som hjalp meg (i løpet av få uker) var fysioterapi og akupunktur.

Gjest Utlogget nå
Skrevet
Jeg har slitt en del med spenningshodepine; det som hjalp meg (i løpet av få uker) var fysioterapi og akupunktur.

Samme her.

Etter flere år med spenningshodepine/migrene ble det helt borte etter fysio og akupunktur!!

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har problemer med stram muskulatur i nakke, skulder og rygg og faar av og til spenningshodepine. Det som hjelper meg mest er yoga. :)

Skrevet

Heisann,

kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt migrene og spenningshodepine.

Har prøvd masse rare medisiner, men ingenting har hatt noe særlig effekt.

For migrene virker bare migrene medisinene jeg tar når jeg allerede har fått migrene.

Spenningshodepinen, er faktisk verst. Den kan vare i flere uker i strekk uten å lette og ingenting tar knekken på den. Jeg har også prøvd fysioterapi og kiropraktor, hatt MR og CT, og vært hos nevrolog.

Jeg har prøvd medisin frie perioder, og ja det virker til en viss grad. Det er verdt et forsøk iallefall :)

Det eneste jeg har funnet som kan lette spenningshodepinen litt er å ta et varmt bad.

Ellers har jeg vært gjennom alle reseptfrie medisiner, men de virker ikke. Ikke engang paralgin forte tar knekken på den.

Jeg har nå gått i anskaffelse av noen reseptfri medisiner jeg har sett på apoteket men aldri har tatt meg tid til å sjekke ut.

Har hørt at de kan virke veldig godt, og det håper jeg de gjør.

De heter Fenazon-koffein sterke. Så nå gleder jeg meg nesten til neste spenningshodepine for å se om de kan hjelpe, hvis ikke så blir jeg nok ganske sur.

Jeg håper du kan finne noe som virker, jeg føler selv at jeg har prøvd alt og ingenting virker.

Og som du sier, det går utover sosiallivet, skole... ja, alt... jeg forstår deg veldig godt.

Noen andre tips enn fenazon har jeg ikke på lager, men en medisinfri periode er verdt å prøve!

Skrevet

Ser du alt har fått mange gode råd og forslag her. En ting når det gjelder medisiner. Paracet kombinert med NSAIDS kan være til hjelp for en del. Bruker det selv når jeg får smerter i nakken. For meg har det og hatt en effekt å ta smertelindrenede med kaffe. Varne og tigerbalsam er andre ting som har gjort godt på en vond nakke.

Når det gjelder å holde opp en stund med medisiner. Jeg fikk en gang råd at en nevrolog, at når jeg merket at medisinene avtok i virkning skulle jeg kutte det helt ut et par uker. Da ville de muligens virke igjen, samt at noe av smertene kanskje kunne komme som resultat av at kroppen blir avhengig av medisinene. Jeg har migrene, men vil tro rådet har like mye for seg for andre typer holdepine. Og medisinene for migrene skal en ikke bli avhengig av, noe en kan bli av vanlig smertelindring.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil gjenta tipset du har fått om naprapat. Jeg har hatt spenningshodepine i 5-6 år nå, som stammer fra nakken og kjevene. Hverken fysioterapeuter eller kiropraktor (eller medisiner, dog det som ga noe virkning var paracet og ibux sammen) har hjulpet noe særlig. Tok opp dette med en naprapat jeg har gått til pga betennelser i skuldra, og merka enorm bedring etter bare en behandling. Tok en behandling til, og siden har jeg bare hatt svak hodepine et par ganger. Helt fantastisk, anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Tusen takk for mange bra tips! Skal sjekke ut noe av det dere har sagt. Håper virkelig det vil hjelpe:) Jeg ble absolutt i bedre humør nå som jeg vet at mange har blitt hjulpet av ulike ting - takk!

Skrevet

Forresten: Hva gjør en naprapat? Har søkt på det, men ville bare høre deres erfaringer:)

Skrevet
Forresten: Hva gjør en naprapat? Har søkt på det, men ville bare høre deres erfaringer:)

De gjør vel litt ulike ting, etter pasientens behov. Hun jeg var hos sist (og som jeg skal fortsette hos!) gjennomgikk først min historie/hverdag, for å finne utløsende faktorer, deretter undersøkte hun muskulaturen i rygg og skuldre, masserte litt, manipulerte (men ikke like "brutalt" som en kiropraktor gjør), og deretter satte hun akupunkturnåler i triggerpunktene. For meg føles sistnevnte som den mest saliggjørende delen av behandlingen, men de tar alltid utgangspunkt i et helhetsbilde. For cirka en times behandling betaler jeg rundt 500 kroner. :)

Skrevet

Tusen takk for flott svar Honesty! :)

Skrevet
Hei:)

Jeg har siden jeg var 13 (er nå snart 19) hadde hodepine som har plaget meg veldig. Har tatt ulike medisiner, deriblant Imigran (som ga sterke symptomer), Inderal Retard og ulike medisiner uten resept (Naproxen, Ibux, Paracet osv.). De 2-3 første årene tok jeg bare medininer uten resept, men så fikk jeg Inderal Retard og hodet ble med ett mye bedre. Jeg håpet og trodde selvfølgelig at hodepinen var over og at medisinene ville hjelpe, men slik ble det ikke. Etter et halvt år med Inderal Retard, sluttet de rett og slett å virke, noe som sikkert ikke er uvanlig for folk med hodepine. Etter dette har jeg brukt mye Naproxen, Ibux og Paracet, noen ganger med virkning og noen ganger uten. Naproxen er vel til nå det beste jeg har prøvd, men det siste halve året har også disse sluttet å virke og hodepinen har forverret seg. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for dette sliter så utrolig på meg. Det går ut over skolen, venner, familie og psyken settes stadig på prøve. Nå som eksamener nærmer seg veldig, blir jeg naturlig nok veldig stressa, sliten, lei og hodepinen kjennes om mulig enda mer. I januar-februar fikk jeg beskjed om at jeg sannsynligvis har spenningshodepine. Dermed er det stress og ulike andre faktorer som påvirker, og det er veldig vanskelig å "unngå" å få hodepine. Jeg har også vært i MR og CT, men har ikke fått noe svar derfra. Fikk jeg ikke svar, var det ingenting galt. Sant å si hadde jeg håpet at det var noe galt, slik at de kunn hjulpet meg og jeg kunne blitt frisk. Ja, for jeg ser på dette som en sykdom, og det er ikke "bare hodepine" det er snakk om. Jeg har det faktisk hver dag og sliter veldig. Er det noen som kan hjelpe meg, hadde jeg blitt veldig glad! Har dere noen tips? Hva hjelper dere mot spenningshodepine? Jeg har forresten også prøvd fysioterapi, siden jeg også sliter med ryggen. Dett hjalp på ryggen, men desverre ikke på hodet. På forhånd tusen takk for hjelp og tips!

Hei :)

Jeg sliter mye med spenningshodepine. Det stammer i fra nakken, at den er stiv fra all stresset. Jeg har også fått diagnosen migrene. Har vert i MR og CT og det er ingenting galt. Det er grusomt når det står på. Jeg får vondt i tinningen, i deler av ansiktet og føler meg nesten håven. Jeg har fått briller, kvilebriller, de tar jeg på meg når jeg kjenner det begynner å komme. Har du sjekket synet?? :goodbye:

Skrevet
Hei :)

Jeg sliter mye med spenningshodepine. Det stammer i fra nakken, at den er stiv fra all stresset. Jeg har også fått diagnosen migrene. Har vert i MR og CT og det er ingenting galt. Det er grusomt når det står på. Jeg får vondt i tinningen, i deler av ansiktet og føler meg nesten håven. Jeg har fått briller, kvilebriller, de tar jeg på meg når jeg kjenner det begynner å komme. Har du sjekket synet?? :goodbye:

Hei:) Jepp, det har jeg. Men det er noe rart med mitt venstre øye, slik at jeg aldri får en linsestyrke som er helt riktig. Mulig det er dette som gjør mye av hodepinen, men jeg har sjelden mye hodepine i helgene, selv om jeg bruker linser. Får snart riktige linser (fårhåpentlivis!). På torsdag skal jeg til akupunktør - håper det hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...