Gå til innhold

Er dette urettferdig?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Ok, jeg har ikke en så utrolig viktig jobb. Men det er det sjefene mener. Jeg jobber på en matvarebutikk. JEg sitter i kassen.

For 2 uker siden ble jeg sykemeldt atter en gang for senebetennelse. Hånden min var helt hoven og jeg kunne ikke løfte eller gripe om noen ting. Noe som er ganske vesentlig i og med at jeg jobber på butikk.

Da jeg kom og sa dette til sjefene mine, ble de sint og høyrøstet. De mente jeg kunne ringt og sagt ifra før jeg skulle på jobb. Vel, jeg kunne selvfølgelig gjort det, hadde det ikke vært for at alt var stengt dagen før og jeg hadde da ikke mulighet til å få tak i sjefene mine.

Men legen min sykemeldt meg i to uker. Og jeg vet ikke med dere, men når jeg er sykemeldt går jeg ikke akkurat og viser meg fram på jobben. Jeg jobber også deltid. Noe som vil si at sjefen pleier å si i fra eller i allefall spørre om jeg kan jobbe enkelte dager og sånn. Men i går kveld ringer hun meg. Klokken var 22. Så sier hun at jeg er satt opp i morgen (altså i dag) klokken 2-9 .. Når jeg sa at det hadde ikke jeg fått bekskjed om, sier hun at det er min egen feil. og Jeg hadde bare med å komme.

Jeg synes dette er ganske urimelig. Hadde hun ringt og spurt noen dager i for veien hadde det vært noe annet. Men KVELDEN før?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_stine_*
Skrevet

vil også tilføye at jeg har sagt opp. Jobber ut denne mnd.

Skrevet

Historien din er litt usammenhengende. Er du sykemeldt nå, eller er sykemeldingsperioden over?

På min arbeidsplass har jeg selv ansvar for å holde meg oppdatert på vaktplanen, så om jeg er borte fra jobb må jeg ringe og spørre evt. stikke innom slik at jeg vet hva som skjer.

Når det er sagt så har man vel krav på å få vite vaktene sine minst 14 dager før vakten, hvis ikke annet er spesielt avtalt. Hvis denne vakten ble satt opp for 14 dager siden, og du ikke har fått det med deg vil jeg si at det er ditt ansvar. Har hun nettopp satt deg opp så er det ikke ditt ansvar.

Skrevet

Er du sykemeldt nå eller ikke? Jeg forsto ikke helt, siden du sier du ble sykemeldt for to uker siden. Hvis du er sykemeldt går du selvfølgelig ikke på jobb, om du ikke er det skjønner jeg ikke helt hvorfor du skriver om det siden det ikke er relevant.

Står det noe i kontrakten din om hvor lang varsel du må ha før du skal på jobb? Eller er dette noe du skulle ha fått med deg selv ved å lese en liste? Hvis det siste er tilfelle har vel sjefen din rett i at du burde møte.

Hvis du vanligvis får beskjed flere dager i forveien, eller får spørsmål om du kan jobbe virker det som sjefen bare prøver å plage deg siden du skal slutte. Da ville jeg i så fall enten brukt en egenmeldingsdag eller bare sagt at jeg ikke kommer. Siden du likevel har siste dag i morgen er det vel fint lite hun kan gjøre med saken.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Ja, beklager! Er dårlig på sånn. Jeg har vært dykemeldt nå i to uker. Siste sykemeldingsdagen min var på tirsdag.

Ja, jeg kunne jo ha gått på jobr for å sjekket. Men man vet aldri når hun skriver ut arbeidstidene på folk. De kan komme uken før eller noen dager før. Er vi heldig får vi hele mnd samtidig.

Den dagen jeg var på jobb for å levere sykemeldingen min, hadde hun bare satt opp 1 uke. og det var den uken jeg ble sykemeldt.

Grunnen fordi jeg også ikke gikk ned, var fordi hun pleier å ringe for å si i fra.

Var det litt bedre nå?

Gjest Kaya83
Skrevet

Det er ditt ansvar å sjekke når du skal jobbe om du ikke har faste vakter.. Så det er i grunnen "din feil" og du må gå på jobb..

Og ang det med å gi beskjed om sykdom.. Om butikken hadde stengt dagen før, så er det første du skal gjøre så fort det er mulig å få tak i sjefen dagen etter, og gi beskjed.. Du tropper bare ikke opp når du egentlig skulle begynt på jobb og sier at du er sykemeldt.. Det er kun lov hvis du blir sykemeldt på en søndag og begynner på jobb kl åtte mandag morgen.. Og da skal du også ringe tidligere om det er mulig.. Hadde du kommet til meg feks kl 15.00 en mandag ettermiddag når du skulle ha begynt på jobb og sagt at du var sykemeldt, da hadde jeg klikket..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...