Gjest -angst- Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg blir muligens innkalt som vitne i en rettsak i løpet av året. Det er ikke en veldig alvorlig sak (legemsfornærmelse), og jeg har avgitt vitneforklaring til politiet for lenge siden. Problemet er at jeg sliter veldig med angst og depresjoner fra før av og nå er det verre enn noengang, jeg klarer ikke slappe av i det hele tatt og sover knapt...jeg engster meg konstant og gruer meg til å forklare meg igjen, og se igjen han som er årsaken til alt dette. Bare tanken på det gjør at jeg brekker meg og kaldsvetter. I tillegg vil rettsaken foregå langt unna bostedet mitt, og jeg sliter nok med å komme meg på butikken. Er jeg virkelig nødt til å reise flere titalls mil for å "dø av skrekk"?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Hvis du får legeerklæring så kanskje du slipper.
smilefiskeb Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 eg meinar du kan få fritak om du må reise over ein viss km avstand. Er ikkje heilt sikker på kor stor avstand det må vere, men ring til tinghuset og forhøyr deg. Reiste sjølv lang for å vitne, men eg hadde ikkje lyst at han skulle komme unna med det. Min lille hevn.. Lykke til!
Teriyaki Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Må vel sikkert gå an å få fritak på et eller annet vis hvis det er sånn at du sliter med angst osv. Når det er sagt så kan jeg jo fortelle at jeg selv har vært vitne i en rettsak for snart to år siden, da var jeg 16 og tiltalte var min ex-stefar, en svært personlig og tett innpå sak med andre ord. Det gikk bra. Jeg var nervøs og sånt, men de tok nok hensyn til alderen min og sånt. Hvis du ikke kommer unna rettsaken, så forklar i alle fall situasjonen din, så kanskje tar de det til etterretning, og prøver dermed å være så grei som mulig. De stiller bare de samme spørsmålene som da du ga en vitneforklaring, i tillegg til at aktor og forsvarer gjerne kommer med flere spørsmål for å framme sin sak. Det går nok bra skal du se. Har forøvrig slitt med depresjoner både før og etter, så selv om jeg kanskje ikke har slitt like hardt som deg, så vet jeg hvordan det er.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Om du har reiseavstand, kan ikke dra fra jobb etc er det ofte mulig å avgi forklaring pr. telefon. Dette må du da ta opp med en gang du får vitneinkallingen tilsendt.
Gjest -angst- Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 tusen takk for svar Jeg er fortsatt livredd, men jeg får ta det opp med legen min og høre hva hun sier. jeg er helt sikker på at jeg ikke kommer til å takle hverken å møte opp eller å ta det via telefon (angsten slår ut veldig fysisk, jeg kaster opp omtrent konstant mens det står på). Så jeg håper virkelig det finnes en mulighet for å slippe, ellers vet jeg ikke hva jeg gjør. Til info så jobber jeg ikke, nettopp pga angsten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå