Gå til innhold

trenger tips til leker

Fremhevede innlegg

Skrevet

har en gutt på snart 8 mnd. Han har begynt å åle seg fremover på gulvet. Krabber ikke enda, men det er nok ikke lenge før. Jeg synes han virker litt lei de gamle lekene sine, og tenkte jeg skulle ut og kjøpe et par nye til han nå.

Noen som har noen favorittleker å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fargerike ting som lager lyd er populært!

Eg har eit anna tips: Gøym bort nokre av dei leikene han er lei av for ein liten periode. Dersom du så tar dei fram igjen om nokre veker, vil han igjen la seg begeistre av dei same gamle leikene!

Gjest Absinthia - ikke innlogget
Skrevet

Min barn har i den alderen hatt stor glede av:

En ball

Biler i plastikk (gjerne lastebil med bevegelig plan - morsom å utforske)

Fargerike byggeklosser i tre (de bygger ikke i begynnelsen, men ser, kjenner og klasker klossene mot hverandre)

Speil med store hjul på siden (morsom å se seg i og det beveger seg fremover når man dytter i det, slik at man må krabbe/åle seg etter det. Har sett at de har slike på lekebutikker enda)

Speil lagd for småbarn(som man kan se seg i - Hvem er den babyen i speilet? )

Bok i plastikk med bilder av forskjellige dyr som både tåler sikling gnaging og å være med i badekaret.

Alt ufarlig som finnes i kjøkkenskapet/skuffen: Sleiver, bakeboller, plastikkbokser og andre ting man finner ( slå med kjøkkensleiver på kasserolle eller bakebolle er veldig morsomt, dessuten er de fine å gnage på ;) )

Bamse og dukker

Ting som lager lyd når du trykker på en knapp/knapper

Maracas og andre rytmeinstrumenter

Det foregår en rivende utvikling i tiden fremover, min eldste begynte å kjøre med bil og lage billyder da han var 9 måneder, han begynte også å leke konstruksjonslek (der man f.eks bygger og setter sammen ting) da han var 9 måneder - det siste tror jeg skjedde så tidlig fordi han fikk låne noen lokk til barnematglass (nestles) som man kunne sette sammen og ta fra hverandre. Jeg er ikke sikker på at dette er mulig nå, de satt ihvertfall dårligere sammen da minstemann var i denne alderen. Lokk er forresten også fine til å rulle bortover gulvet,når man kaster dem - noe som både eldstemann, mellomste og et dagmammabarn jeg hadde satte stor pris på, selv om det ikke fungerte med rullingen hver gang de kastet dem.

Det er altså et hav av muligheter.

Forskning viser at jo fler ting et barn får ta, kjenne og gjøre seg kjent med, i løpet av det første leveåret har en del å si for intelligensen senere i livet.

Skrevet
http://www.sunneleker.no/shop.asp?st=1&level1=14654852

her finner du riktige leker til alder osv.

Syned de delte lekene dårlig etter passende alder/utviklingstrinn på babyer jeg...

Unger som åler seg bortover liker godt fargerike ting som de kan dytte med seg.

Her tror jeg faktisk det var den veldig rosa potta vi hadde arvet som var mest populær...

Pluss alt han kunne dunke i gulvet og putte i munnen...

Nå husker jeg bedre favorittleken til neste utviklingstrinn... Da han begynte å reise seg, så kjøpte vi en giraff-leke fra Fisher Price, som han kunne reise seg opp etter. Den puttet man plastballer inn i munnen på, og så laget den lyd.

Kjempepopulær, og noe alle unger i "reise seg opp og stå/gå"-alder har vært facinert av.

Skrevet

husker når min datter var i den fasen hvor hun ålte og begynte å krabbe, jeg kjøpte slike kopper i forskjellige farger man kunne sette ihverandre eller bygge tårn, så lagde jeg en liten "hinderløype" hun kunne øve seg å krabbe fra kopp til kopp

Skrevet

Sånn krabbespeil (lite speil på hjul) og ball med noe som flyter inni motiverer til bevegelse. Sånn brio gåvogn som en kan skru ned farten på hjulene bli nok også fort poppis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...