Gå til innhold

Spørsmål om hunnkatt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Catwoman_*
Skrevet

Heia!

Jeg har fått meg ei skjønn lita frøken, som nærmer seg 17 uker nå.

Har hørt litt forskjellig om sterilisering der noen sier at det kan gjøres

når katten er 4 mnd, mens andre sier 6 mnd,- hva er riktig?

Blir hun dårlig lenge etterpå?

Kan hun gå ut da?

Jeg skal begynne å slippe henne ut litt etter litt,

og vil at hun etterhvert skal gjøre fra seg ute.

Hvis det gikk an å sterilisere etter 4 mnd, tenkte jeg å gjøre det fortest mulig, og så venne henne til å gå ut når hun har kommet seg igjen.

Hvis jeg må vente til hun blir 6 mnd, må jeg jo først venne henne til å være ute og av med do-kassen, for så å ha henne inne etter operasjonen før hun kan være ute igjen, og tenker at dette blir knotete?

Hvis hun skal være ute fremover, må jeg gi henne p-piller frem til en evt. sterilisering i 6 mnd-alderen? Vil unngå kattunger.

Håper på svar fra erfarne eiere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heia!

Jeg har fått meg ei skjønn lita frøken, som nærmer seg 17 uker nå.

Har hørt litt forskjellig om sterilisering der noen sier at det kan gjøres

når katten er 4 mnd, mens andre sier 6 mnd,- hva er riktig?

Blir hun dårlig lenge etterpå?

Kan hun gå ut da?

Hvis det gikk an å sterilisere etter 4 mnd, tenkte jeg å gjøre det fortest mulig, og så venne henne til å gå ut når hun har kommet seg igjen.

Hvis jeg må vente til hun blir 6 mnd, må jeg jo først venne henne til å være ute og av med do-kassen, for så å ha henne inne etter operasjonen før hun kan være ute igjen, og tenker at dette blir knotete?

Hvis hun skal være ute fremover, må jeg gi henne p-piller frem til en evt. sterilisering i 6 mnd-alderen? Vil unngå kattunger.

Håper på svar fra erfarne eiere :)

Du kan uansett ikke slippe en 4 mndr. gammel kattunge ut alene, så dokasseproblematikken løser seg selv.

Jeg kastrerte katten min drøyt 5,5 mndr. og slapp han ikke ut alene før han var 6 mndr. gammel. Det sies også at kattungen ikke skal være ute alene før 8 mndrs. alder (på grunn av retningssansen), men jeg valgte å ta sjansen. Var mye ute sammen med han sånn at han ble kjent i nabolaget.

Dokasse er noe alle katter bør ha tilbud om inne, hele året. Det hender iblant at de ikke er har lyst til å gå ut av en eller annen grunn (slåsskamp, regn og vind, sprettkulde osv.), og de dagene bør de likevel kunne gå på do. Du kan også spare omgivelsene for en del kattebæsj, selv om min erfaring er at katten sjelden bæsjer inne hvis den kan gå ut. Men katten min går innimellom og tisser på kassen sin.

Ring dyrlegen din og spør når de tidligst kastrerer hukatter, så vet du hva du skal forholde deg til.

Skrevet

Hun kan steriliseres rundt 6 mnd.

Men, det kommer ann på hvor mye hun veier.

Dette fikk jeg greie på av min vetrinær.

Og du: Husk flåttmiddel :) oh markkur :)

Lykke til

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Du kan sterilisere katter fra 12 ukers alderen, men det er ikke alle dyreleger som er villig til å utføre inngrep på så unge katter. De fleste har vel ei vektgrense:)

En så ung katt skal ikke være ute alene, da den ikke har utviklet stedsansen sin enda. Etter det jeg har hørt er den fullt utviklet når katten er rundt 9 måneder.

Det bør finnes en do-kasse innendørs. Katter er svært renslige, og dersom katten virkelig er trengt er det nok best om den har et do å gjøre fra seg i. Det er ikke alltid vi mennesker er tilstede slik at vi kan slippe katten ut når den må på do.... En katt vil nok føle seg svært forlegen om den må gjøre fra seg i en krok.

Katten vil være dårlig etter narkosen. Den vil også være shabby i en halv uke etter operasjonen. Jeg regner med at du får med både smertestillende og krage etter inngrepet. Det er et relativt stort inngrep, og jeg anbefaler at man har på kragen i 10 dager etter inngrepet. En katt har lett for å nappe i stingene og vaske seg på såret. Hvis katten vasker seg på såret kan det lett oppstå betennelse. Jeg tror at de aller fleste dyreleger helst ser at du holder katten inne frem til stingene er tatt:)

Lykke til:)

Skrevet
Heia!

Hvorfor skal du absolutt ha henne til å gå på do ute? Det er stor sannsynlighet for at hun ser på naboens blomsterbed som do. I tillegg så må hun inn på andre katters område. Det kan det bli slåsskamp over. Vil du utsette en kattunge for å måtte slåss for reviret sitt? Om vinteren så anbefales uansett dokasse. Dette for å hindre urinveisinfeksjoner og forfrysninger.

Beste er å ha en dokasse inne, slik at pus selv kan velge hvor den vil gå på do hen. Den vil gå der den føler seg trygg. Og IKKE sånn som mange sier; at det er latskap! Etterhvert vil pus føle seg trygg nok til å finne seg en plass ute. For å gjøre dette best mulig, heller du ut brukt kattesand der du vil hun skal gjøre fra seg i hagen.

Etter sterilisering må katten holdes inne i ti dager. Katten kommer til å føle seg litt ute av lage i et par dager og skal også ha smertestillende pga smerter.

Skrevet
Hvorfor skal du absolutt ha henne til å gå på do ute? Det er stor sannsynlighet for at hun ser på naboens blomsterbed som do. I tillegg så må hun inn på andre katters område. Det kan det bli slåsskamp over. Vil du utsette en kattunge for å måtte slåss for reviret sitt? Om vinteren så anbefales uansett dokasse. Dette for å hindre urinveisinfeksjoner og forfrysninger.

Beste er å ha en dokasse inne, slik at pus selv kan velge hvor den vil gå på do hen. Den vil gå der den føler seg trygg. Og IKKE sånn som mange sier; at det er latskap! Etterhvert vil pus føle seg trygg nok til å finne seg en plass ute. For å gjøre dette best mulig, heller du ut brukt kattesand der du vil hun skal gjøre fra seg i hagen.

Etter sterilisering må katten holdes inne i ti dager. Katten kommer til å føle seg litt ute av lage i et par dager og skal også ha smertestillende pga smerter.

Det er jo ikke alle som bor på steder der det kryr av andre katter og naboer da.

Men jeg er enig i det du sier om at katten i det minste bør ha et tilbud om å få gå på do inne, jeg har det selv til mine, men ser at de foretrekker å gjøre fra seg ute.

Gjest Blubberella
Skrevet

Det varierer fra veterinær til veterinær hvor gammel de mener katten må være før den kan steriliseres/kastreres, men det mest vanlige er vel ca 6 mnd. Jeg har hatt to hunkatter, og begge ble sterilisert rundt den alderen. Man bør også ta hensyn til når på året katten er født. En katt som fyller 6 mnd på vårparten (typisk løpetidsesong) kan bli tidligere kjønnsmoden enn en katt som fyller 6 mnd enten tidlig vår/vinter eller sen høst/vinter.

Den ene katten min var født tidlig i april og ble sterilisert nesten 8 mnd gammel, og da var hun fremdeles ikke kjønnsmoden. Min nåværende katt ble født i november og sterilisert i mai, ganske nøyaktig 6 mnd gammel. Hun ble sterilisert før sin første løpetid, men jeg fikk høre av de tidligere eierne at kullsøsteren hennes hadde blitt drektig i denne perioden. Tror kanskje jeg fikk sterilisert pusen min litt "i siste liten" :)

Alle veterinærer anbefaler at katten blir sterilisert før sin første løpetid, fordi man da nærmest eliminerer bort sjansen for senere jurkreft.

Begge mine katter fikk plastkrage på etter operasjonen (skulle være på i 10 dager), og jeg fikk nøye instruksjoner om hvilke forhåndsregler jeg skulle ta i dagene etter. Kattene får såpass mye smertestillende hos veterinæren at man vanligvis ikke skal trenge ekstra med hjem. Kattene var temmelig svimlete og ustø de første timene etter oppvåkningen, men så ikke ut til å ha smerter. De klarte (med litt hjelp) å komme seg opp i sandkassen selv og både spise og drikke uten problemer. Det eneste er at de av og til kan trenge hjelp til er å få tredd plastskjermen over matskålen så de kommer ordentlig til :) Faktisk begynte begge kattene mine å leke litt etter at de kom hjem. Hehe, et ganske festlig syn å se en svimmel katt daske til ballen/lekemusen sin og småløpe rundt! :fnise:

Veterinærer sier alltid at man skal lage til et trygt og varmt sted på gulvet, og få katten til å sove når man kommer hjem. Dette fungerte ikke som det skulle på mine to katter, siden de insisterte på å gjøre alt annet (spise, drikke, gå på do og leke...). Men jeg får ta det som et godt tegn at de følte seg såpass i slag. De fant uansett etterhvert ut at det var godt med en lur.

Hovedsaken er å passe på at katten ikke hopper opp i møbler o.l. mens de er svimle, da de gjerne feilberegner og kan slå seg. En av mine katter bestemte seg for å hoppe opp på badbenken, og kom bare halvveis opp. Heldigvis fikk jeg fanget henne opp før hun datt ned... Ellers sover de masse etterpå, og da trenger de ro og fred. Man må også se til at ikke katten sturer mye etterpå. Enten kan hun ha smerter (be veterinær om smertestillende), eller så kan det hende at hun overhodet ikke takler plastskjermen. Ved sistnevnte problem, kan man kjøpe en body, enten hos veterinær eller en enkel babybody på klesbutikk (str nyfødt) som man klipper hull til halen i. Noen katter godtar faktisk body bedre enn plastskjerm.

Jeg valgte å holde begge kattene inne mens de hadde skjerm på seg. Først og fremst fordi de tross alt har et ganske stort operasjonssår/arr som ikke bør bli utsatt for bassilusker eller oppriving (kvister o.l., andre katter osv). Dessuten vil jo en katt med plastskjerm føle seg lite vel ute... Å ta av plastskjermen er heller ikke et alternativ før tidligst etter en uke.

Jeg er forøvrig også enig i at det kan være kjekt med dokasse selv om katten er ute. Hvis den blir syk, hvis det er kaldt ute eller hvis katten rett og slett vil være inne en periode, er det fint å ha et innendørs do hun kan benytte.

Jah, langt svar fra Ylvina. Håper du/dere får noe ut av det :)

Skrevet

Sterilisering og kastrering i tidlig alder

Sterilisering og kastrering av katter er viktig både for kattenes egen helse og for å redusere antall hjemløse katter.

En kjønnsmoden usterilisert hunnkatt og en ukastrert hannkatt vil, hvis de får gå fritt, i gjennomsnitt produsere 12 unger i løpet av et år. Året etter vil disse 14 kattene kunne produsere 84 kattunger. Innen 10 år vil man kunne ende opp med over 89 millioner katter. Selvsagt skjer dette ikke i virkeligheten, men det illustrerer hvilken enorm formeringsevne katten har.

Tidlig kastrering av katter er anbefalt av det såkalte Katteutvalget nedsatt av Landbruksdepartementet som et forebyggende tiltak mot hjemløshet av katter. Både Norsk Huskattforening og Dyrebeskyttelsen ser i likhet med Dyrebeskyttelsen andre steder i verden gode resultater mot hjemløshet ved tidlig kastrering samt øremerking.

Skrevet

Takker for svar, alle sammen!

Skal snakke med dyrlege ang. alder,

tror min er ganske stor/tung for alderen.

Jeg tenkte ikke å slippe henne ute alene,

men å være ute sammen med henne,

men er litt redd for at hun kanskje stikker av?

Ormekur og vaksiner og sånt,

skal jeg gjøre dette før hun begynner å gå ut?

Det med å gå ut på do trodde jeg var helt vanlig, forresten.

Har ikke sett noe sted at voksne katter har hatt do inne?

Vi bor litt landlig til, med stor tomt og en del skog rundt, så jeg

tror ikke det blir vanskelig for henne å finne en plass å gjøre fra seg.

Gjest Glør
Skrevet

Katten skal være inne til hun vært hos dyrlegen og tatt stingene/fått ettersjekk. Dette skal skje etter 10-14 dager. Hvor shabby de blir etter operasjonen varierer veldig, noen av mine var helt pigge alt på vei ut fra dyrlegen, mens andre har vært dårlige i over en uke. Og prøv å få body i stedet for plastskjerm på katten, det hjelper veldig på kattens trivsel med situasjonen.

Vær også ops på at mange katter spyr og pisser på seg når de våkner fra narkose, så ikke legg katten på ett rom med tepper ol. Og så skal den ligge varmt, og ha tilgang på vann. Å venne katter til dokasse igjen pleier ikke å være noe problem, så lenge de hadde det da de var små, men hun bør jo uansett ikke være alene ute før hun er 6 måneder.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har vært hos to forskjellige veterinærer, og ingen av dem skulle ha kattene inn til noen form for ettersjekk. Det var heller ingen sting å fjerne, da de var sydd innvendig (med tråd som løste seg opp av seg selv) og sårkantene utvendig var limt sammen. Dette varierer vel kanskje fra sted til sted.

Uansett skal katten holdes inne til plastskjermen/bodyen tas av, dvs etter ca 10 dager.

Ormekur skal katter ha fra de er små. Kattunger og innekatter trenger vel mest kur mot spolorm (kattunger kan få dette via morsmelka), mens katter som er ute må få jevnlige kurer (2-4 ganger i året) mot bendelorm. Det er også lurt å bytte merke innimellom så ikke ormene blir immune mot medisinen.

Vaksine skal vel katten ideelt sett ha fra 12 ukers alder, og så revaksineres jevnlig i ettertid.

Hvis du er ute sammen med katten, kan du ha den ute i kortere perioder før den er 6 mnd. Dette gjorde jeg med mine katter, og det fungerte svært bra.

Gjest Glør
Skrevet
Jeg har vært hos to forskjellige veterinærer, og ingen av dem skulle ha kattene inn til noen form for ettersjekk.

Det høres litt useriøst ut. Alle dyrleger jeg har gått til skulle sjekke katten etterpå, for å se om alt har grodd som det skal, enten de er sydd eller limt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det med å gå ut på do trodde jeg var helt vanlig, forresten.

Har ikke sett noe sted at voksne katter har hatt do inne?

Lurer på en liten sak her...

Er det slik at dere katteiere også går ut å driter i hagen til naboen?

Skrevet
Lurer på en liten sak her...

Er det slik at dere katteiere også går ut å driter i hagen til naboen?

Nei, men det er vel vanlig at de fleste dyr som er ute også "driter" ute?

De kommer vel ikke innom hjemme for å gå på do-kassen sin?

Uansett, det er skog og friområde rundt der vi bor, så forhåpentligvis

velger katten bort blomsterbedene til nabo'n?!

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet
Det høres litt useriøst ut. Alle dyrleger jeg har gått til skulle sjekke katten etterpå, for å se om alt har grodd som det skal, enten de er sydd eller limt.

Absolutt ikke. De nye metodene er så gode at ettersjekk som regel er unødvendig. Innvendige, selvoppløselige sting er det de mest oppdaterte dyrlegene bruker i dag. Du får med et skriv om hvilke hensyn du skal ta, og får tilbud om gratis oppfølgingstime dersom det er behov.

Tar med flere katter i måneden til kastrering for DB, og utrolig skjeldent man må ha oppfølging i ettertid.

Gjest Blubberella
Skrevet
Absolutt ikke. De nye metodene er så gode at ettersjekk som regel er unødvendig. Innvendige, selvoppløselige sting er det de mest oppdaterte dyrlegene bruker i dag. Du får med et skriv om hvilke hensyn du skal ta, og får tilbud om gratis oppfølgingstime dersom det er behov.

Det stemmer. Jeg fikk grundig info om rekonvalesensperioden både muntlig og skriftlig etter operasjonen. Begge gangene var jeg på veterinærsenter med dyrepleiere og tipptopp utstyr, og fikk inntrykk av at begge stedene og de som jobbet der var svært seriøse og profesjonelle.

Gjest Gjest veterinær
Skrevet

Hos oss er time til kontroll og evt stingfjerning inkl i prisen på kastreringen, noen kommer og noen kommer ikke. Jeg syr også innvendige sting som i utgangspunktet ikke behøver å fjernes, men det hender jo selvfølgelig at noen katter slikker på såret slik at det blir litt betent, og da fjerner vi de stingene sånn at de ikke ligger og irriterer.

Vi anbefaler body etter operasjonen, men noen katter blir rett og slett paralyserte av den, og nekter å bevege seg. De må rett og slett løftes bort til matskålen, og da er det bedre å prøve hvordan det fungerer med skjerm.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi anbefaler body etter operasjonen, men noen katter blir rett og slett paralyserte av den, og nekter å bevege seg. De må rett og slett løftes bort til matskålen, og da er det bedre å prøve hvordan det fungerer med skjerm.

Det fungerte veldig bra med body på min katt. Hun var overhodet ikke sjenert av den, men slikket til og med bodyen litt når hun vasket seg. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Tar med flere katter i måneden til kastrering for DB, og utrolig skjeldent man må ha oppfølging i ettertid.

Ja, det er nok unntaket at man må ha oppfølging etterpå. En stund etter kastreringen merket jeg en stor hevelse rundt operasjonsstedet på min hunnkatt. Da jeg opplyste om dette til dyrlegen bad hun meg komme til gratis kontroll. Det viste seg imidlertid at ingenting var galt da de undersøkte det. Men det er jo alltid lurt å sjekke hvis det dukker opp noe.

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet
Ja, det er nok unntaket at man må ha oppfølging etterpå. En stund etter kastreringen merket jeg en stor hevelse rundt operasjonsstedet på min hunnkatt. Da jeg opplyste om dette til dyrlegen bad hun meg komme til gratis kontroll. Det viste seg imidlertid at ingenting var galt da de undersøkte det. Men det er jo alltid lurt å sjekke hvis det dukker opp noe.

Selvfølgelig=) Det kan skje ting selv om man har tatt alle forholdsregler.

Det er viktig å ta en god titt på såret hver dag, og kontakte dyrlegen ved tegn til infeksjon. Det er også viktig å følge med på kattens allmenntilstand. Etter et par dager er narkosen ute, og da bør katten oppføre seg stort sett som før. Er den merkbart slapp, oppfører seg annerledes enn ellers, har tegn til feber osv. er det viktig å kontakte dyrlegen. Er man usikker benytter man tilbudet om gratis oppfølgingstime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...