Gå til innhold

Avocado som aldri modner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som vet hvorfor enkelte avocadoer ikke modner, men i stedet "forsteiner" seg og blir så harde og trevlete at de er helt ubrukelige? Jeg synes det skjer litt for ofte, og det er skikkelig irriterende. Det skjer både med dem jeg har i kjøleskapet, og dem jeg har på benken, så jeg vil ikke tro at oppbevaringstemperaturen har så mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Temperatur kan kanskje ha noe å si, romtemperatur er bedre for modning. Ellers; legg dem sammen med tomater, da modner de raskere. Kan hende at noen avocadoer mangler modningsenzymer (eller hormoner - mener det er eten som er sånn som modner frukt?) og at de forsteiner seg av den grunn :klø: Vil tro det kan ha å gjøre med om de er plukket på riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet hvorfor enkelte avocadoer ikke modner, men i stedet "forsteiner" seg og blir så harde og trevlete at de er helt ubrukelige? Jeg synes det skjer litt for ofte, og det er skikkelig irriterende. Det skjer både med dem jeg har i kjøleskapet, og dem jeg har på benken, så jeg vil ikke tro at oppbevaringstemperaturen har så mye å si?

Joda, temperaturen har masse og si! Kjoeleskapet forsinker modningsprosessen ganske drastisk. Det du kan gjoere om du vil modne avocadoen fort, er aa legge den i en plastpose sammen med epler, paerer, bananer og slikt. De fruktene avgir et stoff (som jeg ikke husker hva heter akkurat naa) som gjoer at avocadoen modner fortere.

Jeg har ikke opplevd at avocadoen blir hard, men de trevlete har jeg vaert borti. desverre tror jeg det bare er saann kvaliteten paa frukten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg vet at temperaturen har mye å si for modningen, og det er derfor jeg pleier å oppbevare deler av nettene jeg kjøper, i kjøleskapet. Men det ser ut til at denne pussige forsteiningen skjer uavhengig av hvor avocadoene har ligget. Kanskje jeg skal maile Bama eller noen og høre om de har et godt svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gina_*

Hei du.

Butikkene har ymse kvalitet av avocado: Meny pleier å ha bra, Coop og Rimi pleier å ha dårlig kvalitet på frukt og avocado spesielt (min erfaring).

Mitt tips er at du handler avocadoen på bra steder, de som kjøper inn avocado fra bra innkjøpere, og de butikkene som oppbevarer de i riktig temperatur. Avocado selges i pakker spiseferdige og ferdig modnet og i løsvekt der de behøver å modnes mer før de kan spises.

Tips til raskere modning hjemme:

1. La de få være framme på kjøkkenbenken (ikke sammen med andre frukt nei)

2) Pakk de inn i avispapir

Dette gir en god modningsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. La de få være framme på kjøkkenbenken (ikke sammen med andre frukt nei)

...det er faktisk akkurat det samme som skjer når man pakker inn avocadoen i avispapir som når man legger den med annen frukt. Etylenet som avgis påvirker modningsprosessen.

Men det er sikkert forskjell i hvor fort det går, man risikerer at avocadoen blir overmoden om man legger den med annen frukt og ikke følger med :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...